Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Is een akkoord nog wel haalbaar? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163367)

matthias999 17 november 2011 23:01

Is een akkoord nog wel haalbaar?

Di Rupo wil amper besparingen en veel belastingen. De liberalen willen juist veel besparingen en amper belastingen. Ze hebben Di Rupo zijn "final offer" dan niet aanvaard. Zijn de grote tegenstellingen nog wel te verzoenen? Kunnen we het niet beter overlaten aan Leterme en De Wever?

solidarnosc 17 november 2011 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5809561)
Di Rupo wil amper besparingen en veel belastingen. De liberalen willen juist veel besparingen en amper belastingen. Ze hebben Di Rupo zijn "final offer" dan niet aanvaard. Zijn de grote tegenstellingen nog wel te verzoenen? Kunnen we het niet beter overlaten aan Leterme en De Wever?

Waarom geen voorbeeld nemen aan de Vlaamse regering en iedere werkende direct 300€ meer belasten?

Anselmo 17 november 2011 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5809601)
Waarom geen voorbeeld nemen aan de Vlaamse regering en iedere werkende direct 300€ meer belasten?

Als dit gepaard gaat met de nodige maatregelen en daarmee de problemen opgelost worden, waarom niet ?

Robinus V 17 november 2011 23:48

Citaat:

Besparingen versus belastingen is een nutteloos gegeven.

Wat iedereen wilt, is dat een bepaalde groep in de samenleving zo weinig mogelijk geraakt wordt, of dat nu door besparingen of belastingen is of door een combinatie van de twee.

De tegenstelling is ook niet dat de liberalen willen besparen en Di Rupo wilt belasten. De tegenstelling is dat de liberalen de rijkste procenten van de bevolking verdedigen en de sociaaldemocraten de rest van de bevolking.

Die tegenstellingen zijn niet te verzoenen. Helaas zijn de communautaire voorstellen nog niet gestemd. Dan zou een centrum-linkse (sociaal-democraten, ecologisten en christendemocraten) of een centrum-rechtse regering (liberalen, nationalistische liberalen en christendemocraten) beter bespreekbaar zijn. Aangezien het sociaal-economische belangrijker is dan het communautaire, zou het nog steeds bespreekbaar moeten zijn. Iedereen buiten de N-VA zal nu wel zien dat men het communautaire beter voor op het einde als men tijd over had gelaten had (als men al op voorhand wist dat het niet zal lukken). Aangezien men niet zal accepteren dat de tijd die men tot nu toe aan het communautaire besteedde nutteloos was, zal het waarschijnlijk half-half worden tussen de wensen van liberalen en sociaal-democraten.

stuyckp 17 november 2011 23:53

Citaat:

De jobkorting afschaffen is geen belastingsverhoging maar een ongedaan maken van een korting die sowieso tijdelijk van aard was.
Toegegeven netto in uw portemonee is het resultaat hetzelfde.
Trouwens het ongedaan maken ervan was ook de schuld van de Franstaligen.

De gemuilkorfde 18 november 2011 00:00

Ik vrees dat het geen kwestie van verzoenen is.
De Walen doen wat ze al 160 jaar doen : chanteren en het been stijf houden, ook als het land er helemaal aan kapot gaat.
Daarom dat ik denk dat er toch een akkoord gaat komen, omdat de tjeven, de blauwen en de sossen zich geen mislukking kunnen permitteren.
Ook een grote aanval op de staatsvodden van den Belziek zou ervoor zorgen dat de Vlaamse partijen weer plooien.
Er zal dus niet echt toenadering zijn, de Vlaamse partijen gaan weer de dictaten slikken van de Waalse maffialeider.

Nierika 18 november 2011 00:06

Citaat:

Voor mij geen probleem, maar dan wel de werkloosheidsuitkeringen onherroepelijk beperken in de tijd.

De eerste werkloze die daarover jankt mogen ze naar mij doorsturen.

Jobs genoeg, zelfs met de Noordfransen komen ze hier niet mee toe.

BTW: Jobkorting afschaffen was geen extra belasting.

Robinus V 18 november 2011 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5809655)
De jobkorting afschaffen is geen belastingsverhoging maar een ongedaan maken van een korting die sowieso tijdelijk van aard was.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nierika (Bericht 5809671)
BTW: Jobkorting afschaffen was geen extra belasting.

Het afschaffen van de notionele intrestaftrek of van BTW-verminderingen voor bedrijven is dan ook geen extra belasting. Toch wordt dit elke keer bij de belastingen gerekend, evenals de inkomsten uit de aanpak van fiscale fraude.

Wees consequent.

freelancer 18 november 2011 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 5809674)
Het afschaffen van de notionele intrestaftrek of van BTW-verminderingen voor bedrijven is dan ook geen extra belasting. Toch wordt dit elke keer bij de belastingen gerekend, evenals de inkomsten uit de aanpak van fiscale fraude.

Wees consequent.

U denkt waarschijnlijk dat het afschaffen van die aftrek een soort subsidie aan de bedrijven is... 8O

Robinus V 18 november 2011 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5809680)
U denkt waarschijnlijk dat het afschaffen van die aftrek een soort subsidie aan de bedrijven is... 8O

Subsidie of belasting. Het maakt geen verschil. Het komt erop neer dat percentueel meer overhouden wordt daardoor.

De effecten en niet de methode zijn van tel. Dat is bij notionele intrestaftrekken en jobkortingen identiek: je houdt meer over.

Garry 18 november 2011 00:51

Citaat:

In België is alles mogelijk, zelfs dat wat onmogelijk is, dus zal een akkoord ook wel mogelijk zijn, maar wat voor een?

Verkocht, bedrogen, besodemieterd, berooid zoals als steeds zullen we, overgeleverd aan konings- en Walens wens overgeleverd worden, "VOOR DE MENSEN". En hij, de Vlaming, slikt en stuikt.

stuyckp 18 november 2011 01:05

Citaat:

Wees consequent.

Als je me quote doe het dan volledig. Ik zeg er duidelijk bij dat het netto resultaat in uw portemonee hetzelfde is.

Robinus V 18 november 2011 01:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5809709)
Als je me quote doe het dan volledig. Ik zeg er duidelijk bij dat het netto resultaat in uw portemonee hetzelfde is.

Mijn excuses. Dat zei je inderdaad. Een ander zei het minder genuanceerd, en bij het quoten van iedereen die gelijkaardige dingen zei, heb ik me niet beziggehouden met het volledig herlezen van alle berichten.

solidarnosc 18 november 2011 01:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5809655)
Toegegeven netto in uw portemonee is het resultaat hetzelfde.
Trouwens het ongedaan maken ervan was ook de schuld van de Franstaligen.

Als het van tijdelijke aard was waarom dan afschaffen?

Klopt niet. Zou betekenen dat Europa niet toestaat dat regio's een eigen fiscaal beleid voeren.

Bokkenreyder 18 november 2011 03:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5809729)
Als het van tijdelijke aard was waarom dan afschaffen?

Klopt niet. Zou betekenen dat Europa niet toestaat dat regio's een eigen fiscaal beleid voeren.

Totaal off topic! Al van je eerste reactie in post #2! :evil:

guido 007 18 november 2011 07:18

Citaat:

Je bedoelt iedere werkende 300 euro minder aan geschenken geven.
Had OVLD (paars), in de tijd dat er geld was, een beetje beter op de middelen gepast, dan was het probleem nu veel minder groot.

Nu moeten we de huur betalen van gebouwen die OVLD (paars) verkocht heeft.

Nu moeten we pensioenen betalen waarvan OVLD (paars) de middelen verkocht heeft.

Zelfs de waarheid heeft haar rechten.

guido 007 18 november 2011 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 5809640)
Besparingen versus belastingen is een nutteloos gegeven.

Wat iedereen wilt, is dat een bepaalde groep in de samenleving zo weinig mogelijk geraakt wordt, of dat nu door besparingen of belastingen is of door een combinatie van de twee.

De tegenstelling is ook niet dat de liberalen willen besparen en Di Rupo wilt belasten. De tegenstelling is dat de liberalen de rijkste procenten van de bevolking verdedigen en de sociaaldemocraten de rest van de bevolking.

Die tegenstellingen zijn niet te verzoenen. Helaas zijn de communautaire voorstellen nog niet gestemd. Dan zou een centrum-linkse (sociaal-democraten, ecologisten en christendemocraten) of een centrum-rechtse regering (liberalen, nationalistische liberalen en christendemocraten) beter bespreekbaar zijn. Aangezien het sociaal-economische belangrijker is dan het communautaire, zou het nog steeds bespreekbaar moeten zijn. Iedereen buiten de N-VA zal nu wel zien dat men het communautaire beter voor op het einde als men tijd over had gelaten had (als men al op voorhand wist dat het niet zal lukken). Aangezien men niet zal accepteren dat de tijd die men tot nu toe aan het communautaire besteedde nutteloos was, zal het waarschijnlijk half-half worden tussen de wensen van liberalen en sociaal-democraten.

Wegens het niet vooruit gaan van het communitaire werd de stekker eruitgetrokken. Het is dan ook vrij logisch dat er eerst gewerkt wordt aan het probleem waarover de regering gevallen is. (Niet dat ik de oplossingen, zoals ze nu op tafel liggen, goed vind).

Volgens mijn bescheiden mening is Di Rupo het zolang aan het trekken tot er een akkoord uit de bus moet komen. De Vlaamse onderhandelaars mogen danb juichend komen vertellen hoe groot ze wel zijn als staatsman, de franstaligen lachen dan gewoon in hun vuistje omdat ze de buit weeral binnen hebben.

guido 007 18 november 2011 07:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 5809664)
Ik vrees dat het geen kwestie van verzoenen is.
De Walen doen wat ze al 160 jaar doen : chanteren en het been stijf houden, ook als het land er helemaal aan kapot gaat.
Daarom dat ik denk dat er toch een akkoord gaat komen, omdat de tjeven, de blauwen en de sossen zich geen mislukking kunnen permitteren.
Ook een grote aanval op de staatsvodden van den Belziek zou ervoor zorgen dat de Vlaamse partijen weer plooien.
Er zal dus niet echt toenadering zijn, de Vlaamse partijen gaan weer de dictaten slikken van de Waalse maffialeider.

Zo denk ik er ook over.
Ik begrijp Leterme dus niet (hij heeft dit al lang door), dat hij geen begroting opmaakt voor volgend jaar.
Hij, en hij alleen kan Di Rupo te kakken zetten.

guido 007 18 november 2011 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 5809690)
Subsidie of belasting. Het maakt geen verschil. Het komt erop neer dat percentueel meer overhouden wordt daardoor.

De effecten en niet de methode zijn van tel. Dat is bij notionele intrestaftrekken en jobkortingen identiek: je houdt meer over.

De notionele intrestaftrek kan zeer nuttig zijn voor (kleinere) bedrijven.
Nu hebben ze teveel poortjes opengelaten waardoor er misbruiken ontstaan zijn.

Vito 18 november 2011 07:50

Citaat:

Citaat:

Wees consequent.

Ik kan me vergissen, maar was de jobkorting geen vermindering van de bedrijfsvoorheffing, dus niet de eigenlijke personenbelasting? In dat opzicht is het dus geen belastingsverhoging maar een gratis lening door deze af te schaffen. Toch wel een belangrijk verschil.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be