Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   GPS ook nog zondebok ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163101)

Micele 12 november 2011 16:26

GPS ook nog zondebok ?
 
Kat en muis...

Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...baarheid.dhtml

"Sluipverkeer door slimme gps hindert leefbaarheid"

Navigatiesystemen die rekening houden met de beleidsprincipes uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen kunnen bijdragen tot vlotter en veiliger verkeer. Dat zegt UGent-onderzoeker Koen De Baets van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit.

De Baets onderzocht de mogelijkheden om duurzaamheidsprincipes te integreren in gps- of webgebaseerde routenavigatiesystemen. "Routes voorgesteld door conventionele navigatiesystemen houden weinig rekening met omgevingsfactoren en werken sluipverkeer in de hand", aldus De Baets.

"Om de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid in Vlaanderen te verbeteren, wordt in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen geopteerd voor de optimalisering van het bestaande wegennet. Het resultaat is de bestaande wegencategorisering, waarbij rekening wordt gehouden met toegankelijkheid en leefbaarheid."

Essentiële voorwaarde
Als navigatiesystemen daarmee rekening houden, stimuleren ze duurzamere routekeuzes. Essentiële voorwaarde is wel dat gps-fabrikanten die wegencategorisering opnemen in hun toestellen. "Uit een eerste verkennend onderzoek bleek dat gps-fabrikanten vooral willen dat de reiziger op tijd op zijn bestemming komt, terwijl het beleid ook rekening houdt met andere factoren", aldus De Baets.

"Het zijn vooral de dynamisch gps-systemen, die files detecteren en alternatieve routes voorstellen, die verantwoordelijk zijn voor sluipverkeer." Volgens De Baets zou de overheid haar beleidsprincipes kunnen afdwingen door verkeersborden te plaatsen op plaatsen waar veel sluipverkeer is. (belga/sam)

10/11/11 14u39
De rake reacties mogen er ook wezen, ik citeer ze best allemaal (onderaan beginnen lezen):

Citaat:

Gibson Guitar, Gent

Ik ken dit al te goed. Hier denderen de vrachtwagens ook voorbij, terwijl het wegdek daar helemaal niet voor geschikt is. Allemaal om 2 rode lichten te vermijden. En het wegdek verslechtert met de dag. Stukken asfalt vliegen tegen de voordeur, huis trilt van de schokken, mensen met luizige vuilbak-aanhangwagentjes dat slingert van links naar rechts, heel veel laagvliegers, enz. Met de fiets of te voet je op weg begeven is risky business. Sluipverkeer dringend aanpakken!

Lieve XXX, Sint-Pieters-Leeuw

@De Kruisvaarder, Brasschaat & Rémi Berberin, : waar slaat jullie reactie nu op? Een GPS dient ervoor om niet gedurende uren te moeten zoeken naar je weg, en zoals gezegd kan het helpen een file te detecteren vóór je erin vastzit en een alternatieve weg voor te stellen, wat is daar nu verkeerd mee??

Mens Erger je niet, Wetteren

Schuif de zwarte piet (t is nu de moment) maar door naar de GPS fabrikant. Dat de wegen nog niet deftige geclassificeerd zijn ligt bij de overheid. Te weinig personeel waarschijnlijk of zijn ze in de file blijven steken ?

christian schoonvaere, Assebroek

Zou de overheid hun huiswerk maken zouden ze weten welke strontboel ze maken van de wegen ! Waar is er nu geen file ! Dan nog maar te zwijgen van de bustroken soms voor 4 bussen per uur ! Stoppen en aanzetten zeer goed voor het milieu ! Is het niet de automoblist die wegentaks betaalt voor deftig berijdbare wegen ?? Zou me nog niet verbazen dat de lijn vrijstelling krijgt van wegentaks maar wel de voordelen geniet !!!! Dit is Belgie he'

Rémi Berberin,

Typisch fenomeen van deze tijd: de gps helpt 'mij' zelf sneller thuis, dat je daar door woonerven, speelstraten en landbouwwegen moet razen is niet 'mijn' zorg....GPS, niet voor mij, ik vertrek gewoon op tijd.

De Kruisvaarder, Brasschaat

Op tijd door rijden thuis en niet op de aller laatste minuut gaan stressen om er te geraken helpt heel veel.

Dirk Depever, Halle

De overheid werkt files in de hand. Als je Busstroken, eenrichtingsverkeer, bloembakken, wegversmallingen aanlegt ben je politiek correct bezig. Er worden tonnen CO in de lucht geblazen door stilstaande wagens in de file maar dat is allemaal niets. Een stilstaande wagen verbruikt nu eenmaal brandstof wat geld in het laadje brengt.

carlos caballero, gent

Eerlijk blijven, beste mensen. Als de gebruikers van het O.V. door staking of technische defecten van trein of bus nooit zeker zijn of ze op tijd op hen werk aankomen, dan moeten automobilisten ook maar te laat komen omdat ze in een af andere file gedwee moeten aanschuiven. De rust van de niet-werkende enkelingen die langs zogenaamde sluipwegen wonen moet niet verstoord worden.

Vladimir De Leeuw, Tervuren

Als ik het goed begrijp willen gps-fabrikanten wat iedereen wil, nl. ergens geraken en liefst op tijd. En volgens De Baets is dat nu net wat de overheid niet wil. "...vooral de dynamisch gps-systemen, die files detecteren en alternatieve routes voorstellen..." dit zou volgens De Baets niet de wens zijn van de overheid. Wat wil de overheid dan wel. Dat we allemaal naar de dichtsbijzijnde file rijden om daar dan te gaan stilstaan??? Als er wegen zijn, waarom zijn dan nog omwegen nodig?

twee wieler, Turnhout

Het is inderdaad beter de mensen keihard te straffen als ze op tijd op hun werk willen zijn, dan ze te belonen om gebruik te maken van de glijdende uren die de bedrijven aanbieden. Wacht eens, véél bedrijven bieden helemaal geen glijdende uren aan. Dan blijft straffen over. Zo kennen we de Belgische overheid weer, alles is goed om geld in het laadje te brengen.

Distel 12 november 2011 17:05

Blijkbaar beschouwt men sluipverkeer als een ziekte, terwijl het slechts een symptoom is. Het blijft toch onwaarschijnlijk hoe men het de automobilist almaar moeilijker maakt, en dan komt klagen over sluipverkeer en verkeersagressie (wat volgens mij nog altijd grotendeels door frustratie wordt veroorzaakt).

Stingray 12 november 2011 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5797372)
Blijkbaar beschouwt men sluipverkeer als een ziekte, terwijl het slechts een symptoom is. Het blijft toch onwaarschijnlijk hoe men het de automobilist almaar moeilijker maakt, en dan komt klagen over sluipverkeer en verkeersagressie (wat volgens mij nog altijd grotendeels door frustratie wordt veroorzaakt).

X2

Scherven A. Mok 12 november 2011 17:17

En wat is de ziekte dan ? De overheid waarschijnlijk. Het is allemaal de schuld van de overheid en de Marokkanen.
Nooit de overbevolking want we kunnen wel 128 miljard mensen voeden.

Libro 12 november 2011 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5797372)
Blijkbaar beschouwt men sluipverkeer als een ziekte, terwijl het slechts een symptoom is. Het blijft toch onwaarschijnlijk hoe men het de automobilist almaar moeilijker maakt, en dan komt klagen over sluipverkeer en verkeersagressie (wat volgens mij nog altijd grotendeels door frustratie wordt veroorzaakt).

x3-sluipverkeer is enkel hinderlijk voor NIMBY's die weinig solidair zijn met hun buren van een straat verder.

Alboreto 12 november 2011 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5797372)
Blijkbaar beschouwt men sluipverkeer als een ziekte, terwijl het slechts een symptoom is. Het blijft toch onwaarschijnlijk hoe men het de automobilist almaar moeilijker maakt, en dan komt klagen over sluipverkeer en verkeersagressie (wat volgens mij nog altijd grotendeels door frustratie wordt veroorzaakt).

Daar gaat het niet echt over denk ik.

Ik heb ook een GPS die de files kent en mij een alternatieve route kan geven.
Spijtig genoeg ben ik niet de enige en zit ik in die alternatieve routes nog langer op de baan door iedereen die die sluipweg gaat gebruiken op aangeven van hun GPS.

Na enkele stoten tegen gekomen te hebben blijf ik nu op de hoofdwegen en negeer ik de aanwijzingen van de GPS.

Micele 12 november 2011 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5797372)
Blijkbaar beschouwt men sluipverkeer als een ziekte, terwijl het slechts een symptoom is. Het blijft toch onwaarschijnlijk hoe men het de automobilist almaar moeilijker maakt, en dan komt klagen over sluipverkeer en verkeersagressie (wat volgens mij nog altijd grotendeels door frustratie wordt veroorzaakt).

²
België moet zowat wereldberoemd zijn eerder de symptomen te bestrijden, ipv de oorzaken grondig aan te pakken.
(we zien het in grote mate bij het verkeersveiligheidsbeleid)

Scherven A. Mok 12 november 2011 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5797532)
²
België moet zowat wereldberoemd zijn eerder de symptomen te bestrijden, ipv de oorzaken grondig aan te pakken.
(we zien het in grote mate bij het verkeersveiligheidsbeleid)

Jep, in de rest van de wereld rijdt het autoverkeer overal vlotjes :rofl:

hurricane 12 november 2011 19:00

Autowegenvignetten zouden al een pak oplossen.
België wordt gebruikt (misbruikt) als draaischijf. Ook de regelgeving inzake vrachtvervoer moet dringend aangepakt worden. In Duitsland (en andere landen) komt vrachtverkeer niet op de weg tijdens de weekenden. Resultaat : een PAK minder files en veiliger verkeer.
Waarom gebeurt het vrachtvervoer niet via de trein en over het water ?
Heel het 'just in time' is een compleet belachelijk principe.

Distel 12 november 2011 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5797430)
Daar gaat het niet echt over denk ik.

Ik heb ook een GPS die de files kent en mij een alternatieve route kan geven.
Spijtig genoeg ben ik niet de enige en zit ik in die alternatieve routes nog langer op de baan door iedereen die die sluipweg gaat gebruiken op aangeven van hun GPS.

Na enkele stoten tegen gekomen te hebben blijf ik nu op de hoofdwegen en negeer ik de aanwijzingen van de GPS.

Gelukkig volgen veel anderen wel hun GPS, zo worden de hoofdwegen ontlast en worden de binnenwegen gebruikt waarvoor ze dienen: verkeer.

Alboreto 12 november 2011 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5797659)
Gelukkig volgen veel anderen wel hun GPS, zo worden de hoofdwegen ontlast en worden de binnenwegen gebruikt waarvoor ze dienen: verkeer.

Probleem is dat voor veel van die binnenwegen verkeer slechts een nevenfunctie is naast woonomgeving, dit in tegenstelling tot bv snelwegen.

Ideaal zou zijn meer wegen te bouwen zonder huizen er naast, maar dat kost natuurlijk veel geld, iets waar we in tijden van besparingen niet direct moeten op hopen vrees ik.

Distel 12 november 2011 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5797794)
Probleem is dat voor veel van die binnenwegen verkeer slechts een nevenfunctie is naast woonomgeving, dit in tegenstelling tot bv snelwegen.

Ideaal zou zijn meer wegen te bouwen zonder huizen er naast, maar dat kost natuurlijk veel geld, iets waar we in tijden van besparingen niet direct moeten op hopen vrees ik.

Dan zal men moeten kiezen:

1. Nog meer gaan filerijden, met alle verkeersagressie en onverantwoord rijgedrag als gevolg.

2. Accepteren dat die grote aders het verkeer niet kunnen slikken, en dat mensen dan maar naar alternatieven zoeken

3. Thuisblijven.

Micele 12 november 2011 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5797550)
Jep, in de rest van de wereld rijdt het autoverkeer overal vlotjes :rofl:

Veiligheid heeft niets met "vlotjes" te maken.

In elk geval heeft Be de langste strukturele files van Europa door hun jarenlang apathisch antimobiliteitsbeleid als je dat bedoelt.

stadje Brussel is wereldberoemd om hun langste files (Tom Tom deed onlangs een Europese test), Antwerpen werd gelukkig niet getest. :-D

Ik moest bijna 4 jaar wachten bij GPS-radio Becker vooraleer de betreffende softwarefirma die de kaarten maakte (Navteq denk ik) wslk de licentie aanvroeg en betaalde om de TMC codes vrij te krijgen. Wslk vonden zij dat Be toch te weinig alternatieve hoofdwegen aanbood naast de overvolle snelwegen en dat TMC in Be het geld niet waard was voor de Belgische bestuurder. :oops:

Alboreto 12 november 2011 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5797809)
Dan zal men moeten kiezen:

1. Nog meer gaan filerijden, met alle verkeersagressie en onverantwoord rijgedrag als gevolg.

2. Accepteren dat die grote aders het verkeer niet kunnen slikken, en dat mensen dan maar naar alternatieven zoeken

3. Thuisblijven.

4. Openbaar vervoer interessanter/efficiënter maken
5. Bedrijven beter inplanten of dicht bij huis werken meer promoten
6. Carpoolen meer toepassen
7. Bottlenecks wegwerken

en er zijn vast nog veel meer mogelijkheden waar ik zo niet direct op kom

Distel 12 november 2011 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5797836)
4. Openbaar vervoer interessanter/efficiënter maken
5. Bedrijven beter inplanten of dicht bij huis werken meer promoten
6. Carpoolen meer toepassen
7. Bottlenecks wegwerken

en er zijn vast nog veel meer mogelijkheden waar ik zo niet direct op kom

En van al de gegeven opties zijn sluipwegen de enige die op afzienbare termijn een oplossing bieden. De rest is helemaal niet of slechts op heel lange termijn te bewerkstelligen (zeker wanneer ze liever investeren in het nog meer pesten van de automobilist).

Alboreto 12 november 2011 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5797914)
En van al de gegeven opties zijn sluipwegen de enige die op afzienbare termijn een oplossing bieden. De rest is helemaal niet of slechts op heel lange termijn te bewerkstelligen (zeker wanneer ze liever investeren in het nog meer pesten van de automobilist).

Carpoolen en het openbaar vervoer meer gebruiken kan vandaag al.

En als het te erg wordt gaan ze inderdaad de sluipwegen afsluiten.
Ik zie dat nu al gebeuren.

Distel 12 november 2011 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5797956)
Carpoolen en het openbaar vervoer meer gebruiken kan vandaag al.

Carpoolen is een druppel op een hete plaat. Openbaar vervoer is onbetrouwbaar en komt qua comfort niet in de buurt van een auto op een sluipweg.

Citaat:

En als het te erg wordt gaan ze inderdaad de sluipwegen afsluiten.
Ik zie dat nu al gebeuren.
Kwestie van de situatie nog erger te maken. En dan straks weer klagen over verkeersagressie en te snel rijden.

Blue Sky 13 november 2011 11:47

Het is evident dat de GPS tot meer sluipverkeer leidt. Mensen die vroeger nog niet eens in staat waren om kaart te lezen en steeds dezelfde weg namen om naar hun werk te gaan, kunnen nu blindelings vertrouwen op een GPS die hun probleemloos over landbouwweggetjes, woonkernen, ... naar hun bestemming leidt. De GPS leidt dus logischerwijze tot een hoop meer sluipverkeer.

Dat moet men dan ook aanpakken. Woonkernen dienen niet voor doorgaan verkeer en landbouwwegen ( F99c verkeersbord) evenmin.

Men moet dus een duidelijke scheiding maken tussen deze wegen; wegen voor doorgaand verkeer, woonwijken en landbouwwegen. Deze laatste zijn ideaal voor zwakke weggebruikers die zich op een veilig manier met de fiets of te voet willen verplaatsen. Als men dit toepast kan men op deze manier kan men de leefbaarheid verbeteren. Recreatief verkeer kan zich veilig en op een gezonde manier op een landbouwweg verplaatsen, mensen kunnen in hun woonwijk van de rust genieten en de mensen die met de auto enkel passeren worden over de doorgaande wegen geleidt.

Door de lintbebouwing hier houdt dit ook in dat men een aantal wegen zal moeten opofferen als doorgaande weg. Files zullen er altijd wel zijn; we leven nu eenmaal in een overbevolkte regio. Met dat in het achterhoofd is de tijd ook voorbij dat mensen op 100 km van hun werk gaan wonen of werk zoeken op 100 km van hun woonst.

Distel 13 november 2011 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5798743)
Het is evident dat de GPS tot meer sluipverkeer leidt. Mensen die vroeger nog niet eens in staat waren om kaart te lezen en steeds dezelfde weg namen om naar hun werk te gaan, kunnen nu blindelings vertrouwen op een GPS die hun probleemloos over landbouwweggetjes, woonkernen, ... naar hun bestemming leidt. De GPS leidt dus logischerwijze tot een hoop meer sluipverkeer.

Dat moet men dan ook aanpakken. Woonkernen dienen niet voor doorgaan verkeer en landbouwwegen ( F99c verkeersbord) evenmin.

Men moet dus een duidelijke scheiding maken tussen deze wegen; wegen voor doorgaand verkeer, woonwijken en landbouwwegen. Deze laatste zijn ideaal voor zwakke weggebruikers die zich op een veilig manier met de fiets of te voet willen verplaatsen. Als men dit toepast kan men op deze manier kan men de leefbaarheid verbeteren. Recreatief verkeer kan zich veilig en op een gezonde manier op een landbouwweg verplaatsen, mensen kunnen in hun woonwijk van de rust genieten en de mensen die met de auto enkel passeren worden over de doorgaande wegen geleidt.

Door de lintbebouwing hier houdt dit ook in dat men een aantal wegen zal moeten opofferen als doorgaande weg. Files zullen er altijd wel zijn; we leven nu eenmaal in een overbevolkte regio. Met dat in het achterhoofd is de tijd ook voorbij dat mensen op 100 km van hun werk gaan wonen of werk zoeken op 100 km van hun woonst.

En hoe verbeter je de leefbaarheid wanneer iedereen zich massaal moet gaan staan doodfrustreren in een eindeloze file?

Alboreto 13 november 2011 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5798853)
En hoe verbeter je de leefbaarheid wanneer iedereen zich massaal moet gaan staan doodfrustreren in een eindeloze file?

Er zijn oplossingen daarvoor.
1) verhuis dichter bij uw werk of zoek werk dichter bij huis.
2) neem het openbaar vervoer (wel wat minder comfort, maar dat valt wel mee)
3) vertrek op tijd en blijf kalm


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be