Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Kiesdrempel .... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164628)

Steben 12 december 2011 11:20

Kiesdrempel ....

afschaffen maar weer zou ik zeggen.
NVA mag voorstel indienen.

Athelas 12 december 2011 11:23

Waarom zou de NVA dat doen? Als ik NVA was, ik zou de kiesdrempel optrekken tot 10%.

Steben 12 december 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 5858105)
Waarom zou de NVA dat doen? Als ik NVA was, ik zou de kiesdrempel optrekken tot 10%.

Zo zie je maar waarom NVA anders is dan de anderen. :lol:

SDG 12 december 2011 11:31

Citaat:

Alle ingevoerde regeltjes die de democratie beknotten kunnen ooit op een bepaald moment ook weer tégen je gaan werken. Mensen die dit soort drempels invoeren om het tegenstanders of nieuwkomers moeilijk te maken, gaan ervan uit dat zij het altijd voor het zeggen zullen hebben. Herinner je een voorstel van De Croo senior van een aantal jaar terug om het Engelse 'first past the post'-systeem hier in België in te voeren, met de achterliggende gedachte dat op die manier geen enkele Vlaams-nationalist nog in het parlement zou geraken. Welnu, met dit kiesstelsel hadden de traditionele partijen momenteel gewoon niet meer bestaan.

Het Oosten 12 december 2011 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5858099)
afschaffen maar weer zou ik zeggen.
NVA mag voorstel indienen.

Bang voor uw VB-ke? In uw plaats zou ik dit ook zijn.

vlijmscherp 12 december 2011 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5858124)

Neen, bang dat de andere partijen er onder duiken

Anselmo 12 december 2011 11:34

Door het feit dat een partij voor de allereerste zetel sowieso al een hoger aantal stemmen moet halen dan voor die volgen, is een kiesdrempel een overbodige bijkomende maatregel.

Steben 12 december 2011 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 5858129)
Door het feit dat een partij voor de allereerste zetel sowieso al een hoger aantal stemmen moet halen dan voor die volgen, is een kiesdrempel een overbodige bijkomende maatregel.

in West Vlaanderen ja. ;-)

Steben 12 december 2011 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5858124)

tuurlijk niet, kiesdrempels zijn gewoonweg overbodig.

Bob 12 december 2011 11:44

Citaat:

Waarom 10% ? In het geval van nva schijnt 30% mij een logischer keuze.

Bob 12 december 2011 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 5858129)

Waarom hebben de machtspartijen, of zoals ze zichzelf noemen, de democratische partijen, enkele jaren terug, de kiesdrempel dan ingevoerd ?

roger verhiest 12 december 2011 11:49

Vermits we toch niet graag gaan stemmen & we bovendien de verkiezingsuitslagen systematisch als een kaakslag en/of persoonlijke belediging aanvoelen zou ik de verkiezingen vervangen door een loterij naar het model van de bijna G 1000.
Het voordeel is alvast dat alle lagen van de bevolking er volgens hun ware grootte in vertegenwoordigd zouden zijn.

50% vrouwen, 50% mannen 62% Nederlandstaligen, 37% Franstaligen, 1% Duitstaligen. 25% arbeiders , 25% bedienden, 20% ambtenaren, 10% Gepensioneerden, 10% Werklozen enz.. dit zou veel democratischer zijn in vergelijking met de huidige toestand : 90% juristen.

De "volksvertegenwoordigersloterij" zou regelmatiger gehouden kunnen worden dan verkiezingen en aangevuld met volksreferenda over welomschreven materies.

De politieke partijen mogen blijven bestaan, maar hebben zodoende geen staatssteun meer nodig.

Amon_Re 12 december 2011 11:50

Men zou beter een kieslimiet instellen, elke partij die meer haalt dan 20% mag niet meespelen want ze zouden hun wil kunnen opleggen op andere mensen.

Bob 12 december 2011 11:51

Leuk. We gaan doen zoals met de senaat. Hem afschaffen, maar de postjes behouden.

Pericles 12 december 2011 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5858152)
tuurlijk niet, kiesdrempels zijn gewoonweg overbodig.

Inderdaad, men moet nu al (behalve misschien in de provincie Antwerpen) meer dan 5 procent halen om een zetel te bemachtigen .

Pericles 12 december 2011 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 5858155)

Waarom risico's nemen 15 procent is genoeg. :-D

Anselmo 12 december 2011 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5858173)
Men zou beter een kieslimiet instellen, elke partij die meer haalt dan 20% mag niet meespelen want ze zouden hun wil kunnen opleggen op andere mensen.

8-)

Pericles 12 december 2011 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 5858171)
Vermits we toch niet graag gaan stemmen & we bovendien de verkiezingsuitslagen systematisch als een kaakslag en/of persoonlijke belediging aanvoelen zou ik de verkiezingen vervangen door een loterij naar het model van de bijna G 1000.
Het voordeel is alvast dat alle lagen van de bevolking er volgens hun ware grootte in vertegenwoordigd zouden zijn.

50% vrouwen, 50% mannen 62% Nederlandstaligen, 37% Franstaligen, 1% Duitstaligen. 25% arbeiders , 25% bedienden, 20% ambtenaren, 10% Gepensioneerden, 10% Werklozen enz.. dit zou veel democratischer zijn in vergelijking met de huidige toestand : 90% juristen.

De "volksvertegenwoordigersloterij" zou regelmatiger gehouden kunnen worden dan verkiezingen en aangevuld met volksreferenda over welomschreven materies.

De politieke partijen mogen blijven bestaan, maar hebben zodoende geen staatssteun meer nodig.

En niet te vergeten: 5o procent idioten . 8-)

Anselmo 12 december 2011 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 5858163)
Waarom hebben de machtspartijen, of zoals ze zichzelf noemen, de democratische partijen, enkele jaren terug, de kiesdrempel dan ingevoerd ?

Omdat die ene zetel die Bourgeois noch haalde in de ogen van de Belgicisten er nog 1 teveel was.
(In feite wilden ze het streven naar Vlaamse zelfstandigheid volledig de nek omwringen en een heropleving voorkomen en terecht zoals nu blijkt)
Met de collaboratie van Verhofstadt slaagden ze in hun opzet en konden ze langs franstalige kant ook het FN tegelijkertijd een hak zetten.

lombas 12 december 2011 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 5858155)

La solution congolaise...

:-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be