Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Vrijheid + Gelijkheid = levensgevaarlijke combinatie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162923)

E. Migrant 9 november 2011 15:28

Vrijheid + Gelijkheid = levensgevaarlijke combinatie?

Vrijheid en Gelijkheid worden door de meeste "weldenkende" mensen in onze samenleving als "fundamentele waarden" beschouwd. Die waarden moeten volgens hen dan ook op zoveel mogelijk manieren en plaatsen worden doorgevoerd.

Maar in de praktijk blijkt dat een consequent doorvoeren van deze "waarden" het leven op aarde aan de afgrond gebracht heeft.

Als immers iedereen de vrijheid heeft om zoveel kinderen te produceren als hij/zij wil en als iedereen voor alles en nog wat de zelfde mogelijkheden moet hebben om dingen te bezitten en dingen te doen, is er gewoon geen plaats meer voor andere levensvormen en uiteindelijk ook niet meer voor de mens zelf.

Het volstaat bvb om even de overvolle autowegen (mijn auto mijn vrijheid) te bekijken en te bedenken dat de bevolking van onze steden volgens de recente prognoses binnen één generatie met de helft zal aangegroeid zijn, om het katstrofale van de huidige toestand te beseffen.

Cynara Cardunculus 9 november 2011 15:32

Gelijkheid wil niet zeggen dat elkeen hetzelfde moet KRIJGEN, maar dat elkeen dezelfde mogelijkheden moet hebben.

Recht op wonen is niet hetzelfde als het recht om een woning te KRIJGEN, zoals een aantal oost-europeanen me op een petitie wilden laten tekenen en me dan nog eens 10 euro wilden aftroggelen.

harriechristus 9 november 2011 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant (Bericht 5790922)
Vrijheid en Gelijkheid worden door de meeste "weldenkende" mensen in onze samenleving als "fundamentele waarden" beschouwd. Die waarden moeten volgens hen dan ook op zoveel mogelijk manieren en plaatsen worden doorgevoerd.

Maar in de praktijk blijkt dat een consequent doorvoeren van deze "waarden" het leven op aarde aan de afgrond gebracht heeft.

Als immers iedereen de vrijheid heeft om zoveel kinderen te produceren als hij/zij wil en als iedereen voor alles en nog wat de zelfde mogelijkheden moet hebben om dingen te bezitten en dingen te doen, is er gewoon geen plaats meer voor andere levensvormen en uiteindelijk ook niet meer voor de mens zelf.

Het volstaat bvb om even de overvolle autowegen (mijn auto mijn vrijheid) te bekijken en te bedenken dat de bevolking van onze steden volgens de recente prognoses binnen één generatie met de helft zal aangegroeid zijn, om het katstrofale van de huidige toestand te beseffen.

Zo is het: vrijheid zonder zelfbeheersing is pure willekeur en daaraan gaat onze maatschappij ten gronde.

Ook is het niet waar dat we allen gelijk zijn.

Wij zijn allen verschillend en zo betekent de ene mens veel meer voor de maatschappij dan de ander.

Wel heeft iedereen recht op een menswaardig bestaan.

Maar een boef die zijn zakken vult met het geld van een ander (een zogenaamde bonusgraaier) behoort in de gevangenis thuis.

Mam 9 november 2011 17:03

De mens is sowieso ook beperkt in z'n vrijheid, oa. door z'n beperkte lichaam, beperkte geest, natuurwetten, jurische wetten, ...

Ik zie er niet zoveel gevaarte in.

harriechristus 9 november 2011 17:38

Denk even wat er op het ogenblik in Griekenland en Italië gebeurt.

Oorzaak: onbeheerst gedrag, dat bovendien de hele wereldeconomie in gevaar kan brengen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be