![]() |
Elke dag 15 ongevallen met scooters
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...scooters.dhtml
Hoe komt dit volgens u en wat kan er aan gedaan worden. Uw actieplan! |
Door het mogelijk te maken dat 16-jarigen voor een motorijbewijs kunnen gaan en dit beperkt tot 125cc.
Zo leren ze deftig met een motto rijden en moeten ze niet knoeien met hun scooterke. |
Ik zou me eerst eens afvragen hoeveel ongevallen er dagelijks gebeuren met fietsers.
Maar voor dat plan met ongevallen door minderjarigen op scooters: de ouders moeten hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun kinderen, zelfs al zijn ze tussen 16 en 18. Als er dus één betrapt wordt met opgedreven bromfiets, dan moet even gekeken worden of pa en ma wel bij de pinken zijn. En als ze dat niet zijn, dan mogen ze een dikke som geld in consignatie geven bovenop de huidige boete ... som geld die ze zonder rente terugkrijgen als er geen ongeval in fout gebeurt met diene jonge gast in de drie erop volgende jaren. |
Vroeger mocht men legaal 80 kmh of soms meer rijden met een bromfiets 49 cc (die 80-90 kmh wel op de rijbaan).
De enige 2 ongevallen die ik had was aan relatief langzame snelheid (~ 40 kmh op het verplicht fietspad), toen 2 afdraaiende auto´s naar een parking gelegen achter het fietspad me niet opmerkten (toevallig 2x identieke omstandigheden), ik kon nog net voldoende reageren, maar het kwam toch tot een val (in de kiezelsteentjes). De overstap naar een 125 cc was ook niet zo groot, die haalden zowat 110-120 kmh. En dat allemaal met trommelremmen voor/achter, en met mindere kwaliteit van banden als nu. Gelukkig "vlot overleefd". Het is dus een kwestie van wetgeving. Imho: ´meestal´ is het wel beter op de rijbaan zelf te mogen rijden aan dezelfde snelheid van het verkeer -, zodat (inhaal) maneuvers en... navenant minder voorkomen. Ik volg @ Ratatosk dus wel met zijn redenering, uiteraard enkel als die "hypothetische bromfiets klasse C" een nummerplaat heeft, verzekerd is, en de bestuurder zijn rijbewijs A slaagt identiek aan moto´s. Dus een tussenklasse tussen bromfiets B en moto, maar dan vanaf 16 jaar. Die bromfietsen klasse B zou ik laten bestaan, ze zullen wel veel minder populair worden. Het max aantal kW van dat "nieuw type C" vanaf 16 jaar is een andere discussie, 10-12 kW lijkt me ruim voldoende. Met passagier best vanaf 18 j zoals bromfiets klasse B. Autoweg en Autosnelweg verboden = enkel vanaf moto. Citaat:
|
Citaat:
Deze Scarabeo: ![]() is minder gevaarlijk dan deze Vespa: ![]() Dat kan goed gemaakt worden door er ABS bij te leveren, maar hoeveel kost een scootertje d�*n? Deze is veel veiliger, maar wie (in 't doelpubliek) kan/wil dat betalen?: ![]() |
Citaat:
Het was een sport om de scooter zo hoog mogelijk op te drijven. Die gasten een 125cc geven legt de lat alleen maar hoger. |
Citaat:
|
Citaat:
Stabiliteit is ver te zoeken met die spullen. Opvoeren van een brommertje is van alle tijden (Camino met euro 90, vario en een promo attack-uitlaat:-D) maar de brede bandjes van scooters zijn een ramp... |
Citaat:
En de documenten gaat ze niet tegenhouden op te drijven. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar hebt ge een punt. |
Klasse A mogen ze gewoon afschaffen. Bovendien zijn worden ze ook nog eens aangedreven door 2 takt motoren. Wat is het nut daarvan nu er elektrische fietsen bestaan?
Voor de rest zouden ze het best op de baan rijden. In Nederland heeft dat tot minder ongevallen geleid. Als ze aan hoge snelheid op fietspaden rijden brengen ze niet alleen andere fietsers in gevaar, maar ook zichtzelf doordat kruisende automobilisten ( vb oprit ) ze niet tijdig zien aankomen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be