Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Antisemitism or truth? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164224)

eti1777 4 december 2011 13:09

Antisemitism or truth?

Gingrich eist ontslag van VS-ambassadeur in België.

reden : Antisemietische uitspraken:?.

de uitspraak : Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de traditionele anti-semitisme, die moet worden veroordeeld en moslim haat voor joden, dat voortvloeit uit het voortdurende conflict tussen Israël en de Palestijnen, zei Gutman. Hij voerde ook aan dat een Israëlisch-Palestijns vredesverdrag het moslim anti-semitisme aanzienlijk zou verminderen.
Dat Gutman tegenwind krijgt omwille van zijn uitspraken rond anti-semitisme is opvallend, Gutman is namelijk zelf de zoon van een Poolse jood.
Het artikel

Per definitie creërt het Israëlisch-Palestijns conflict zowel moslimhaat als joods haat. Dit alleen bevestigd wat Gutman zegt.

Ik vrees dat dit constant gebruik (abuis) van antisemietisme als politiek wapen een derde soort antisemietisme kan voortbrengen.

Grey 4 december 2011 13:25

Ik denk niet dat er sprake is van een derde soort antisemitisme; eerder van achterlijkheid van één of andere republikein :D

D'ARTOIS 4 december 2011 17:20

Een aan alle kanten dom verhaal. Maar ja, het komt van Amerikanen, dus wat wil je?

Anti-semitisme is begonnen bij, met en door de Romeinse (katholieke) kerk. Daar! En nergens anders!
Preken als Hitler tegen de Joden!
Daar ligt de basis van het Europese anti-semitisme. Uitgekraamd door die pedokerk.

Het moslimverhaal begint in een latere fase van de Islam, maar in grondslag aan het begin van de 19e eeuw bij het opkomende Wahhabisme.
Het uitroepen van de staat Israel bracht die anti-joodse instelling bij de Moslim in een hogere versnelling.
In grote lijnen (naar mijn idee) is dat het verhaal.

Dixie 4 december 2011 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eti1777 (Bericht 5841812)

de uitspraak : Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de traditionele anti-semitisme, die moet worden veroordeeld en moslim haat voor joden, dat voortvloeit uit het voortdurende conflict tussen Israël en de Palestijnen, zei Gutman.

er is altijd antisemitisme geweest lang voor het conflict met de palestijnen...

JanJanssens 4 december 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5842839)

Juist. En wat zou de reden (geweest) zijn voor die jodenhaat sinds zoveel eeuwen ?

Jan.

Dixie 4 december 2011 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanJanssens (Bericht 5842851)
Juist. En wat zou de reden (geweest) zijn voor die jodenhaat sinds zoveel eeuwen ?

Jan.

vertel jij het eens:roll: een sprookjesboek zoals de koran misschien?

Zapatista 4 december 2011 21:00

Ik zie niet in wat die man verkeerd gezegd heeft, praten over haat is toch niet haten.

Zapatista 4 december 2011 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5842839)

Ja, maar antisemitisme dat zijn in oorsprong vind in dat conflict toch niet. Ik denk dat we kunnen stellen dat door het Israël-Palestina conflict dat antisemitisme op zen minst terug aangewakkerd is.

eno2 4 december 2011 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 5842460)
Een aan alle kanten dom verhaal. Maar ja, het komt van Amerikanen, dus wat wil je?

Anti-semitisme is begonnen bij, met en door de Romeinse (katholieke) kerk. Daar! En nergens anders!
Preken als Hitler tegen de Joden!
Daar ligt de basis van het Europese anti-semitisme. Uitgekraamd door die pedokerk.

Het moslimverhaal begint in een latere fase van de Islam, maar in grondslag aan het begin van de 19e eeuw bij het opkomende Wahhabisme.
Het uitroepen van de staat Israel bracht die anti-joodse instelling bij de Moslim in een hogere versnelling.
In grote lijnen (naar mijn idee) is dat het verhaal.

Historisch begon het vroeger

eno2 4 december 2011 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanJanssens (Bericht 5842851)

Jan.

Je haat wie je onderdrukt?

Dixie 4 december 2011 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 5842877)
Ja, maar antisemitisme dat zijn in oorsprong vind in dat conflict toch niet. Ik denk dat we kunnen stellen dat door het Israël-Palestina conflict dat antisemitisme op zen minst terug aangewakkerd is.

dus het is allemaal de schuld van de palestijnen!

Zapatista 4 december 2011 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5842887)
dus het is allemaal de schuld van de palestijnen!

Zou u willen verklaren hoe u die conclusie trekt uit mijn post?

Dixie 4 december 2011 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 5842890)
Zou u willen verklaren hoe u die conclusie trekt uit mijn post?

als je weet wie het conflict begonnen is, is het nochtans gemakkelijk...

Zapatista 4 december 2011 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5842902)
als je weet wie het conflict begonnen is, is het nochtans gemakkelijk...

Doch erg irrelevant met wat ik zei, leg eens uit waarom 'dus het is allemaal de schuld van de palestijnen!' een passend antwoord is.

JanJanssens 4 december 2011 21:45

Antisemitisme, jodenhaat, bestaat reeds sinds vele eeuwen, heeft niets met palestijnen te maken.

Daarom mijn vraag: waarom ?

Jan.

Zapatista 4 december 2011 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanJanssens (Bericht 5842999)
Antisemitisme, jodenhaat, bestaat reeds sinds vele eeuwen, heeft niets met palestijnen te maken.

Daarom mijn vraag: waarom ?

Jan.

Waarom wat?

JanJanssens 4 december 2011 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 5843066)
Waarom wat?

Waarom dat antisemitisme reed zo lang bestaat. Wat is de reden waarom zovelen reeds eeuwen de joden haten ?

Jan.

Zapatista 4 december 2011 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanJanssens (Bericht 5843110)
Waarom dat antisemitisme reed zo lang bestaat. Wat is de reden waarom zovelen reeds eeuwen de joden haten ?

Jan.

Ik gok iets in de aard van 'mijn godsdienst is beter dan de uwe'.

Dixie 4 december 2011 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanJanssens (Bericht 5843110)

Jan.

omdat er veel domme mensen zijn die in nog dommere boekjes geloven

D'ARTOIS 5 december 2011 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5842878)
Historisch begon het vroeger

Ik KAN je niet tegenspreken, ik was er niet bij. Maar ik volg de weg van de logica dus gaarne een bron.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be