Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Aljazeera lanceert Balkan uitzending (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163144)

porpo 14 november 2011 05:29

Aljazeera lanceert Balkan uitzending

Al-Jazeera launches Balkans broadcast

Qatar-based network hopes venture will provide objective news in a region where media is heavily influenced by politics

The pan-Arab news network al-Jazeera is launching its Balkans operation that is expected to reconnect people divided by the wars in the former Yugoslavia and offer them new perspectives of each other.

Officials of al-Jazeera Balkans say they are starting on Friday evening and plan to provide "objective" and "professional" news to people in countries of the former Yugoslavia in their own languages.

The Qatar-based network purchased a ...
http://www.guardian.co.uk/media/2011...kans-broadcast

Snerror 14 november 2011 06:55

Interessant, maar wat is je aanzet tot discussie?

Ke Nan 14 november 2011 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5800316)

Agressieve invasie van Moslims in het Europees medialandschap? Of een welkome aanvulling op de nieuwsberichtgeving in Europa?

evilbu 14 november 2011 12:07

Als je naar http://www.aljazeera.com/ gaat, vind je een verrassend uitgebreide site, met recent nieuws, opinies, en diepgaandere reportages, niet alleen over het Midden-Oosten maar ook over Afrika en Zuid-Amerilka bijvoorbeeld, dat alles in vlekkeloos Engels. Zeker niet helemaal onpartijdig, maar niet zoals bijvoorbeeld Russia Today.

Toch vind ik het vreemd dat er zoveel zenders zijn zoals de Engelstalige Al Jazeera, Russia Today, CCTV News,.... ik vraag me af op welk publiek zij zich richten

D'ARTOIS 14 november 2011 12:23

Een consolidatie van het moslim persagentuur op de doctrine van Tass/Pravda uit de koude oorlog.

tomm 14 november 2011 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 5800698)
Als je naar http://www.aljazeera.com/ gaat, vind je een verrassend uitgebreide site, met recent nieuws, opinies, en diepgaandere reportages, niet alleen over het Midden-Oosten maar ook over Afrika en Zuid-Amerilka bijvoorbeeld, dat alles in vlekkeloos Engels. Zeker niet helemaal onpartijdig, maar niet zoals bijvoorbeeld Russia Today.

Toch vind ik het vreemd dat er zoveel zenders zijn zoals de Engelstalige Al Jazeera, Russia Today, CCTV News,.... ik vraag me af op welk publiek zij zich richten

Die porgramma's zijn in heel de wereld te ontvangen, vermits steeds meer mensen wereldwijd satelliet verbinding hebben. Zo'n zender op poten zetten kost niet zo heel veel, maar is van onschatbare waarde om het land in kwestie, en hun standpunten, de de kijk te zetten.

Vermits westerse media allemaal erg bevoordeeld zijn en hun best doen hun standpunten door te drukken, zijn zenders als presstv, russia today, etc. een welkome afwisseling. En ze worden wel degelijk druk bekeken. Deze zenders zijn bvb. te vinden op de tv's van de meeste hotels in AziË en Afrika.

evilbu 14 november 2011 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5800946)
Die porgramma's zijn in heel de wereld te ontvangen, vermits steeds meer mensen wereldwijd satelliet verbinding hebben.

Ik ontvang zulke zenders (ook een Turkse trouwens) niet via de satelliet, maar gewoon via de digitale televisie.

Citaat:

Zo'n zender op poten zetten kost niet zo heel veel, maar is van onschatbare waarde om het land in kwestie, en hun standpunten, de de kijk te zetten.
CCTV maakt gebruikt van Chinezen die goed Engels kunnen, bij Al Jazeera en Russia Today lijken het vaak gewoon Engelstaligen te zijn. Dat laatste moet op zich toch al een serieuze extra kost zijn?

Citaat:

Vermits westerse media allemaal erg bevoordeeld zijn en hun best doen hun standpunten door te drukken, zijn zenders als presstv, russia today, etc. een welkome afwisseling. En ze worden wel degelijk druk bekeken. Deze zenders zijn bvb. te vinden op de tv's van de meeste hotels in AziË en Afrika.
Ik kijk vaak naar Al Jazeera, wat door mijn omgeving als volstrekt abnormaal beschouwd ("wil je een terrorist worden of zo?")
Het gros van de Arabieren in de westerse wereld kan toch gewoon afstemmen op de Arabischtalige? (Idem voor de Russen en Russia Today?)

tomm 14 november 2011 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 5801276)
Ik ontvang zulke zenders (ook een Turkse trouwens) niet via de satelliet, maar gewoon via de digitale televisie.

CCTV maakt gebruikt van Chinezen die goed Engels kunnen, bij Al Jazeera en Russia Today lijken het vaak gewoon Engelstaligen te zijn. Dat laatste moet op zich toch al een serieuze extra kost zijn?

Ik kijk vaak naar Al Jazeera, wat door mijn omgeving als volstrekt abnormaal beschouwd ("wil je een terrorist worden of zo?")
Het gros van de Arabieren in de westerse wereld kan toch gewoon afstemmen op de Arabischtalige? (Idem voor de Russen en Russia Today?)

Enkel de journalisten en speakers zijn voornamelijk Engelstalig (hoewel bvb. al jazeera veel IndiËrs en dergelijke gebruikt), de rest zijn gewoon autochtonen. De lonen van enkele tientallen mensen wegen niet op tegen het belang van zo'n zender. Moest je weten hoeveel mensen er op afstemmen, en welke rol "the voice of freedom" en dergelijke propagandazenders speelden tijdens de koude oorlog...

Het westerse mediamonopoli wordt op deze manier doorbroken.
In de westerse wereld worden deze zenders bekeken, alhoewel niet zo druk. Maar in veel derde wereldlanden zijn ze wel populair, de nationale tv zenders zijn niet zo goed, en mensen zijn er over het algemeen erg leergierig over wat in de rest van de wereld gebeurt. (al jazeera etc. vind je niet alleen in de Arabische wereld, ook in Azië, Latijns-amerika, Afrika, etc.)

Daarnaast heb je talloze zakenreizigers die in hotels overnachten en graag op de hoogte willen blijven van het internationale nieuws. Vroeger had je enkel BBC en CNN, nu een hele reeks aan andere kanalen die dikwijls beter zijn en vanuit een ander perspectief berichten.

Belgen, met hun bekrompen xenofobe opstelling, kun je niet veralgemenen naar de wereldbevolking.

Johan Bollen 14 november 2011 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 5801276)

Al Jazeera is nochtans al heel wat getemder (meer censuur) door druk uit de VS.

tomm 14 november 2011 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 5801541)
Al Jazeera is nochtans al heel wat getemder (meer censuur) door druk uit de VS.

niet vergeten dat al jazeera het eigendom is van de Qatarese koninklijke familie. De journalisten krijgen meer vrijheid dan bij westerse zenders, maar er zijn toch limieten.

C uit W 14 november 2011 19:10

Ben in elk geval blij met die zenders.
Dit weekend een zeer interessant interview met de Ijslandse president.

Oblique 14 november 2011 22:03

AJ heeft de oorlog in Libië helpen verkopen dmv propaganda, leugens en psychologische oorlogsvoering.

De uitbreiding richting Europa is zorgwekkend.

straddle 14 november 2011 22:35

Ik heb hier ook AJ en kijk geregeld maar is al even westers als de rest, behalve de naam. Om een echte andere invalshoek te horen en zien is RT pakken objectiever en interessanter.

Oblique 14 november 2011 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straddle (Bericht 5802156)
Om een echte andere invalshoek te horen en zien is RT pakken objectiever en interessanter.

Interssanter dat wel, omwille van de andere invalshoek. Daardoor lijkt het objectiever, maar dat is het niet, het is een Russische propagandamachine.

lombas 14 november 2011 23:44

Ik vind Al-Jazeera een puike nieuwszender.

porpo 15 november 2011 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5800316)

De doelstellingen: haalbaar of niet? Politiek correct? Is het puur commercieel?
Zullen ze erin slagen om iedereen evenveel kans te bieden in debatten, media aandacht en dialoog?

................

porpo 15 november 2011 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oblique (Bericht 5802087)
AJ heeft de oorlog in Libië helpen verkopen dmv propaganda, leugens en psychologische oorlogsvoering.

Niet beslist.
Op het net heb ik zelf talloze discussiethreads tegengekomen en talrijke voor en tegenargumenten gelezen.

tomm 15 november 2011 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straddle (Bericht 5802156)
Ik heb hier ook AJ en kijk geregeld maar is al even westers als de rest, behalve de naam. Om een echte andere invalshoek te horen en zien is RT pakken objectiever en interessanter.

AJ is het eigendom van de Qatarese tirannenfamilie, dus wat verwacht je?

Toch is Al Jazeera over het algemeen een pak objectiever in de berichtgeving dan BBC of CNN, bijvoorbeeld betreffende palestina, omdat journalisten veel vrijheid krijgen. Ze weten echter waar de limieten liggen, geen kritiek op de koninklijke familie van Qatar bvb.

Oblique 15 november 2011 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 5802356)
Niet beslist.
Op het net heb ik zelf talloze discussiethreads tegengekomen en talrijke voor en tegenargumenten gelezen.

Wat hebben discussiedraden met hun eenzijdige, leugenachtige "berichtgeving" (propaganda) te maken?

porpo 15 november 2011 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5802358)
geen kritiek op de koninklijke familie van Qatar bvb.

Ik kan eventjes niet volgen. Moet aljazeera team het doen? :-D
Natuurlijk niet, ze doen het met niemand, ze zijn (zouden) neutraal (moeten zijn).

Of bedoelt u misschien dat de Qatarische (Qatariaanse?) oppositie geen kans krijgt? In dat geval zit u verkeerd!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be