Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Voka : ruggespraak rond bediening sluizen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163387)

Politics.be 18 november 2011 12:00

Voka : ruggespraak rond bediening sluizen
 
Gebrek aan ruggespraak rond bediening sluizen Tien uur minder bediening is economische klap voor binnenvaartsector De Vlaamse regering investeert zwaar in de promotie van binnenvaart als alternatief voor wegtransport. “Helaas krijgen deze inspanningen een ernstige knauw door de beslissing om vanaf januari de bediening van verschillende sluizen terug te schroeven”, zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. “Die beslissing is genomen zonder de bedrijven te betrekken die deze sluizen nodig hebben voor hun belevering via het water. Dat is niet goed voor het imago van de binnenvaart als alternatief voor wegtransport. Als het plan wordt doorgezet, zullen opnieuw extra vrachtwagens moeten worden ingezet om getroffen bedrijven tijdig te bevoorraden.”

Het kaaimurenprogramma (10 miljoen euro in 2012), promotie binnenvaart Vlaanderen (1,5 miljoen euro in 2012), speciale transportdeskundigen, beloftes in het ViA-pact, … het lijkt de Vlaamse regering menens om vrachtwagens van de weg te halen door het stimuleren van de binnenvaart. “Maar in de praktijk worden deze inspanningen tenietgedaan door de beslissing om de bediening van sluizen terug te schroeven. Deze beslissing werd genomen door Waterwegen & Zeekanaal NV, de beheerder van de kanalen in Vlaams-Brabant, Oost- en West-Vlaanderen”, vertelt Libeer. “De gevolgen zijn groot. Om een voorbeeld te geven: de cruciale sluis voor Oost- en West-Vlaanderen – die van Evergem – zal op zaterdag sluiten vanaf 18u in plaats van om 22u, en op maandag pas open gaan om 6u en niet om middernacht. Hierdoor komt de maandagse belevering van zeker dertien bedrijven in het gedrang. Zij zullen noodgedwongen moeten kiezen voor wegtransport.”

Volgens Voka is de beslissing van Waterwegen & Zeekanaal een zware klap voor de binnenvaart. Libeer: “Het is niet goed voor de geloofwaardigheid en het imago van binnenvaart als alternatief voor het wegtransport als beslissingen met zo’n impact genomen worden zonder degene die getroffen worden te betrekken in het beslissingsproces. Het is trouwens voor een bedrijf eenvoudiger om te opteren voor één transportmiddel. Men zal dan ook geneigd zijn om volledig te opteren voor wegtransport wanneer de belevering via binnenvaart onzeker is op maandagochtend. Want één vrachtwagen die later toekomt, heeft nu eenmaal minder impact dan een binnenschip dat te laat levert.”

Voka roept daarom de Vlaamse regering op om deze beslissing op het terrein ongedaan te maken. “Concreet voor de sluis van Evergem vragen we een flexibiliteit van tien uur in het weekend om de bedrijfszekerheid van dertien bedrijven en hun werknemers te garanderen, en om meer dan zevenhonderd vrachtwagens van de weg te halen op maandagochtend. Maar globaal genomen moet de Vlaamse regering er vooral voor zorgen dat beslissingen op het terrein genomen worden in overleg met de klanten van de binnenvaart en geen nadelige impact hebben op de inspanningen om binnenvaart als alternatieve transportmodus te promoten”, vat Jo Libeer de eisen van Voka samen.

Bron: politics.be


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be