Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vlaamsche Leeuw (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164)

Pieterjan 11 juli 2002 09:13

Heft aan en zingt uit vollen borst:

De Vlaamse Leeuw

Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Zij zullen hem niet temmen zolang één Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,

De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan.
De legerbenden sneven: een volk zal nooit vergaan .
De vijand trekt te velde omringd van doodsgevaar.
Wij lachen met zijn woede: de Vlaamse Leeuw is daar!

zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft,
zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

helenah 11 juli 2002 16:22

had toch iets meer feest verwacht moet ik bekennen...
gisteren in gent zaten de terrasjes op de graslei wel vol voor de lasershow, maar ik vond het daar niet drukker dan anders.
vandaag al ongeveer 40km met de auto afgelegd en welgeteld 3 vlaggen zien uithangen.
oorzaak kan ook gezocht worden, denk ik, dat dit voor veel werknemers een gewone werkdag blijft, ondanks eerder hoopvolle beloftes.

nu wat niet is kan nog komen. :wink:

Pieterjan 11 juli 2002 17:08

Zoals gezegd op het middagjournaal, de meeste feesten beginnen pas in de vroege vooravond. Daarnet ben ik naar het centrum geweest (in Roeselare) en ik moet zeggen, het ziet er veel belovend uit.

Pieterjan 11 juli 2002 19:13

Kent iemzand het verschil tussen beiden vlaggen? Vanuit historisch oogpunt. Kleine quizvraag voor onze flaminganten!

Truder 13 juli 2002 07:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Heft aan en zingt uit vollen borst:

De Vlaamse Leeuw

Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.

Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,

De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan.
De legerbenden sneven: een volk zal nooit vergaan .
De vijand trekt te velde omringd van doodsgevaar.
Wij lachen met zijn woede: de Vlaamse Leeuw is daar!

zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft,
zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

Je bent de helft vergeten. :wink:

Pieterjan 13 juli 2002 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door intruder

Alle begin is moeilijk en goed begonnen is al half gewonnen. Zodus neem ik daar vrede mee.

Thomas Hx 19 juli 2002 13:59

Citaat:

Kent iemzand het verschil tussen beiden vlaggen? Vanuit historisch oogpunt. Kleine quizvraag voor onze flaminganten!

-Ge zijt nog nen leeuw vergeten, den belgische, ik wil er even over uitwijken dat de leeuw met de rode tong inprincipe de belgische leeuw is, belgische is een beetje overdreven. Maar dat was het wapenschild van Brabant en bij mijn weten is waals brabant waals. En in die tijd, was brabant in omvang veel groter als nu. daarvan zijn dus ook de driekleurige vlag van gekomen: rood geel en zwart.

thomas

EENDRACHT MAAKT MACHT

Knuppel 19 juli 2002 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Citaat:

-Ge zijt nog nen leeuw vergeten, den belgische, ik wil er even over uitwijken dat de leeuw met de rode tong inprincipe de belgische leeuw is, belgische is een beetje overdreven. Maar dat was het wapenschild van Brabant en bij mijn weten is waals brabant waals. En in die tijd, was brabant in omvang veel groter als nu. daarvan zijn dus ook de driekleurige vlag van gekomen: rood geel en zwart.

thomas

EENDRACHT MAAKT MACHT

"Waals" Brabant? Geen wonder dat er een "Belgische" Vlaamse leeuw moest en zou komen...

jan breydel 16 augustus 2002 13:33

Citaat:

Citaat:

Alle begin is moeilijk en goed begonnen is al half gewonnen. Zodus neem ik daar vrede mee.

Er mag dan misschien wel wat aan ontbreken... Maar toch leuk dat er nog iemand de moeite doet om het Lied der Vlamingen op dit forum te zetten!

Supe®Staaf 16 augustus 2002 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Citaat:

Citaat:

Er mag dan misschien wel wat aan ontbreken... Maar toch leuk dat er nog iemand de moeite doet om het Lied der Vlamingen op dit forum te zetten!

Zal ik eventjes onze belgische nationale hymne hier ten beste geven, of zijn daar erge bezwaren tegen?

Pieterjan 16 augustus 2002 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Zal ik eventjes onze belgische nationale hymne hier ten beste geven, of zijn daar erge bezwaren tegen?

Ga vooral uw gang, en dan maar hopen dat de moderator eindelijk het heft in handen neemt en u en uw ip van deze site bant.
Ik stel voor naar Elba, waar het steeds zonnig is en waar een prachtig onderkomen staat. Zo doet u niet eens de moeite om terug te keren.

Een tweede mogelijkheid is dat u deze hymne niet publiceert. Dan zien wij dit op een overwinning. Blijkbaar heeft dit forum u dan toch iets bijgebracht.

Mag ik u erop wijzen moest u van plan zijn een Nederlandstalige versie van de belgische nationale hymne hier te plaatsen dat deze nooit officieel kan zijn. Volgens mijn weten bestaat er nog steeds geen officiële Nederlandstalige Brabançonne.
Weet er trouwens iemand de afkomst van het woord Brabançonne (moest dit fout geschreven zijn, zet de verbeterde versie er dan maar bij).

Vriendelijke Groeten

jan breydel 16 augustus 2002 14:25

Ten eerste: Brabançonne is juist geschreven!!

Ten tweede: Waarom het ding eigenlijk "brabançonne" heet?
Ik heb er geen idee van! (letterlijk vertaald "de Brabantse").
Het zal waarschijnlijk wel ergens een historische verklaring hebben. Indien ik ze vind zal ik ze wel op het forum plaatsen! :onfire:

Supe®Staaf 16 augustus 2002 14:50

Citaat:

Een tweede mogelijkheid is dat u deze hymne niet publiceert. Dan zien wij dit op een overwinning. Blijkbaar heeft dit forum u dan toch iets bijgebracht.

Goed dan Pieterjan.

Ik onthoud mij van publicatie, zij het onder bedreiging. :?

Ik gun iedereen, en zeker jou, van harte zijn (pyrhus)overwinning. :(
Gefeliciteerd met het muilkorven van een andersdenkend (mede?)mens. :cry:

Waar ik minder kwistig moet omspringen met felicitaties, is aangaande uw kennis i.v.m. de officiële nederlandstalige versie van de Brabançonne. Ze bestaat weldegelijk. Maar goed, je lust er geen pap van, en onder druk van dergelijke cultuurbarbarij moet zelfs Superstaaf® al eens een stapje terugzetten. Ik weiger nu zelfs obstinaat van een link ernaar te posten. :evil:

Supe®Staaf 16 augustus 2002 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Ten eerste: Brabançonne is juist geschreven!!

Ten tweede: Waarom het ding eigenlijk "brabançonne" heet?
Ik heb er geen idee van! (letterlijk vertaald "de Brabantse").
Het zal waarschijnlijk wel ergens een historische verklaring hebben. Indien ik ze vind zal ik ze wel op het forum plaatsen! :onfire:

De Brabantse omwenteling..........

Knuppel 16 augustus 2002 22:30

Citaat:

Citaat:

Goed dan Pieterjan.

Ik onthoud mij van publicatie, zij het onder bedreiging. :?

Ik gun iedereen, en zeker jou, van harte zijn (pyrhus)overwinning. :(
Gefeliciteerd met het muilkorven van een andersdenkend (mede?)mens. :cry:

Waar ik minder kwistig moet omspringen met felicitaties, is aangaande uw kennis i.v.m. de officiële nederlandstalige versie van de Brabançonne. Ze bestaat weldegelijk. Maar goed, je lust er geen pap van, en onder druk van dergelijke cultuurbarbarij moet zelfs Superstaaf® al eens een stapje terugzetten. Ik weiger nu zelfs obstinaat van een link ernaar te posten. :evil:

Komaan Staaf! Publiceer die nederlandse tekst ter gelegenheid van de "brabantse omwenteling" maar gauw! Zo leer ik hem ook nog eens. Die van de Vlaamse leeuw ken ik al lang. Uit welke omstandigheden is die Vlaamse leeuw trouwens gegroeid en waarom zou ik die tekst wél kennen en de "brabançonne" niet?

Ik ken dankzij jou al één regel: voor vorst en voor vrijheid van meningsuiting.....voor iedereen....

Supe®Staaf 17 augustus 2002 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Komaan Staaf! Publiceer die nederlandse tekst ter gelegenheid van de "brabantse omwenteling" maar gauw! Zo leer ik hem ook nog eens. Die van de Vlaamse leeuw ken ik al lang. Uit welke omstandigheden is die Vlaamse leeuw trouwens gegroeid en waarom zou ik die tekst wél kennen en de "brabançonne" niet?

Ik ken dankzij jou al één regel: voor vorst en voor vrijheid van meningsuiting.....voor iedereen....

Neen :!:
Staaf is boos. :evil:
Hij wil en durft de tekst niet publiceren, uit angst voor verbanning. 8O
Ik kom hem jou ten gepasten tijde persoonlijk in het oor fluisteren. :idea:
Contacteer me maar via P(rivate) M(ail), MSN-Messenger Service, of op [email protected]. :wink:

Pieterjan 17 augustus 2002 10:15

Citaat:

Hij wil en durft de tekst niet publiceren, uit angst voor verbanning. 8O
Ik kom hem jou ten gepasten tijde persoonlijk in het oor fluisteren. :idea:
Contacteer me maar via P(rivate) M(ail), MSN-Messenger Service, of op [email protected]. :wink:

Waar is de tijd van de rebelse Staaf :?:
Staaf die zich niet gewonnen gaf :!:
Staaf die zijn tegenstander de grond in argumenteerde :!:
Staaf die in zake populariteit zijn meedere niet kende :!:
Waar is de tijd van SuperStaaf :?:

Supe®Staaf 17 augustus 2002 15:34

Citaat:

Waar is de tijd van de rebelse Staaf :?:
Staaf die zich niet gewonnen gaf :!:
Staaf die zijn tegenstander de grond in argumenteerde :!:
Staaf die in zake populariteit zijn meedere niet kende :!:
Waar is de tijd van SuperStaaf :?:

Zijn tijd is nog niet eens zó voorbij als die van de vlaamsche leeuw. :twisted:
Als ik mijn analyse van die partituur eens plaatste, zou je merken dat de Superstaaf® nog lang niet dood is, terwijl dat lijkje al een tijdje bij Rendac had moeten verwerkt zijn. :twisted:

Supe®Staaf 17 augustus 2002 17:06

Maar ik wens niemand te bruskeren!

Pieterjan 17 augustus 2002 17:13

Wel eens Superstaaf: Speciaal voor u!

Omdat mijn sympathie voor u groeit met de posting!

Belgisch Volkslied: Tekst + Geluid

De Karaokeversie, voor plezier thuis en daarbuiten!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be