Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vlaamse Turken en Marokkanen kennen slecht Nederlands (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164316)

Elbow 5 december 2011 20:34

Vlaamse Turken en Marokkanen kennen slecht Nederlands

Citaat:

Een kwart van de Vlaamse Turken en een vijfde van de Marokkanen begrijpt weinig of niets van een Nederlandstalige folder en de helft van de Turken en een derde van de Marokkanen praat maar af en toe Nederlands, 15% van de Turken en 10% van de Marokkanen zelfs nooit. Het integratiebeleid door taal is voorlopig zeker geen succes. Dat blijkt uit een nieuw boek van professor Johan Ackaert (Universiteit Hasselt) over integratie van allochtonen dat vanmorgen in Gent voorgesteld.

De Hasseltse onderzoekers Kris Vancluysen en Maarten Van Craen gingen bij 618 Marokkanen en Turken uit Antwerpen, Genk en Gent na hoe goed ze zeggen Nederlands te kennen. De Marokkanen scoren veel beter dan de Turken zo blijkt. Maar echt succesvol kan je hun taalkennis niet noemen. Het meest sprekende resultaat is dit: slechts 53% van de Marokkanen kon in het Nederlands ondervraagd worden, bij de Turken amper 21%. Eerder onderzoek van de Koning Boudewijnstichting toonde aan dat in Vlaanderen slechts 21% van de Marokkanen goed Nederlands kent, terwijl 56% in datzelfde Vlaanderen wel goed Frans spreekt!

Vancluysen en Van Craen stelden vast dat Marokkanen, mannen, jongeren, allochtonen die al lang in België wonen, hoog opgeleiden en allochtonen die werken, veel meer Nederlands gebruiken dan Turken, vrouwen, ouderen, allochtonen die pas zijn aangekomen, laag opgeleiden en niet-werkenden.

* Allochtonen uit Antwerpen en Gent spreken minder Nederlands dan die uit Genk. Meer Antwerpse allochtonen zeggen bovendien dat ze niet goed Nederlands kennen dan in Gent of Genk. De Limburgse stad scoort beter omdat de allochtonen daar meer naar de Nederlandstalige televisie kijken en meer Vlaamse kranten lezen
http://www.vandaag.be/binnenland/850...nederlands.htm

Taal is de eerste stap naar integratie. Uit de povere taalkennis van de migranten die de linkse partijen 30 jaar lang als 'verrijkers' gesleten hebben, blijkt hoe groot die leugen is, alsook hun volharding in het misbruiken van het woord racisme. Niks racisme, wel hun opvallende integratieonwil is de reden van de hoge werkloosheidsgraad bij bepaalde allochtonen.
Is het geoorloofd in tijden van besparing om uitheemse integratieonwilligen te laten parasiteren op de welvaartstaat? Mijns inziens wordt het echt tijd om een zeer dwingend integratiebeleid te gaan voeren en de onwillige dubbelpaspoortigen huiswaards naar heimweeland te sturen.

Marxmannetje 5 december 2011 20:57

Tof, we gaan weer een discussie krijgen over waarom rechts gelijk heeft wanneer ze zeggen dat migranten geen deftig AN kunnen, zodat links dan weer eens over de tribunes kruipt om te roepen dat dat niet zo is, met alle ambras van dien.

Overigens,

Citaat:

Een kwart van de Vlaamse Turken en een vijfde van de Marokkanen begrijpt weinig of niets van een Nederlandstalige folder
Dus niet alle migranten. En uhm, links er weer bij betrekken? Kom, koop eens een nieuwe kam vooraleer je er mensen mee scheert.

Elbow 5 december 2011 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje (Bericht 5845437)
Tof, we gaan weer een discussie krijgen over waarom rechts gelijk heeft wanneer ze zeggen dat migranten geen deftig AN kunnen, zodat links dan weer eens over de tribunes kruipt om te roepen dat dat niet zo is, met alle ambras van dien.

Overigens,

Dus niet alle migranten. En uhm, links er weer bij betrekken? Kom, koop eens een nieuwe kam vooraleer je er mensen mee scheert.

Waarom links erbij betrekken? Omdat links van dat volk nieuwe Belgskes maakt, naturaliseert en regulariseert, met bijhorende uitkerigen op kap van de werkende bevolking. En die aankweek van vers (afhankelijk) kiesvee verkoopt als verrijking.

Dick Tator 5 december 2011 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elbow (Bericht 5845459)
Waarom links erbij betrekken? Omdat links van dat volk nieuwe Belgskes maakt, naturaliseert en regulariseert, met bijhorende uitkerigen op kap van de werkende bevolking. En die aankweek van vers (afhankelijk) kiesvee verkoopt als verrijking.

Sinds wanneer is de VLD links..?

daiwa 5 december 2011 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elbow (Bericht 5845386)
http://www.vandaag.be/binnenland/850...nederlands.htm

Taal is de eerste stap naar integratie. Uit de povere taalkennis van de migranten die de linkse partijen 30 jaar lang als 'verrijkers' gesleten hebben, blijkt hoe groot die leugen is, alsook hun volharding in het misbruiken van het woord racisme. Niks racisme, wel hun opvallende integratieonwil is de reden van de hoge werkloosheidsgraad bij bepaalde allochtonen.
.

En als een werkgever ze niet aanneemt wegens hun gebrekkige kennis van het Nederlands staande poco's direct klaar om discriminatie te krijsen.

alice 6 december 2011 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje (Bericht 5845437)

Overigens,

Nee, niet alle migranten..maar waar las u de definitie van migrant? Die kon ik niet vinden, u wel? Zijn die mensen die hier niet geboren zijn, of de dubbele nationaliteit hebben en wel hier geboren zijn?

In ieder geval; 53 procent van de Marokkanen en 2& procent van de Turken kon niet in het Nederlands ondervraagd worden!
Hoe zouden die mensen het dan doen in een sollicitatiegesprek denkt u?
Zou dit de torenhoge werkloosheid niet als belangrijke factor mee kunnen verklaren?
Bovendien licht dat onderzoek bepaalde zaken helemaal niet toe! Marokkanen kijken inderdaad minder naar eigen tv omdat er eigenlijk niets op te zien is, behalve Egyptische soaps; Turkse programma's zijn een pak beter en boeiender! Daarom kijken meer Turken ook naar eigen tv..in Marokko worden drie vormen van Amazigh en Arabisch gesproken, in tegenstelling tot Turken die dezelfde taal delen..vreemd dat dit niet wordt opgegeven als verklaring waarom meer Marokkanen onderling Nederlands spreken, vaak hebben ze gewoon geen gemeenschappelijke taal!

Wel fijn dat duidelijk wordt dat Vlamingen helemaal geen racisten zijn, dat lijkt me nu jammer nu voor mevrouw en meneer A en Dickkie!;-)

F.B. 6 december 2011 20:37

Citaat:

Een kwart van de Vlaamse Turken en een vijfde van de Marokkanen begrijpt weinig of niets van een Nederlandstalige folder en de helft van de Turken en een derde van de Marokkanen praat maar af en toe Nederlands, 15% van de Turken en 10% van de Marokkanen zelfs nooit. Het integratiebeleid door taal is voorlopig zeker geen succes. Dat blijkt uit een nieuw boek van professor Johan Ackaert (Universiteit Hasselt) over integratie van allochtonen dat vanmorgen in Gent voorgesteld.
Waarom zouden ze de inhoud van een Nederlandstalige folder moeten weten? Dat is toch maar iets van Belgen, en dus minderwaardig.
Heb trouwens de indruk dat ze bewust slecht Nederlands spreken. Na 3 of 4 generaties blijven ze met dat zelfde marokkanen accent praten. Heb de indruk dat ze dit bewust doen om zich te onderscheiden van de Belgen.

Als ik marokkanen of turken conversaties hoor voeren, dan hoor je ook duidelijk dat ze een arme woordenschat hebben. Ook de beleefdheidsvorm is totaal onbekend bij deze mensen.

Op een vakantiejob begon een marokkaan mij eens uit te lachen, omdat ik het had over een "thuiskomertje". Al smalend zei hij dat ik geen nederlands kon. Daarna begon hij me nog wat verder uit te schelden, voor weet ik veel welke reden.

Lavox 18 december 2011 01:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dick Tator (Bericht 5845521)
Sinds wanneer is de VLD links..?

De Open VLD zou ik toch anders niet cultureel rechts noemen :-D

Weyland 18 december 2011 01:08

Dat komt door het dialectgewauwel en de stiefmoederlijke behandeling van verzorgd taalgebruik. Echt waar.

filosoof 18 december 2011 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elbow (Bericht 5845459)

Er werd nooit zoveel geregularizeerd als tijdens de regering verhofstadt. Vertel aan Verhofstadt dat hij links is en je zal wat horen. Durven, doen!

filosoof 18 december 2011 01:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5870399)
De Open VLD zou ik toch anders niet cultureel rechts noemen :-D

Rechts van de SPa en de PS, niet?

Lavox 18 december 2011 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5870414)
Rechts van de SPa en de PS, niet?

Min of meer.
Economisch zijn ze uiteraard wel rechts, maar dat is niet hetzelfde.

filosoof 18 december 2011 02:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.B. (Bericht 5847956)
Waarom zouden ze de inhoud van een Nederlandstalige folder moeten weten? Dat is toch maar iets van Belgen, en dus minderwaardig.
Heb trouwens de indruk dat ze bewust slecht Nederlands spreken. Na 3 of 4 generaties blijven ze met dat zelfde marokkanen accent praten. Heb de indruk dat ze dit bewust doen om zich te onderscheiden van de Belgen.

Als ik marokkanen of turken conversaties hoor voeren, dan hoor je ook duidelijk dat ze een arme woordenschat hebben. Ook de beleefdheidsvorm is totaal onbekend bij deze mensen.

Op een vakantiejob begon een marokkaan mij eens uit te lachen, omdat ik het had over een "thuiskomertje". Al smalend zei hij dat ik geen nederlands kon. Daarna begon hij me nog wat verder uit te schelden, voor weet ik veel welke reden.

Beste,
Ik ben hier geboren, mijn ouders en grootouders ook, meertalig, ik liep hier school in Nederlands tot en met een masters maar ik moet raden naar de betekenis welke jij aan "thuiskomertje" geeft. Ik kan er natuurlijk wél een eigen betekenis op kleven maar dat is waarschijnlijk niet degene waar jij aan denkt.

Kijk eens wat Vandale ervan maakt: http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...mertje&lang=nn
Kijk eens wat Google translations ervan maakt: http://translate.google.com/?hl=en#nl|de|thuiskomertje

Ik krijg regelmatig documenten-of 'folders'- in Nederlands (Wetstratees dialect) waar ik méér dan serieus aandacht aan moet besteden om ze te vertalen naar Nederlandse mensentaal.

Ik kom ook regelmatig in Vlaanderen (West Vlaanderen)

West Vlamingen vertikken het AN te spreken tegen mij, hoewel ze het ongetwijfeld al generaties op school leerden. Ik heb trouwens de indruk dat ze bewust slecht Nederlands spreken.
Ook de beleefdheidsvorm is totaal onbekend bij deze mensen. 'hie' is al wat ze gebruiken. Ik heb de indruk dat ze dit bewust doen om zich te onderscheiden van de Belgen en andere Vlamingen. Dat is toch maar iets van Belgen en andere Vlamingen, en dus minderwaardig. Trouwens, het wordt ook aangeleerd aan Marokkanen en Turken, moet je niet vragen!

Mevrouw Monica de Coninck, schepen en voorzitter OCMW in Antwerpen werd recent federaal minister van 'Werk' ;)

Deze mooi ogende dame is Ostendse van origine. Ik zocht toen haar CV in Wikipedia en dit was al wat ik toen kreeg:
http://vls.wikipedia.org/wiki/Monica_De_Coninck Daar schieten een vertaalwoordenboek of een vertaalmachine tekort.

Sindsdien werd een NL versie bijgevoegd. Het duurde bijna een week (zeer begrijpelijk) om dit meesterwerk te vertalen naar het Nederlands , volgens het log van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?...action=history

Verder zou je je eigen post eens op taalfouten moeten nakijken vooraleer kritiek te geven op anderen. ;-) ('t is maar een tip, ik zie er een achttal, ruw geschat)

nihao 18 december 2011 07:20

Benieuwd hoeveel de 'rasechte' Vlamingen zouden scoren bij zo'n test.

Mijn schatting is dat zo'n 12% er ook niks van zou snappen.

nihao 18 december 2011 07:27

En als je de test zou afnemen in West-Vlaanderen 100%, en 90 % die nooit nederlands gebruikt...

filosoof 18 december 2011 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5870561)
Benieuwd hoeveel de 'rasechte' Vlamingen zouden scoren bij zo'n test.

Mijn schatting is dat zo'n 12% er ook niks van zou snappen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5870566)
En als je de test zou afnemen in West-Vlaanderen 100%, en 90 % die nooit nederlands gebruikt...

idd.

manta 18 december 2011 11:45

LoL, ze zijn weer goed bezig...
Oogkleppen op en negeren dat er een probleem is...
:roll:

Het gaat niet over spel-of taalfouten maar over een hele groep die het Nederlands niet machtig is.
Foldertjes in alle talen uitgeven om te voorkomen dat er zwerfafval op straat ligt is blijkbaar makkelijker dan in te zien dat vreemdelingen Nederlands moeten leren.
Zelfs op de scholen klagen ze, maar dat vergeet men gemakshalve...

Cynara Cardunculus 18 december 2011 11:59

Ik begin een beetje mottig te worden van al die mensen die het verschil tussen een dialect en een hoofdtaal blijkbaar niet (meer) kennen.

Denken die één-hersencelligen nu dat er in Groot Brittanie enkel queens-english gesproken wordt? Dat in Frankrijk iedereen recht van de Academie Française komt alvorens hun mond open te doen, of dat in Duitsland door iedereen Hoch Deutsch wordt gesproken?

Ik spreek en versta Engels, maar van Cockney begrijp ik niks, laat staan dat ik de andere dialecten zomaar even uit mijn mouw kan schudden. Heb veel met schotten gewerkt dus dat schots accent gaat er lekker door, maar het engels dat in Wales wordt gesproken is veel moeilijker.
Het Frans uit het zuiden vind ik zalig te horen en automatisch neem ik klanken over als ik er lange tijd ben.

Ben ik nu 17-talig?

Stop nu toch eens met die zever: dialecten heeft men in alle talen en in alle streken.

F.B. 18 december 2011 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5870483)
Beste,
Ik ben hier geboren, mijn ouders en grootouders ook, meertalig, ik liep hier school in Nederlands tot en met een masters maar ik moet raden naar de betekenis welke jij aan "thuiskomertje" geeft. Ik kan er natuurlijk wél een eigen betekenis op kleven maar dat is waarschijnlijk niet degene waar jij aan denkt.

Kijk eens wat Vandale ervan maakt: http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...mertje&lang=nn
Kijk eens wat Google translations ervan maakt: http://translate.google.com/?hl=en#nl|de|thuiskomertje

Ik krijg regelmatig documenten-of 'folders'- in Nederlands (Wetstratees dialect) waar ik méér dan serieus aandacht aan moet besteden om ze te vertalen naar Nederlandse mensentaal.

Ik kom ook regelmatig in Vlaanderen (West Vlaanderen)

West Vlamingen vertikken het AN te spreken tegen mij, hoewel ze het ongetwijfeld al generaties op school leerden. Ik heb trouwens de indruk dat ze bewust slecht Nederlands spreken.
Ook de beleefdheidsvorm is totaal onbekend bij deze mensen. 'hie' is al wat ze gebruiken. Ik heb de indruk dat ze dit bewust doen om zich te onderscheiden van de Belgen en andere Vlamingen. Dat is toch maar iets van Belgen en andere Vlamingen, en dus minderwaardig. Trouwens, het wordt ook aangeleerd aan Marokkanen en Turken, moet je niet vragen!

Mevrouw Monica de Coninck, schepen en voorzitter OCMW in Antwerpen werd recent federaal minister van 'Werk' ;)

Deze mooi ogende dame is Ostendse van origine. Ik zocht toen haar CV in Wikipedia en dit was al wat ik toen kreeg:
http://vls.wikipedia.org/wiki/Monica_De_Coninck Daar schieten een vertaalwoordenboek of een vertaalmachine tekort.

Sindsdien werd een NL versie bijgevoegd. Het duurde bijna een week (zeer begrijpelijk) om dit meesterwerk te vertalen naar het Nederlands , volgens het log van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?...action=history

Verder zou je je eigen post eens op taalfouten moeten nakijken vooraleer kritiek te geven op anderen. ;-) ('t is maar een tip, ik zie er een achttal, ruw geschat)

Hey mijn taal en schrijffouten hebben mij niet weerhouden om een fatsoenlijke job te vinden hé.
Mijn taal en schrijffouten weerhouden mij niet om een normaal en vriendelijk gesprek met iemand te voeren.
Meestal begin ik ook niet te schelden als iemand een woord gebruikt dat ik niet meteen begrijp.

En wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat er vooral geen taalprobleem is bij migranten?

En waarschijnlijk ook geen leerachterstand?

Alles is weeral volledig van de pot gerukt... Migranten hebben geen taalprobleem. Eigenlijk hebben ze helemaal geen problemen. Het ligt gewoon aan alle vlamingen.

En over de minachting van onze cultuur zullen we maar niet beginnen zeker.

filosoof 18 december 2011 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.B. (Bericht 5870842)
Hey mijn taal en schrijffouten hebben mij niet weerhouden om een fatsoenlijke job te vinden hé.
Mijn taal en schrijffouten weerhouden mij niet om een normaal en vriendelijk gesprek met iemand te voeren.
Meestal begin ik ook niet te schelden als iemand een woord gebruikt dat ik niet meteen begrijp.

En wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat er vooral geen taalprobleem is bij migranten?

En waarschijnlijk ook geen leerachterstand?

Alles is weeral volledig van de pot gerukt... Migranten hebben geen taalprobleem. Eigenlijk hebben ze helemaal geen problemen. Het ligt gewoon aan alle vlamingen.

En over de minachting van onze cultuur zullen we maar niet beginnen zeker.

Dus taal- en schrijffouten van anderen zijn minachting voor je cultuur, de jouwe zijn de weg tot succes?

Citaat:

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt (Deens sarcasme)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be