![]() |
Darwin's briefwisseling met John Fordyce 07/05/1879
Een interessant weetje voor zgn. 'atheisten' en atheist wanne-bes.
I'm what's called here a "secular atheist," except that I can't even call myself an "atheist" because it is not at all clear what I'm being asked to deny.' ![]() |
A Calendar of the correspondence of Charles Darwin, 1821-1882, with supplement Door Frederick Burkhardt,Sydney Smith,American Council of Learned Societies ![]() |
Zo is het: Darwin had al een vermoeden van de microwezentjes.
:-D:-D:-D |
Hij definieert zichzelf als een agnost tegenover de stelling van het wel of niet bestaan van een God in het algemeen. Daar is toch niets bijzonder aan, als mens kan kan men toch geen andere stellingname aannemen. Om de eenvoudige rede dat niemand echt weet heeft dat die term verwijst naar iets reëels. De stellingname van een atheïst is tegenover een traditie die de term God als iets reels beschrijft met zijn eigenschappen en uitspraken. Wij hebben in de loop van onze geschiedenis duizenden Goden gecreëerd, de ene al ongeloofwaardiger als de anderen. Alle tradities heeft zijn Goden en er is geen enkele rede om de Mozaïsche God meer au serieus te nemen dan Wodan of Zeus of Isis of Brahma.
|
Citaat:
Waar leest u dat in die brief? |
1 Bijlage(n)
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
|
Citaat:
|
et alors?
|
Citaat:
Het belangrijkste deel in die brief is imho dat hij zegt dat het enkel voor hemzelf iets uitmaakt en niet voor zijn theorie. En wat het belangrijkste deel is voor Atheïsten en gelovigen samen, is dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten (geloof en evolutie voor alle duidelijkheid). |
Wat is in godsnaam de relevantie van een brief uit 1879 voor de wetenschappelijke kennis en consensus in 2011?
|
Citaat:
Porpo is intellectueel oneerlijk, hij selecteer zorgvuldig enkele geïsoleerde opmerkingen, handelt vervolgens alsof dit ook maar een klein beetje relevant is de dag van vandaag en negeert al de rest van de bevindingen van Darwin. |
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Bijlage 83555 Het probleem is dat het theïsme dikwijls verbonden is aan een traditie met een eigen scheppingsmythe. En de angst bij zo'n instituties is als men zijn leerstelling niet meer letterlijk moet interpreteren maar eerder symbolisch men vroeg of laat ook het begrip God als iets symbolisch gaat zien. Dan verliest zo'n traditie elke vorm van autoriteit. In wezen is het absurd om geloof te liëren aan een begrip als God. Geloof kan zinvol zijn als men het verbindt met ethiek. Geloven in de mensheid lijkt mij beter dan een cynische levenshouding. Geloven in rechtvaardigheid is wezenlijk opdat rechtvaardigheid existentieel wordt. Dit is een vorm van ijveren voor, de wereld is niet rechtvaardig maar door er in te geloven en voor te ijveren heeft het kans om werkelijk te worden. Dit in tegenstelling met Geloven in God. God wordt daardoor niet meer of minder werkelijk, in uw hoofd misschien en in de traditie wordt dat levendig maar alleen religieuze instituten hebben daar baat bij. Soeur Emmanuelle drukt het zo uit:" Men moet niet in God geloven maar God moet in U geloven." |
Ik onthou vooral dat Darwin (opgegroeid in een cultuur die het bestaan van een "God" veronderstelt) hoe ouder hij werd, hoe meer hij "agnostisch" werd. Met andere woorden: meer en meer aan het bestaan van die "God" ging twijfelen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Who fucking cares.
|
Citaat:
Voor bepaalde denkers/filosofen was serieus moeilijk om de aardbeving Lissabon 1/11/1755 als uiting van Gods woede uit te leggen. Goddeloosheid is niets meer dan een schil op de oppervlakte van hersenen ontstaan uit emoties, arrogantie en ideologie. VOLGENS MIJ (mijn aanapk hier is subjectief en hiermee ga ik geen DIALOOG uitsluiten zolang er respect voor elkaars overtuigingen is). Emotional Atheism: Angry Withdrawal |
Darwin, wie is dat misschien?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be