![]() |
argumenten om uw kind niet te laten dopen
Goedendag aan allen,
we hebben een kind (6j) dat nog niet gedoopt is, maar omdat mijn vrouw wil dat het zijn eerste communie doet, moet het gedoopt worden. Nu heb ik mezelf laten ontdopen in de nasleep van de pedofilie-schandalen. De reden was de manier waarop de RKK met deze problemen omging. Ik wil dus niet dat mijn kind zijn eerste communie doet of gedoopt wordt. Mijn vrouw wil dit wel, in de eerste plaats om haar ouders niet te kwetsen (haar pa zit in de kerkfabriek, dus dat zegt genoeg). Ze zal dit echter niet toegeven. Haar argument is dat de kleine op een katholieke school zit (nl de school waar ik gezeten heb en waar ik tevreden over was) en sowieso de voorbereiding zal meemaken. Gans het jaar wordt daarnaar toegeleefd, en dan zou hij het moment suprême moeten missen. Een andere school is geen optie wegens vriendjes. Ik zou een lentefeest willen, waar ik ook een zinnige invulling wil aan geven (dus niet zomaar een "leeg" betekenisloos feest. De redenen waarom ik niet wil dat hij gedoopt wordt zijn o.a.: 1. de manier waarop de Kerk omgaat met de slachtoffers van de pedofilie is weerzinwekkend. Ik wil niet dat mijn kind in een organisatie stapt die de slachtoffers van haar pedofiele leden zo behandelt. 2. de standpunten van de kerk over het condoom en de gevolgen in Afrika. 3. ... Eigenlijk zou het eerste argument al moeten volstaan. Zijn er nog argumenten? (het doet er niet toe of ik geloof of niet, het gaat me om de RKK) |
Gedoopt worden gaat niet om uitgenodigd worden op een feestje. Als dat de enige reden is, gooi hem dan zijn eigen feestje terwijl de anderen hun communie aan het doen zijn.
Een doopsel en zeker een communie gaan om een relatie met god. Is uw zoon in staat daar nu al over te beslissen? Zoja, laat hem zelf kiezen. Zonee, moet hij nog niet gedoopt worden. |
Het is een beetje moeilijk. Ofwel laat je je kind dopen en stuur je het naar een katholieke school zodat het met alles mee kan doen, ofwel laat je het niet dopen en stuur je het naar een openbare school waar het kind mee kan doen met het lentefeest.
Een ongedoopt kind naar een katholieke school sturen en het dan weerhouden van mee te doen met heel het eerste communiegebeuren is een beetje zielig voor het kind denk ik. Nu gezien men toch niet zo principieel is, laat dat kind gewoon een kletske over zijn koppeke gooien, meedoen aan de eerste communie, en als het zelf volwassen is, laat het zichzelf desnoods ontdopen voor alle zekerheid. Zelf wou ik ooit mijn kinderen niet laten dopen, maar mijn toenmalige echtgenoot heeft me overhaald met de argumenten waar jij nu blijkbaar mee zit: laat die kinderen dopen en gewoon meedoen met de rest, anders moet je ze niet naar een katholieke school sturen. Die van mij zijn gedoopt, hebben de communies gedaan en zijn verder totaal niet met "kerkgebeuren" bezig. |
doopsuiker.
weegt op tegen alle argumenten contra. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, de eerste communie heb ikzelf wel via de school meegedaan (was tijdens de lessen), maar voor het vormsel ben ik naar de nonnen gegaan. Beetje zielig trouwens als feestjes en geschenken de enige redenen zouden zijn om wel/niet mee te doen? |
Je moet duidelijk zijn in je keuzes.
Je kind naar een katholieke school sturen en zo je kind onderdompelen in een katholieke cultuur, maar voor de rest niet willen mee doen met hun katholieke karakter, getuigt niet bepaald van duidelijkheid. Je kind zal zich -terecht- vragen stellen waarom hij anders behandeld dient te worden (niet deelnemen aan de communie) dan zijn schoolkameraadjes. Onduidelijkheid troef. Wil je duidelijkheid voor je kind, en als hij blijft op een katholieke school, dompel je hem best ook onder in het katholiek-zijn. Dopen en communie doen maken daar deel van uit. Of je stuurt je kind naar een openbare school en laat het katholieke gebeuren aan hem voorbijgaan. Anderzijds dien je je de vraag te stellen waarom je een 'lentefeest' zou geven. Dat is toch niet anders dan een surrogaat-communiefeest ? Anderzijds zie ik niet in wat die pedo-schandalen te maken hebben met het weigeren van een katholieke opvoeding. Wat die pedo's gedaan hebben is nooit goed te praten, maar dient mijn inziens los te staan van het feit dat je kiest voor een katholieke opvoeding of niet. |
Als jou en je vrouw zelf de Christelijke eredienst niet aanhangt, dan lijkt een doop mij nutteloos. De tijd van gedoopt zijn en je eerste communie doen wegens sociale druk lijkt eindelijk voorbij te zijn. In een Katholieke school kan dat inderdaad wel iets moeilijker liggen. Misschien kun je dat beter met de school in kwestie bespreken?
Verder, Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dopen geeft je kind een plek in een eeuwenoude traditie en heeft alleen al daardoor veel spirituele waarde. Door jouw kind te dopen geef je geenszins aan dat je het eens bent met alles wat het Vaticaan doet: geen katholiek is het met alles eens. De paus is niet onfeilbaar (tenzij hij zoals de leer zegt ex cathedra spreekt, hetgeen nog maar enkele keren in de geschiedenis gebeurd is). Indien je kind geen interesse zal blijken te hebben in het katholieke geloof, zal hij toch een minimum aan culturele bagage meegekregen hebben, en is hij vrij om zich te laten uitschrijven en nooit naar de kerk te gaan.
|
Citaat:
Een sprookje dus, zonder enige omkadering. Met heidense achtergrond. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be