Micele |
12 november 2011 16:26 |
GPS ook nog zondebok ?
Kat en muis...
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...baarheid.dhtml
"Sluipverkeer door slimme gps hindert leefbaarheid"
Navigatiesystemen die rekening houden met de beleidsprincipes uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen kunnen bijdragen tot vlotter en veiliger verkeer. Dat zegt UGent-onderzoeker Koen De Baets van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit.
De Baets onderzocht de mogelijkheden om duurzaamheidsprincipes te integreren in gps- of webgebaseerde routenavigatiesystemen. "Routes voorgesteld door conventionele navigatiesystemen houden weinig rekening met omgevingsfactoren en werken sluipverkeer in de hand", aldus De Baets.
"Om de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid in Vlaanderen te verbeteren, wordt in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen geopteerd voor de optimalisering van het bestaande wegennet. Het resultaat is de bestaande wegencategorisering, waarbij rekening wordt gehouden met toegankelijkheid en leefbaarheid."
Essentiële voorwaarde
Als navigatiesystemen daarmee rekening houden, stimuleren ze duurzamere routekeuzes. Essentiële voorwaarde is wel dat gps-fabrikanten die wegencategorisering opnemen in hun toestellen. "Uit een eerste verkennend onderzoek bleek dat gps-fabrikanten vooral willen dat de reiziger op tijd op zijn bestemming komt, terwijl het beleid ook rekening houdt met andere factoren", aldus De Baets.
"Het zijn vooral de dynamisch gps-systemen, die files detecteren en alternatieve routes voorstellen, die verantwoordelijk zijn voor sluipverkeer." Volgens De Baets zou de overheid haar beleidsprincipes kunnen afdwingen door verkeersborden te plaatsen op plaatsen waar veel sluipverkeer is. (belga/sam)
10/11/11 14u39
|
De rake reacties mogen er ook wezen, ik citeer ze best allemaal (onderaan beginnen lezen):
Citaat:
Gibson Guitar, Gent
Ik ken dit al te goed. Hier denderen de vrachtwagens ook voorbij, terwijl het wegdek daar helemaal niet voor geschikt is. Allemaal om 2 rode lichten te vermijden. En het wegdek verslechtert met de dag. Stukken asfalt vliegen tegen de voordeur, huis trilt van de schokken, mensen met luizige vuilbak-aanhangwagentjes dat slingert van links naar rechts, heel veel laagvliegers, enz. Met de fiets of te voet je op weg begeven is risky business. Sluipverkeer dringend aanpakken!
Lieve XXX, Sint-Pieters-Leeuw
@De Kruisvaarder, Brasschaat & Rémi Berberin, : waar slaat jullie reactie nu op? Een GPS dient ervoor om niet gedurende uren te moeten zoeken naar je weg, en zoals gezegd kan het helpen een file te detecteren vóór je erin vastzit en een alternatieve weg voor te stellen, wat is daar nu verkeerd mee??
Mens Erger je niet, Wetteren
Schuif de zwarte piet (t is nu de moment) maar door naar de GPS fabrikant. Dat de wegen nog niet deftige geclassificeerd zijn ligt bij de overheid. Te weinig personeel waarschijnlijk of zijn ze in de file blijven steken ?
christian schoonvaere, Assebroek
Zou de overheid hun huiswerk maken zouden ze weten welke strontboel ze maken van de wegen ! Waar is er nu geen file ! Dan nog maar te zwijgen van de bustroken soms voor 4 bussen per uur ! Stoppen en aanzetten zeer goed voor het milieu ! Is het niet de automoblist die wegentaks betaalt voor deftig berijdbare wegen ?? Zou me nog niet verbazen dat de lijn vrijstelling krijgt van wegentaks maar wel de voordelen geniet !!!! Dit is Belgie he'
Rémi Berberin,
Typisch fenomeen van deze tijd: de gps helpt 'mij' zelf sneller thuis, dat je daar door woonerven, speelstraten en landbouwwegen moet razen is niet 'mijn' zorg....GPS, niet voor mij, ik vertrek gewoon op tijd.
De Kruisvaarder, Brasschaat
Op tijd door rijden thuis en niet op de aller laatste minuut gaan stressen om er te geraken helpt heel veel.
Dirk Depever, Halle
De overheid werkt files in de hand. Als je Busstroken, eenrichtingsverkeer, bloembakken, wegversmallingen aanlegt ben je politiek correct bezig. Er worden tonnen CO in de lucht geblazen door stilstaande wagens in de file maar dat is allemaal niets. Een stilstaande wagen verbruikt nu eenmaal brandstof wat geld in het laadje brengt.
carlos caballero, gent
Eerlijk blijven, beste mensen. Als de gebruikers van het O.V. door staking of technische defecten van trein of bus nooit zeker zijn of ze op tijd op hen werk aankomen, dan moeten automobilisten ook maar te laat komen omdat ze in een af andere file gedwee moeten aanschuiven. De rust van de niet-werkende enkelingen die langs zogenaamde sluipwegen wonen moet niet verstoord worden.
Vladimir De Leeuw, Tervuren
Als ik het goed begrijp willen gps-fabrikanten wat iedereen wil, nl. ergens geraken en liefst op tijd. En volgens De Baets is dat nu net wat de overheid niet wil. "...vooral de dynamisch gps-systemen, die files detecteren en alternatieve routes voorstellen..." dit zou volgens De Baets niet de wens zijn van de overheid. Wat wil de overheid dan wel. Dat we allemaal naar de dichtsbijzijnde file rijden om daar dan te gaan stilstaan??? Als er wegen zijn, waarom zijn dan nog omwegen nodig?
twee wieler, Turnhout
Het is inderdaad beter de mensen keihard te straffen als ze op tijd op hun werk willen zijn, dan ze te belonen om gebruik te maken van de glijdende uren die de bedrijven aanbieden. Wacht eens, véél bedrijven bieden helemaal geen glijdende uren aan. Dan blijft straffen over. Zo kennen we de Belgische overheid weer, alles is goed om geld in het laadje te brengen.
|
|