![]() |
Kiesdrempel ....
afschaffen maar weer zou ik zeggen.
NVA mag voorstel indienen. |
Waarom zou de NVA dat doen? Als ik NVA was, ik zou de kiesdrempel optrekken tot 10%.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Door het feit dat een partij voor de allereerste zetel sowieso al een hoger aantal stemmen moet halen dan voor die volgen, is een kiesdrempel een overbodige bijkomende maatregel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vermits we toch niet graag gaan stemmen & we bovendien de verkiezingsuitslagen systematisch als een kaakslag en/of persoonlijke belediging aanvoelen zou ik de verkiezingen vervangen door een loterij naar het model van de bijna G 1000.
Het voordeel is alvast dat alle lagen van de bevolking er volgens hun ware grootte in vertegenwoordigd zouden zijn. 50% vrouwen, 50% mannen 62% Nederlandstaligen, 37% Franstaligen, 1% Duitstaligen. 25% arbeiders , 25% bedienden, 20% ambtenaren, 10% Gepensioneerden, 10% Werklozen enz.. dit zou veel democratischer zijn in vergelijking met de huidige toestand : 90% juristen. De "volksvertegenwoordigersloterij" zou regelmatiger gehouden kunnen worden dan verkiezingen en aangevuld met volksreferenda over welomschreven materies. De politieke partijen mogen blijven bestaan, maar hebben zodoende geen staatssteun meer nodig. |
Men zou beter een kieslimiet instellen, elke partij die meer haalt dan 20% mag niet meespelen want ze zouden hun wil kunnen opleggen op andere mensen.
|
Leuk. We gaan doen zoals met de senaat. Hem afschaffen, maar de postjes behouden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
8-) |
Citaat:
|
Citaat:
(In feite wilden ze het streven naar Vlaamse zelfstandigheid volledig de nek omwringen en een heropleving voorkomen en terecht zoals nu blijkt) Met de collaboratie van Verhofstadt slaagden ze in hun opzet en konden ze langs franstalige kant ook het FN tegelijkertijd een hak zetten. |
Citaat:
:-D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be