Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Feestdagen: de kerst- en nieuwjaarsperiode (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163460)

Demper 20 november 2011 02:17

Feestdagen: de kerst- en nieuwjaarsperiode

Jaja, binnenkort is het weeral kerstmis en nieuwjaar.

Wat is uw visie over deze feestdagen?

Kijkt u ernaar uit?
Of hoopt u dat deze periode zo snel mogelijk voorbij is?

--------------

Ik persoonlijk heb het altijd een speciale periode gevonden.
Veel lekkers in de supermarkt. Snel donker. Sneeuw.
Ik vind het best iets gezellig hebben.

Wij zetten trouwens al enkele jaren geen kerstboom meer.
Ook geen kerstversiering aan de ruit ofzo.
Ik zie hier in de buurt de eerste kerstverlichting al opduiken.

Kerstavond en oudejaar is bij ons gewoon met het gezin.
Geen bezoek.
Aperitief en hapjes. Drie gangen menu.
Het is enkel op 1 januari dat we bij de familie gaan en cadeautjes afgeven.
Niet op kerstdag. Dat is dan met de nodige drankjes en hapjes, wat erg leuk is.
Ik zal ook nooit op oudejaar uitgaan. Ik ram liever wat vuurpijlen de lucht in om middernacht.

Ondanks dat wij het niet op de traditionele manier doen, vind ik het een leuke periode.

lombas 20 november 2011 02:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5812606)
Kerstavond en oudejaar is bij ons gewoon met het gezin.
Geen bezoek.
Aperitief en hapjes. Drie gangen menu.
Het is enkel op 1 januari dat we bij de familie gaan en cadeautjes afgeven.
Niet op kerstdag. Dat is dan met de nodige drankjes en hapjes, wat erg leuk is.
Ik zal ook nooit op oudejaar uitgaan. Ik ram liever wat vuurpijlen de lucht in om middernacht.

En dan...

Citaat:

Ondanks dat wij het niet op de traditionele manier doen, vind ik het een leuke periode.
Faut le faire!

:-D

Demper 20 november 2011 03:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5812611)
En dan...

Faut le faire!

Zover ik weet is het de "bedoeling" dat je die avonden tesamen met (een deel van) de familie doorbrengt. Niet enkel binnen het gezin.

Zover ik weet geven de meeste mensen de cadeautjes op kerstdag zelf en wachten ze niet tot nieuwjaar om alles in 1 keer te doen.

En nu weten we nog altijd jouw mening niet over deze materie, lombas.

bgf324 20 november 2011 03:08

Kerstmis :cheer:

bgf324 20 november 2011 03:08

Bij ons is het gewoon volproppen. Ik eet van de avond er voor al niets meer.

Demper 20 november 2011 03:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5812624)
Kerstmis :cheer:

It's gonna be a white christmass :cheer: :>

Demper 20 november 2011 03:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5812626)
Bij ons is het gewoon volproppen. Ik eet van de avond er voor al niets meer.

Aperitiefhapkes :cheer:

lombas 20 november 2011 03:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5812621)
Zover ik weet is het de "bedoeling" dat je die avonden tesamen met (een deel van) de familie doorbrengt. Niet enkel binnen het gezin.

Zover ik weet geven de meeste mensen de cadeautjes op kerstdag zelf en wachten ze niet tot nieuwjaar om alles in 1 keer te doen.

Het is "traditie" om in familiale kring te eten en cadeautjes te geven - of dat nu met veel of weinig familie is of op de dag zelf of erna.

Kom op joh, het best een traditioneel plaatje dat je voorstelt.

;-)

Citaat:

En nu weten we nog altijd jouw mening niet over deze materie, lombas.
Ik heb hier al verscheidene keren gezegd dat ik Kerstmis en Nieuwjaar niet vier.

Nergens in de Bijbel staat dat ik Kerstmis moet vieren (er staat ueberhaupt nergens dat er zo'n concept als "Kerstmis" bestaat) en Nieuwjaar vind ik op 1 januari een al even raar momentje als op 1 maart. Waar ik dat zou "vieren" is me ook een beetje bijster.

Demper 20 november 2011 03:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5812629)
Ik heb hier al verscheidene keren gezegd dat ik Kerstmis en Nieuwjaar niet vier.

Nergens in de Bijbel staat dat ik Kerstmis moet vieren (er staat ueberhaupt nergens dat er zo'n concept als "Kerstmis" bestaat) en Nieuwjaar vind ik op 1 januari een al even raar momentje als op 1 maart. Waar ik dat zou "vieren" is me ook een beetje bijster.

8O8O8O

En dan zeggen ze over mensen met mijn overtuiging dat het verzuurden zijn :?

lombas 20 november 2011 03:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5812630)
8O8O8O

En dan zeggen ze over mensen met mijn overtuiging dat het verzuurden zijn :?

Dat is toch niet verzuurd? Je kunt het hoogstens "saai" noemen.

Flink wat mensen vinden het commerciële brol - daar begin ik zelfs niet over (want cadeautjes hebben me nooit echt geïnteresseerd). Dát is verzuurd.

Demper 20 november 2011 03:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5812631)
Dat is toch niet verzuurd? Je kunt het hoogstens "saai" noemen.

Als ik het goed heb, heb jij een vriendin?
Heeft zij dezelfde mening?

Jullie zitten dus op kerstavond en oudejaar gewoon thuis een boek te lezen ofzo, alsof er niets aan de hand is?
Terwijl anderen zich volgieten met champagne en den ene pla achter den anderen in hun kas draaien? En wa doet ge dan om middernacht als den oorlog uitbreekt en overal vuurpijlen in het rond vliegen? De flikken bellen?

bgf324 20 november 2011 03:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5812628)
Aperitiefhapkes :cheer:

Champagne :cheer:
Soep :cheer:
Voorgerecht :cheer:
Sorbetje (tussengerecht) :cheer:
Hoofdpla :cheer:
Ijstaart :cheer:
Taart met Koffie :cheer:

En dan, wie tegen 4u honger heeft: stukskes salami en kaas, voor tijdens het kaarten bij nen pot bier. :-o

Demper 20 november 2011 03:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5812633)
Champagne :cheer:
Soep :cheer:
Voorgerecht :cheer:
Sorbetje (tussengerecht) :cheer:
Hoofdpla :cheer:
Ijstaart :cheer:
Taart met Koffie :cheer:

En dan, wie tegen 4u honger heeft: stukskes salami en kaas, voor tijdens het kaarten bij nen pot bier. :-o

Wie zit er dan allemaal rond die tafel?
Heel de familie?

Firestone 20 november 2011 08:55

Citaat:

Kijkt u ernaar uit?

Ja!
Twee weken verlof :cheer: :cheer: :cheer: , en het begin van de solden.
Citaat:

Of hoopt u dat deze periode zo snel mogelijk voorbij is?

Ah neen.

Cynara Cardunculus 20 november 2011 09:08

Met kerstavond heb ik graag mijn gezin bij me. Dit lukt me niet altijd, maar ik blijf proberen.

Oudejaar vier ik al zeker niet meer gedurende een paar decennia: ik vind het gewoon NIET LEUK dat het jaar weeral voorbij is. Probleem is dat het hoe langer hoe sneller voorbij gaat en ik daar compleet machteloos tegenover sta. Mijn grote troost is dan wel dat mijn buurvrouw me een verse kreeft kookt en mijn vroegere werkgever een fles champagne. Daar doe ik het dan mee.

Op nieuwjaarsdag naar een deel van de familie.
Geen kadootjes. Oef! zijn we tenminste van al dat geshop vanaf.

Dronkoers 20 november 2011 09:29

Ik laat ze komen en gaan

Conscience 20 november 2011 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 5812632)
Terwijl anderen zich volgieten met champagne en den ene pla achter den anderen in hun kas draaien? En wa doet ge dan om middernacht als den oorlog uitbreekt en overal vuurpijlen in het rond vliegen? De flikken bellen?

Kerstmis is tof, maar heb nooit begrepen wat 31 december tot zo'n heisa maakt. Vroeger vierden wij oudejaar met vrienden op 28 of 29 december, ergens in de Ardennen of Noord-Frankrijk. Dat vond ik wel bijzonder, veel relaxter in vergelijking met de opgeklopte sfeer op de 31ste. Maar bon ik gun het iedereen.

Vlaamse Leeuwin 20 november 2011 10:21

Ik haat de eindejaarsperiode ...... al dat opgeklopt en opgefokt sentimenteel gedoe.

Mensen die je een heel jaar niet hoort of ziet sturen plots kerstkaartjes ,waardoor ge u plots bijna verplicht voelt om er een terug te sturen.

Tantes en nonkels die gedurende het jaar op voet van oorlog leven met elkaar, om dan op nieuwjaar met een gestreken schijnheilig gezicht bijeen te zitten en elkaars smoelwerk af te lebberen om elkaar het beste te wensen voor het nieuwe jaar. En tegen dat de Lukken van Jules Destroopere op zijn, en de flessen champagne,wijn,cognac,Elexir en Cointreau leeg zijn ,zitten ze elkaar al weer steken onder water te geven.

En dan die stomme traditie om je huis overhoop te halen met bomen,ballen en slingers en weet ik veel wat nog allemaal !! Met Pasen laat je toch ook geen kiekens en konijnen loslopen in je huis?

Fuiven,eten en drinken gelijk zot en een kadootje voor de mensen die me echt dierbaar zijn.....en daar stopt het voor mij. Oh ja, en kerstmarkten afschuimen gaat ook nog. Na een paar minuten ben ik toch zalig verdoofd.;-)

Elk jaar doe ik heel hard mijn best om een happy face op te zetten tijdens die periode, omwille van mijn gezin en voor mijn moeder. Maar het lukt niet echt. Want ieder jaar voelen die paar lege plaatsen aan tafel steeds maar leger aan.

Dronkoers 20 november 2011 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 5812713)
Ik haat de eindejaarsperiode ...... al dat opgeklopt en opgefokt sentimenteel gedoe.

Mensen die je een heel jaar niet hoort of ziet sturen plots kerstkaartjes ,waardoor ge u plots bijna verplicht voelt om er een terug te sturen.

Tantes en nonkels die gedurende het jaar op voet van oorlog leven met elkaar, om dan op nieuwjaar met een gestreken schijnheilig gezicht bijeen te zitten en elkaars smoelwerk af te lebberen om elkaar het beste te wensen voor het nieuwe jaar. En tegen dat de Lukken van Jules Destroopere op zijn, en de flessen champagne,wijn,cognac,Elexir en Cointreau leeg zijn ,zitten ze elkaar al weer steken onder water te geven.

En dan die stomme traditie om je huis overhoop te halen met bomen,ballen en slingers en weet ik veel wat nog allemaal !! Met Pasen laat je toch ook geen kiekens en konijnen loslopen in je huis?

Fuiven,eten en drinken gelijk zot en een kadootje voor de mensen die me echt dierbaar zijn.....en daar stopt het voor mij. Oh ja, en kerstmarkten afschuimen gaat ook nog. Na een paar minuten ben ik toch zalig verdoofd.;-)

Elk jaar doe ik heel hard mijn best om een happy face op te zetten tijdens die periode, omwille van mijn gezin en voor mijn moeder. Maar het lukt niet echt. Want ieder jaar voelen die paar lege plaatsen aan tafel steeds maar leger aan.

Wat is er mis met konijn met pruimen op pasen? :-(

Dronkoers 20 november 2011 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas (Bericht 5812725)
moet zijn : konijn op pruimen met pasen

Maakt nie uit, als ze er maar ne goeie Boskeun bij serveren, ben ik een gelukkig man ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be