![]() |
Foto's nemen van nachtelijke hemel
Mijn volautomatisch digitaal fototoestelletje is niet geschikt om mooie foto's van de sterrenhemel te maken. Iemand tips en tricks plz? Zijn er speciale fototoestellen voor dergelijke foto's?
|
Statief (of iets dat camera stil houdt) en een toestel dat je toelaat de sluitertijd zelf te bepalen, dus niets 'volautomatisch', maar ook weer niet zo uitzonderlijk om deze manuele functie op een fototoestel te hebben.
Sommige automatische toestellen hebben een voorgeprogrammeerde 'nachtinstelling' als tweede alternatief. Gebruik best zelfontspanner. Sluitertijd kan oplopen tot een halve minuut of meer, dus denk niet direct dat je toestel geblokkeerd is. |
Lage iso
lange sluiter diafragma f20 (kleine opening) meerdere fotos samenvoegen tot 1 beeld |
Thx guys, hier kan ik al veel verder mee.
|
als je nog aan een analoge spiegelreflex geraakt: doen! Dat is daar ideaal voor.
Met digitale spiegelreflexen kan je dat ook doen, maar dan zal je wat software erover moeten gooien. Dan moet je in principe een reeks "korte" opnamen maken van een seconde of twee, en dan softwarematig over elkaar leggen (daar bestaat speciale software voor astro-photografie voor). sowieso heb je een statief nodig |
Citaat:
|
die 'lage iso' snap ik ook niet als je digitaal zou werken.
Dit vond ik op internet Citaat:
|
Als je nog wat voorgrond erbij wil kan het ook interessant zijn (met statief) te fotograferen net voordat het helemaal donker is 's avonds.
|
Ik sluit een digitale spiegelreflex (en soms ook een CCD) aan op mijn telescoop.
Sluitertijden van 1 min en meer (bulb setting van uw DSLR met remote shutter release), ISO 800 en meerdere opnames van 1 min stacken (deep sky stacker) tot 1 heldere foto. http://www.flickr.com/photos/flintst...er/2373550025/ Zoiets krijg je dan. |
De maan is wel erg helder tegenwoordig.
Ga 's avonds eens waar er geen lichtvervuiling is, loont de moeite. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hang je er een telelens of telescoop eraan (niet volgend) zal het nog erger zijn. Toen mijn motor van mijn telescoop ooit naar de kloten was (heb nu geen telescoop meer) crossen de planeten in pakweg 30 sec door mijn beeldveld... |
Citaat:
|
Citaat:
Beter nog, een autoguider systeem :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be