Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Belgicisten organiseren petitie voor federale kieskring (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162885)

matthias999 9 november 2011 10:54

Belgicisten organiseren petitie voor federale kieskring

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111109_038

Citaat:

Axelle Red, Benoit Poelvoorde, Tom Lanoye, Paul De Grauwe, Professor in Economie (KUL) Jaco Van Dormael, Luc De Vos en Mia Doornaert. Dat zijn enkele van de bekende namen die een nieuwe petitie voor een federale kieskring onderschrijven.

De petitie is een initiatief van Be for democracy, een jongerenbeweging die is ontstaan uit de Shame-beweging. Die laatste organiseerde vorig jaar een protestmars tegen de politieke stilstand.

Volgens de initiatiefnemers kan enkel een federale kieskring ervoor zorgen dat de federale politici op efficiënte wijze een toekomstvisie te formuleren die aansluit bij de wensen van alle inwoners van het land.

Een aantal zetels in de Kamer zouden verdeeld moeten worden via de federale kieskring. Op deze manier gaan federale verkiezingen verschillen van regionale verkiezingen en krijgen de toppolitici er belang bij om ook naar de andere kant van de taalgrens te luisteren en daar eventueel stemmen te rapen, klinkt het op de website van Be for democracy.

De organisatie geeft straks meer toelichting op een persconferentie. De petitie tekenen kan op http://be4democracy.be
Ochot, de organisatoren van de shame betogingen zetten een petitie op gang voor een federale kieskring. Hoe zielig, en alles wat er nu op politiek vlak gebeurt zal wel perfect in hun kraam passen. Straks betogen ze nog voor een unitair België. Zijn die mannen soms geen lid van de BUB?

Oh ja: De grootste belgicisten van het land hebben de petitie al reeds getekend: Axelle Red, Benoit Poelvoorde, Tom Lanoye, Paul De Grauwe, Professor in Economie (KUL) Jaco Van Dormael, Luc De Vos en Mia Doornaert.

De schoofzak 9 november 2011 11:05

haha:

Citaat:

Nicolas Leus, Oostende Steven Rommel, Gent Stephanie De Vleeschauwer, Herent Fernand Van Hoeck Stephanie Horion delelienne - Rhode st genese Samuel, Grimbergen Ikbentegeneenfederalekieskring David, Mechelen Nicolas Janssen, La Hulpe Ann Van Nieuwenhove - Mechelen Nadine Bollen Guillaume Muylle

Het Oosten 9 november 2011 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5790104)

Ochot, de organisatoren van de shame betogingen zetten een petitie op gang voor een federale kieskring. Hoe zielig, en alles wat er nu op politiek vlak gebeurt zal wel perfect in hun kraam passen. Straks betogen ze nog voor een unitair België. Zijn die mannen soms geen lid van de BUB?

Oh ja: De grootste belgicisten van het land hebben de petitie al reeds getekend: Axelle Red, Benoit Poelvoorde, Tom Lanoye, Paul De Grauwe, Professor in Economie (KUL) Jaco Van Dormael, Luc De Vos en Mia Doornaert.

Ik onderschrijf ook een federale kieskring. Waaromzou ik niet op Michel of Di Rupo mogen stemmen? En waarom zou een Franstalige niet op De Croo, Tobback, Beke, Almaci, ja zelfs op De Wever mogen stemmen??

Tommm 9 november 2011 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5790147)
Ik onderschrijf ook een federale kieskring. Waaromzou ik niet op Michel of Di Rupo mogen stemmen? En waarom zou een Franstalige niet op De Croo, Tobback, Beke, Almaci, ja zelfs op De Wever mogen stemmen??

Da's te democratisch...

nete 9 november 2011 11:19

Alhoewel, dat in combinatie met een volledig tweetalig land, (maar dan moet iedereen meewillen), zou véél oplossen: één regering ipv een nest geldverslindende en mekaar beconcurrerende sub-regeringen.
En dan zou inderdaad een Waals politicus misschien moeite doen om zich aanvaardbaar te maken voor Vlamingen (en vice-versa), hij zou er stemmen mee winnen (ipv nu stemmen te verliezen bij zijn eigen achterban).

Een mens mag al eens dromen hé.

Toch maar de petitie getekend. De wonderen zijn misschien de wereld nog niet uit.

matthias999 9 november 2011 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nete (Bericht 5790170)
Alhoewel, dat in combinatie met een volledig tweetalig land, (maar dan moet iedereen meewillen), zou véél oplossen: één regering ipv een nest geldverslindende en mekaar beconcurrerende sub-regeringen.
En dan zou inderdaad een Waals politicus misschien moeite doen om zich aanvaardbaar te maken voor Vlamingen (en vice-versa), hij zou er stemmen mee winnen (ipv nu stemmen te verliezen bij zijn eigen achterban).

Een mens mag al eens dromen hé.

Ja, zoals 100 jaar geleden zeker. Het is omdat een volledig tweetalig België niet werkte dat men overgegaan is op gewestvorming en 2 apparte deelstaten. Of denk je dat een unitair belgië nu plots wel zal lukken??

vlijmscherp 9 november 2011 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5790147)

zoals je wsl wel nog weet, zijn er hier verschillende mensen die absoluut voor een federale kieskring zijn, zoals ik.

maar dan wel onder de gekende voorwaarden hé, maw, alle ondemocratische beletsels weg. maar daarvoor zie ik deze mensen nog niet pleiten.

vlijmscherp 9 november 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 5790149)
Da's te democratisch...

voor een bepaald deel in België zou de idee dat een democratische meerderheid kunnen beslissen over een minderheid idd een gruwel zijn. Dat hebben we in 2007 gezien.

SDG 9 november 2011 11:25

Citaat:

Een aantal zetels in de Kamer zouden verdeeld moeten worden via de federale kieskring.
Waarom niet meteen alle zetels in een federale kieskring? Té democratisch, wellicht?

Amon_Re 9 november 2011 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5790104)

Als het een federale kieskring is zonder grendels teken ik direct! Etat Belgo-Flamant!

PS: Ze erkennen blijkbaar het democratisch deficit van België, een stap voorwaarts dus voor dat volkje.

SDG 9 november 2011 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5790187)
zoals je wsl wel nog weet, zijn er hier verschillende mensen die absoluut voor een federale kieskring zijn, zoals ik.

maar dan wel onder de gekende voorwaarden hé, maw, alle ondemocratische beletsels weg. maar daarvoor zie ik deze mensen nog niet pleiten.

Dit soort oproepen sluit gewoon aan bij de officiële houding van het regime. Een federale kieskring zoals hij hier voorgesteld wordt geeft gewoon een illusie van meer democratie, meer niet.

Distel 9 november 2011 11:35

Citaat:

Da's te democratisch...

Een federale kieskring zonder een opheffing van de pariteit, alarmbellen, belangenconflicten, ... is helemaal niet democratisch. Integendeel.

De schoofzak 9 november 2011 11:39

Ik ben "voor" een super-federale kieskring (verder uitgelegd).

Ik ben heel erg tegen kieskringen voor gemeentelijke verkiezingen, waarbij je kan stemmen in of voor naburige gemeenten.

Je mag dus het recht hebben, als Vlaming wonend in Vlaanderen, om op Di Rupo te stemmen .... voor de Europese verkiezingen.
Je mag dan ook stemmen op Merckel, Sarkozy, Zapatero of zelfs 'Poependré van Griekenland'.

Voorstanders van een ongewenste federale belgicistische kieskring, houden echter best rekening met het gegeven dat de politieke hotshots van de Francofwieten dat niet willen.
Doe dus zoals verwacht wordt van jou: buig, boer van een Vlaming, buig diep.

nete 9 november 2011 11:46

Maar als er een tweetalig unitair België zou zijn met een uiteraard nationale kieskring (over federaal spreken we dan niet meer), dan zijn er enkel Vlaamse Belgen en Waalse Belgen.
Maar het klopt dat hiervoor de Walen spijtig genoeg nog meer dwarsliggen dan de Vlamingen. Waarom? Omdat ze anders afgestraft worden door hun nu uitsluitend Waalse kiezers. (en vice-versa)

fox 9 november 2011 11:47

Ik onderschrijf enkel een petitie voor een federale kieskring indien aan volgende voorwaarden is voldaan.

Elke zetel wordt verdeeld via de federale kieskring. Elke zetel is evenveel stemmen waard. Wetten moeten nooit meer gestemd worden via meerderheid per taalgroep. Elke, maar dan ook elke grendel in de huidige wetgeving wordt eruit gehaald.

Je mag 1 keer raden wie daar niet voor te vinden zal zijn.

Bokkenreyder 9 november 2011 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5790242)
Ik onderschrijf enkel een petitie voor een federale kieskring indien aan volgende voorwaarden is voldaan.

Elke zetel wordt verdeeld via de federale kieskring. Elke zetel is evenveel stemmen waard. Wetten moeten nooit meer gestemd worden via meerderheid per taalgroep. Elke, maar dan ook elke grendel in de huidige wetgeving wordt eruit gehaald.

Je mag 1 keer raden wie daar niet voor te vinden zal zijn.

En toen werd het stil bij de 'echte' belgen en de o zo 'verdraagzame en democratische' francofielen! Wat een huichelaars! Ze willen wel een federale kieskring voor zover die niet aan hun privileges raakt! :evil:

giserke 9 november 2011 12:00

Citaat:

Da's te democratisch...

Idd, daarom willen de Franstaligen geen federale kieskring.

Eigenlijk zijn de ondertekenaars van die petitie separatisten?
Voor morgen een federale kieskring in= 1 man 1 stem en Belgie bestaat geen maand meer. :twisted:

mkb 9 november 2011 12:10

Geen enkele vermelding over het afschaffen van grendelwetten e.d., hier is hard over nagedacht zie ik. :roll:

Het Oosten 9 november 2011 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5790265)
En toen werd het stil bij de 'echte' belgen en de o zo 'verdraagzame en democratische' francofielen! Wat een huichelaars! Ze willen wel een federale kieskring voor zover die niet aan hun privileges raakt! :evil:

Als u bereid bent de Brusselse Vlamingen te later vallen, dan schaft u alle grendels maar af.

De Brabander 9 november 2011 12:20

Een federale kieskring, dat is me te soft. Direct een unitair België, flaminganten en wallinganten buiten en geen gezever meer. Dat is pas politiek !:-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be