Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Het boardgame/gezelschapspel topic (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163887)

Wautd 28 november 2011 09:51

Het boardgame/gezelschapspel topic

Naar aanleiding van dit artikel deze week wil ik hier toch wel eens een topic over openen.

Citaat:

Het kaartspel "7 Wonders" van uitgever Repos Production heeft vrijdagavond de Gouden Ludo 2011 gewonnen. Dat is een Vlaamse prijs die het beste gezelschapsspel van het voorbije jaar onderscheidt. Het spel heeft ook al een twintigtal internationale bekroningen op zijn palmares staan.

De winnaar werd door 25 gezelschapsspellenclubs verkozen uit vier genomineerden. De andere kanshebbers waren "Asara" (uitgeverij Ravensburger), "Dobble" (Asmodee) en "Imperial 2030" (The Game Master). Het gaat nog maar om de derde editie van de Gouden Ludo. "7 Wonders" volgt op de erelijst "Pandemie" (2009) en "Hoogspanning" (2010) op.

In "7 Wonders" staat elke speler aan het hoofd van een grote stad uit de Klassieke Oudheid. Het doel van het spel is één van de zeven wereldwonderen te bouwen door het tactisch kiezen van speelkaarten. Er moet telkens gekozen worden tussen grondstoffen, geld, overwinningspunten en andere voordelen. Op het einde van elk te doorlopen tijdperk vinden ook militaire confrontaties plaats. Het zou een "erg vlot spelend" tactisch kaartspel zijn, ondanks dat het met maar liefst zeven personen tegelijk kan worden gespeeld.

De Gouden Ludo is een initiatief van Forum-Federatie ter promotie van het gezelschapsspel als cultuurproduct. De uitreiking vond dit jaar plaats in gemeenschapscentrum Den Boomgaard in Broechem bij Ranst. Daar werd vrijdag ook een nocturne gehouden rond gezelschapsspelen, naar aanleiding van de twaalfde editie van de dagen van het gezelschapspel, die er later dit weekend eveneens plaatsvinden.

Sinds ik zo'n 2 jaar geleden eens naar een spellenclub ben gegaan, heb ik de microbe serieus te pakken gekregen voor de betere gezelschapspellen en steekt mijn kast al vol met spellen waar ik vroeger nog nooit gehoord zou hebben. Zijn er hier soms nog forumleden met dezelfde intresse?

Trixie 28 november 2011 11:12

Verder dan Monopoly of Hotel reikt mijn interesse niet.;-)

Dronkoers 28 november 2011 11:18

Groepseks? Anyone?

BigF 28 november 2011 11:33

Mijn schoonbroer is ook zo'n spelletjesfanaat. Altijd wel iets nieuw bij.
Probleem is dat je zo'n nieuw spel eigenlijk toch best een keer of twee gespeeld hebt vooraleer je het een beetje doorhebt (spelregels, taktiek,...).
Hij speelt dat regelmatig, ik maar eens om de zoveel maanden met als gevolg dat ik een hekel heb aan nieuwe spellen.
De eerste keer lukt het niet te best omdat je het spel nog niet goed kent, de volgende keer zijn er weer zoveel nieuwe spellen gekocht dat er weer een ander bovengehaald wordt. Wat weer niet goed lukt omdat het de eerste keer is enz enz.

Nieuwe spelletjes zijn dus goed voor mensen die vaak spelletjes spelen. De anderen houden het best bij oude spullen.

maddox 28 november 2011 11:33

Als RPG'er van oude stempel ken ik wel een paar van die minder bekende boardgames.

Nu, doordat ik verhuisde was werd mijn interactie met de groep van "toen" minder. Andere hobbies hebben dan de vrijgekomen tijd geabsorbeerd.

Wautd 28 november 2011 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trixie (Bericht 5829957)
Verder dan Monopoly of Hotel reikt mijn interesse niet.;-)

Barbaar! :-)

SDG 28 november 2011 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5829971)
Groepseks? Anyone?

Ken ik niet. Groepsseks daarentegen...

Trixie 28 november 2011 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 5830007)
Barbaar! :-)

Ik win wel altijd eh!

Dronkoers 28 november 2011 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5830011)
Ken ik niet. Groepsseks daarentegen...

Kommaneukers die aan groepsseks doen... :-D

van Maerlant 28 november 2011 11:48

Carcassonne
Chaos Marauders
Space Hulk: Death Angel
Axis & Allies (origineel)
Machiavelli + de Donkere Landen
Tannhäuser
War on Terror
Warrior Knights
The Resistance
Fantasy Warriors + De Draken
Heroscape

Staan bij mij in de kast, plus de oude getrouwen (Risk, Monopoly...) en enkele kleine spelletjes (Vliegen vangen...).

Dexterecus 29 november 2011 07:47

Heeft iemand hier al eens 'Munchkin' gespeeld?

Txiki 29 november 2011 07:50

Mens Erger Je Niet. Dagelijks.

Bovenbuurman 29 november 2011 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dexterecus (Bericht 5831793)

Dat speel ik graag met vrienden. Heb zelf ook een set met twee uitbreidingen.

Heerlijk spel om samen bondgenootschappen te vormen of anderen een oor aan te naaien. Net de politiek.

Wautd 29 november 2011 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5830036)
Tannhäuser

Deze heb ik toevallig tweedehands gekocht op die beurs in Broechem. Leek me wel good value voor wat er allemaal in de doos zat. Nu benieuwd of het ook plezant is. An uw avatar te zien, toevallig Battlestar Galactica: the boardgame nog niet geprobeerd?

Citaat:

Nog niet, maar wel al een paar keer gehoord dat het niet slecht is.

Albrecht 29 november 2011 10:32

Catan is leuk.

Er zijn een hoop bordspelletjes die ik wel eens wil proberen, maar niemand hier die zou willen meespelen.

Everytime 29 november 2011 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 5829827)
Naar aanleiding van dit artikel deze week wil ik hier toch wel eens een topic over openen.

Sinds ik zo'n 2 jaar geleden eens naar een spellenclub ben gegaan, heb ik de microbe serieus te pakken gekregen voor de betere gezelschapspellen en steekt mijn kast al vol met spellen waar ik vroeger nog nooit gehoord zou hebben. Zijn er hier soms nog forumleden met dezelfde intresse?

Trivial Pursuit blijft mijn favoriete gezelschapspel samen met twee gezelschapspellen die gebaseerd zijn op populaire Franse TV-spellen ("Questions pour un champion", "Tout le monde veut prendre sa place").8-)

van Maerlant 29 november 2011 11:47

Citaat:

Yep.
Munchkin + Clerical Errors + Need for Steed + Unnatural Axe
Star Munchkin
Munchkin Chtulhu + Call of Cowthulhu + The Unspeakable Vault + Crazed Caverns

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 5831919)
An uw avatar te zien, toevallig Battlestar Galactica: the boardgame nog niet geprobeerd?

Talloze keren, ook met Pegasus en Exodus expansions.

van Maerlant 29 november 2011 11:48

Ik was de Kathedraal nog vergeten in mijn lijstje.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5831983)
Catan is leuk.

Er zijn een hoop bordspelletjes die ik wel eens wil proberen, maar niemand hier die zou willen meespelen.

Catan is een leuk instapspel, maar meer eigenlijk niet. Zoals de meeste spellen van 999, dus.

Wautd 29 november 2011 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5832068)
Talloze keren, ook met Pegasus en Exodus expansions.

Chansaar. Ik heb het nog maar evenveel kunnen spelen als het aantal jaren dat het in mijn kast ligt :-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5832070)
Ik was de Kathedraal nog vergeten in mijn lijstje.

Toevallig gisteren bij een impulsaankoop nog gekocht.

van Maerlant 29 november 2011 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 5832092)
Chansaar. Ik heb het nog maar evenveel kunnen spelen als het aantal jaren dat het in mijn kast ligt :-)

Het 'Wie is de Cylon'-gedeelte van het spel is trouwens waar dit kleine spel om draait:

Eenvoudig te leren, leuk om te spelen en kan je zelfs met 10 spelen. Zeker een aanrader, hoewel het een beetje duur is voor een card game (+/- 20 euro).

Citaat:

Toevallig gisteren bij een impulsaankoop nog gekocht.
De Kathedraal heb ik indertijd voor de helft van de prijs gekocht omdat de doos licht beschadigd was :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be