Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   10 jaar € (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164539)

klodde 9 december 2011 16:53

10 jaar €

Door de crisis heeft niemand er misschien bij stilgestaan maar op 1 januari 2012 bestaat de € 10 jaar!

klodde 9 december 2011 16:59

Er staat een "willen" te veel in de het eerste antwoord van de poll, maar kan dit helaas niet meer aanpassen

Albrecht 9 december 2011 17:05

Nu is het heel handig om met één munt in de gehele Europese Unie te kunnen betalen, maar het zorgt in het kapitalistische systeem voor problemen. Verder is een munt eigenlijk ook een symbool van eigenheid...

Puur rationeel bekeken kunnen we waarschijnlijk best zo snel mogelijk naar één wereldmunt in een niet-kapitalistisch systeem, met de Euro als een belangrijke stap voorwaarts... Mjah, zoals ik in een andere draad zei hadden we met die denkwijze ons ook beter nooit verzet tegen de verfransing...

hurricane 9 december 2011 17:09

Het is sinds de Euro alleen maar duurder geworden.
Neem de prijs van een brood, tien jaar geleden.
Vergelijk dat met je loon, tien jaar geleden...

Albrecht 9 december 2011 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5854267)
Het is sinds de Euro alleen maar duurder geworden.
Neem de prijs van een brood, tien jaar geleden.
Vergelijk dat met je loon, tien jaar geleden...

Ik betwijfel of dat de schuld van de Euro is. Dat is meer de schuld van het systeem.

filosoof 9 december 2011 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5854254)
Nu is het heel handig om met één munt in de gehele Europese Unie te kunnen betalen, maar het zorgt in het kapitalistische systeem voor problemen. Verder is een munt eigenlijk ook een symbool van eigenheid...

Puur rationeel bekeken kunnen we waarschijnlijk best zo snel mogelijk naar één wereldmunt in een niet-kapitalistisch systeem, met de Euro als een belangrijke stap voorwaarts... Mjah, zoals ik in een andere draad zei hadden we met die denkwijze ons ook beter nooit verzet tegen de verfransing...

Citaat:

één wereldmunt in een niet-kapitalistisch systeem
Dan betalen we in Mundos? Met een mooie M als symbool?

Keep on dreaming.

filosoof 9 december 2011 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5854271)
Ik betwijfel of dat de schuld van de Euro is. Dat is meer de schuld van het systeem.

Gewoon de afschaffing van maximumprijzen en prijscontroles.

Albrecht 9 december 2011 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5854278)
Dan betalen we in Mundos? Met een mooie M als symbool

Keep on dreaming.

Wat is jouw probleem deze keer nou? Jeuken de geitenwollensokken te hard? :roll:

hurricane 9 december 2011 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5854271)

Ook, natuurlijk. Maar bij de invoering van de Euro werden de omzettingen, ondanks (fictieve ?) controle - organisaties nogal redelijk hard naar boven afgerond.
Op een sluikse manier werd het leven opeens een pak duurder, terwijl de lonen bleven staan. Toen de beruchte 'korf' door Verhofdinges werd aangepast, ging het allemaal nog meer in een stroomversnelling.

Albrecht 9 december 2011 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5854285)
Gewoon de afschaffing van maximumprijzen en prijscontroles.

Prachtig toch?

hurricane 9 december 2011 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5854291)
Prachtig toch?

Waarom prachtig ? 8O

filosoof 9 december 2011 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5854289)
Wat is jouw probleem deze keer nou? Jeuken de geitenwollensokken te hard? :roll:

Ik ben zeker niet tegen dat idee maar ik vrees dat de heersende machten en de markten er niet bereid toe zijn.

Albrecht 9 december 2011 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5854298)
Ik ben zeker niet tegen dat idee maar ik vrees dat de heersende machten en de markten er niet bereid toe zijn.

Waarom kom je dan zo venijnig uit de hoek? :|

Albrecht 9 december 2011 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5854294)
Waarom prachtig ? 8O

Dat was ironisch.

Verwacht meer van zulke maatregelen. Di Rupo toont zich al als mooie dienaar van de liberale Europese Unie, en het "alternatief" De Wever is als échte kapitalist ook Europa's vriend.

filosoof 9 december 2011 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5854290)
Ook, natuurlijk. Maar bij de invoering van de Euro werden de omzettingen, ondanks (fictieve ?) controle - organisaties nogal redelijk hard naar boven afgerond.
Op een sluikse manier werd het leven opeens een pak duurder, terwijl de lonen bleven staan. Toen de beruchte 'korf' door Verhofdinges werd aangepast, ging het allemaal nog meer in een stroomversnelling.

En de energieprijzen? Het zijn de distributieprijzen die de pan uit swingen sinds de liberalisatie.
'Overheid is zelf verantwoordelijk voor stijgende energieprijs'

De CREG herhaalt het regelmatig maar vermits de distributie-oligopolisten een mooie dividend betalen aan de gemeenten en de meerderheid van de politici wel één of andere post bekleden in hun gemeente zal daar niet vlug iets aan veranderen.

Beschouw het dus maar als een belasting.

filosoof 9 december 2011 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5854302)
Waarom kom je dan zo venijnig uit de hoek? :|

Veniijnig? :angel: Je kent me nog niet. :lol:

Albrecht 9 december 2011 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5854339)
Veniijnig? :angel: Je kent me nog niet. :lol:

Bring it on... 8-)

Sjaax 9 december 2011 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klodde
Nee, ik zou liever een terugkeer naar de Belgische Frank willen

Mensen zijn geneigd om uit het verleden de goede dingen te onthouden. De devaluaties van de Bfr schijnen alleen volgens de geschiedenisboekjes te hebben plaatsgevonden.

hurricane 9 december 2011 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 5854644)
Mensen zijn geneigd om uit het verleden de goede dingen te onthouden. De devaluaties van de Bfr schijnen alleen volgens de geschiedenisboekjes te hebben plaatsgevonden.

De daling van de koopkracht is anders wel recent hoor ;-)

plakker 9 december 2011 21:04

We hebben het 10 jaar geleden onder elkaar verteld, en we zeggen het nog steeds, de euro is slecht voor de gewone mens.
Eigenlijk ook wel logisch, wat zouden ze nu miljarden investeren en al die moeite doen om een gelijke munt te maken om de simpele burger?
Natuurlijk is dit beslist door die met de plakkerige handjes.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be