Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Open Vld wil Frans verplichten vanaf derde leerjaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164446)

Kapitein Nemo 7 december 2011 19:05

Open Vld wil Frans verplichten vanaf derde leerjaar

Citaat:

Volgens Vanderpoorten heeft op jongere leeftijd Frans leren grote voordelen. "De vaardigheid om op jonge leeftijd een nieuwe taal te leren, helpt op latere leeftijd ook de verwerving van andere vreemde talen te bevorderen", aldus Vanderpoorten. "En hoe vroeger men een taal aanleert, hoe gemakkelijker het ook wordt een goede uitspraak aan te leren".

Volgens de gewezen onderwijsminister heeft vroege taalverwerving ook "culturele voordelen". "Wie van kindsaf aan naast de moedertaal ook een andere taal aanleert, zal beter beseffen dat vreemde talen leren nodig en belangrijk is", luidt het. En wie vroeg in contact komt met andere talen zal volgens Vanderpoorten ook meer open staan voor diversiteit en culturele verschillen.

Vanderpoorten ziet ook een "economische meerwaarde". "Omdat een grotere kennis van vreemde talen in een globale wereld een voordeel is. Vlamingen staan al voor hun talenkennis bekend, we moeten die troef verder ontwikkelen", besluit de Open Vld-politica.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...leerjaar.dhtml

Of op jonge leeftijd andere talen leren de taalvaardigheid ten goede komt, weet ik niet. Dat laat ik in het midden. Ik vind echter niet dat

1) vreemde talen leren "nodig" is (er zijn voldoende ééntaligen in de wereld die het tegendeel bewijzen)
2) openstaan voor diversiteit en culturele verschillen ook maar iets te maken heeft met taalkennis
3) Frans economische waarde heeft (i.t.t. Engels en Duits)

Ik vraag mij af waarom het zo belangrijk is dat alle Vlamingen Frans aangeleerd krijgen. De enige reden die ik kan bedenken, is opdat we ons beter zouden kunnen aanpassen...

Knabbelaar 7 december 2011 19:27

Waarom nog talen leren wanneer je ook met de vinger kan wijzen?

Everytime 7 december 2011 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo (Bericht 5849915)

Of op jonge leeftijd andere talen leren de taalvaardigheid ten goede komt, weet ik niet. Dat laat ik in het midden. Ik vind echter niet dat

1) vreemde talen leren "nodig" is (er zijn voldoende ééntaligen in de wereld die het tegendeel bewijzen)
2) openstaan voor diversiteit en culturele verschillen ook maar iets te maken heeft met taalkennis

Ik vraag mij af waarom het zo belangrijk is dat alle Vlamingen Frans aangeleerd krijgen. De enige reden die ik kan bedenken, is opdat we ons beter zouden kunnen aanpassen...

Vreemde talen leren, niet nodig? Elke taalkennis is een verrijking! Hoe doet u als u met vakantie in het buitenland bent? U zal helemaal niet ver gaan met uw Nederlands, behalve natuurlijk als u enkel en alleen naar Nederland gaat. Wie bedoelt u met die "voldoende eentaligen in de wereld"? Engelsen, Amerikanen? Ze hebben DE wereldtaal als moedertaal!

Wat het Frans betreft, steun ik het Open-VLD en pleit ik voor hetzelfde in Wallonië met het Nederlands.

kiko 7 december 2011 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5849981)
Vreemde talen leren, niet nodig? Elke taalkennis is een verrijking! Hoe doet u als u met vakantie in het buitenland bent? U zal helemaal niet ver gaan met uw Nederlands, behalve natuurlijk als u enkel en alleen naar Nederland gaat.

De meeste mensen trekken hun plan met een handvol woordjes en wat gebaren. Uiteraard kan dit niet op tegen een gedegen kennis van de plaatselijke taal, maar een echte barrière vormt dit toch niet.

Kapitein Nemo 7 december 2011 19:46

Citaat:

Vreemde talen leren, niet nodig? Elke taalkennis is een verrijking! Hoe doet u als u met vakantie in het buitenland bent? U zal helemaal niet ver gaan met uw Nederlands, behalve natuurlijk als u enkel en alleen naar Nederland gaat. Wie bedoelt u met die "voldoende eentaligen in de wereld"? Engelsen, Amerikanen? Ze hebben DE wereldtaal als moedertaal!

Wat het Frans betreft, steun ik het Open-VLD en pleit ik voor hetzelfde in Wallonië met het Nederlands.

Elke taal is een verrijking. Dus alle talen leren? Nee, we leren talen die nuttig zijn. Voor de meerderheid van de (wereld)bevolking is dat enkel de moedertaal. Of kent elke Italiaan soms Engels? Ai, we kunnen niet op verlof naar Italië! ;-)

O ja, Nederlands is ook een officiële taal in Suriname, Aruba, Curaçao en Sint-Maarten. En in Zuid-Afrika spreken ze Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands. Hm, dus toch een wereldtaal! :-P

Vito 7 december 2011 19:58

Citaat:

Calimero.

Met één ding ben ik het wel eens: waarom Frans? Frans is niet meer de wereldtaal van weleer. Engels is en blijft nog de taal waarin de internationale communicatie verloopt. En daarna lijken me Mandarijn en Spaans interessanter. Of met het oog op Brazilië Portugees.

Frans is enkel goed voor op vakantie te gaan en regeringen te vormen.

Weyland 7 december 2011 19:59

Ze mogen zo veel.

delcom 7 december 2011 20:12

Ik vind het een goed idee.
Zoals reeds gemeld leert men op jonge leeftijd gemakkelijker talen.

Wie kan er nu wat op tegen hebben dat onze kinderen meerdere talen onder de knie hebben en op die manier meer kansen krijgen later.

Het is nu toch echt niet nodig om van elke beslissing van een minister onmiddelijk de strijd tussen walen en vlamingen op te voeren, men moet ook eens de positieve zaken zoals dit voorstel kunnen erkennen.

Eberhard Leclerc 7 december 2011 20:29

Citaat:

Ik vraag mij af waarom het zo belangrijk is dat alle Vlamingen Frans aangeleerd krijgen. ...

Dat lijkt me wel duidelijk.

freelancer 7 december 2011 20:38

Als een tweede taal verplicht zou moeten worden... dan aub het Engels...

Wat kan men nu in godsnaam nog met het Frans aanvangen?

Beter zou zijn dat de minderheid de taal van de meerderheid zou leren... en dit op vrijwillige basis...8-)

Elbow 7 december 2011 20:39

Citaat:

Vreemde talen leren, niet nodig? Elke taalkennis is een verrijking! .

Tot gisteren dacht Elio daar zo niet over. En Laurette, Joëlle, Sabine, en cie vinden 'vreemde talen' leren vandaag de dag nog niet nodig.

Glenneke 7 december 2011 20:50

Oke akkoord, maar leer ze dan Engels en geen Frans, ga je veel verder mee raken.

lombas 7 december 2011 21:02

Wat een belachelijk voorstel.

Overigens is er niets mis met de huidige regeling, Frans aan te leren vanaf het vijfde middelbaar.

Taalkennis is essentieel in de verruiming van de geest.

We kunnen ook wiskunde afschaffen, en geschiedenis, en aardrijkskunde.

We sturen die kinderen beter ineens naar het veld, toch? Daar zijn ze goed voor!

xrc 7 december 2011 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5850006)
Calimero.

Met één ding ben ik het wel eens: waarom Frans? Frans is niet meer de wereldtaal van weleer. Engels is en blijft nog de taal waarin de internationale communicatie verloopt. En daarna lijken me Mandarijn en Spaans interessanter. Of met het oog op Brazilië Portugees.

Spanisch Weltsprache. Deutsch? Geldsprache.

Nee, serieus nu. De relevantie van het Frans in het onderwijs is overschat. Ik zou liever een rechttrekking zien van het onevenwicht dat nu bestaat. Al moeten scholen daar vooral zélf voor kiezen.
Duits en Engels worden, naar mijn mening te weinig gegeven. Heel wat Vlamingen kunnen wel Hollywood-Engels, maar veel verder dan dat gaat het meestal niet. Nochtans een enorm rijke taal. Het gemiddelde niveau Duits is schrijnend, hoewel toch ook niet van de minste in Europa.

Mitgard 7 december 2011 21:14

Het verplicht aanleren van het Frans vanaf de lagere school heeft m.i. een negatief effect op het niveau van het Nederlands van de Vlamingen.
Franse leenwoorden en gallicismen worden minder als 'vreemd' ervaren en makkelijker in de mond genomen.
En belangrijker: Op een moment dat de moedertaal nog niet volledig gevormd is krijgt de taalontwikkeling reeds concurrentie van een vreemde taal die volstrekt anders in elkaar steekt (anders dan bij een Germaanse taal bv.).
De uren die weggegooid worden aan frans (het Frans van de doorsnee Vlaamse scholier haalt na 8 jaar frans zelden meer niveau dan dat van een tienjarige) zouden beter gestoken worden in extra uren verplicht Nederlands.
Daar is nog voldoende werk aan de winkel.

lombas 7 december 2011 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5850141)
Spanisch Weltsprache. Deutsch? Geldsprache.

Nee, serieus nu. De relevantie van het Frans in het onderwijs is overschat. Ik zou liever een rechttrekking zien van het onevenwicht dat nu bestaat. Al moeten scholen daar vooral zélf voor kiezen.
Duits en Engels worden, naar mijn mening te weinig gegeven. Heel wat Vlamingen kunnen wel Hollywood-Engels, maar veel verder dan dat gaat het meestal niet. Nochtans een enorm rijke taal. Het gemiddelde niveau Duits is schrijnend, hoewel toch ook niet van de minste in Europa.

Gelukkig komt er een generatie Duitsers aan die het veel gemakkelijker hebben met andere talen en vaak zelfs beter Frans en Engels spreken dan Vlamingen doen; of beter dan Nederlanders Duits beheersen.

Cynara Cardunculus 7 december 2011 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5850006)
Calimero.

²

Voorstander (grote voorstander) van zo jong mogelijk aanleren tweede/derde taal. Hoe jonger aangeleerd, hoe beter ingeprent.
Maar doe dat dan met engels aub.

xrc 7 december 2011 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5850144)
Gelukkig komt er een generatie Duitsers aan die het veel gemakkelijker hebben met andere talen en vaak zelfs beter Frans en Engels spreken dan Vlamingen doen; of beter dan Nederlanders Duits beheersen.

Ja, dat klopt wel. Duitsers zijn lang niet zo arrogant over hun taal als de Fransen.

Mitgard 7 december 2011 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5850156)
Ja, dat klopt wel. Duitsers zijn lang niet zo arrogant over hun taal als de Fransen.

Hopelijk dalen ze nooit zo ver af als de Vlamingen: hun eigen taal niet cool genoeg vinden om in te zingen.

lombas 7 december 2011 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5850156)

Het geldt zelfs voor Britten. Je moet in Brussel maar eens internationale ngo's of go's afdoen: overal hoor je Britten en Duitsers welwillend Frans praten, terwijl de Fransen blijven steken in hun Romaans gepalaver.

Walen en Brusselaars iets minder, vooral omdat een postmaster aan een prestigieuze Angelsaksische universiteit zeer "in" is. Fransen blijven weerom steken aan de Sorbonne, vinologie in Bordeaux (;-)), of iets in Montréal. Poupechique? Niet mijn idee!

Wat Spanjaarden betreft; niet al te veel ervaring mee, maar wat ik heb opgevangen hebben zij toch ook vaak moeilijkheden een deftig Engels af te leveren. Hun Frans is ook al niet te goed. Italianen hebben hetzelfde probleem, hun natuurlijke tweede taal vroeger (zeker in het Noorden) was Frans, maar dat wordt blijkbaar verwaarloosd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be