![]() |
nieuwe belastingen op bedrijfswagens
Dus we gaan netto bijna het dubbele moeten betalen.
Ik heb 17 jaar de buitendienst gedaan voor een bedrijf en het enige wat de overheid al die tijd gedaan heeft is mij en mijn collega's het leven moeilijk gemaakt om onze job te doen... Dit is de druppel die de emmer doet overlopen. Ben net begonnen met solliciteren en ik zeg mijn job in de buitendienst vaarwel. Laat me er nog bij zeggen dat er in mijn sector geen overschot is... Veel plezier met de toekomst allemaal. |
U moet het olifantenvervoer nu te voet doen ?
Uw openingspost is nogal vaag. Je laat me uitschijnen dat je bij een postorderbedrijf werkt die niet eens camionettekes kan kopen zonder subsidies ? Slecht businessplan ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Op het nieuws beweerden ze dat de "dikke bakken" vooral zouden moeten betalen, terwijl de kleinere, milieuvriendelijk wagentjes zelfs goedkoper zouden worden.
Kortom, ik zie hoegenaamd niet hoe je een probleem zou kunnen hebben met deze regelgeving. |
Citaat:
Ik persoonlijk vind trouwens dat veel werknemers een wagen boven hun stand hebben. Het kan toch moeilijk zijn dat een gewone werknemer met een grotere wagen dan die van zijn meerdere bij een klant aankomt |
Citaat:
Maar we zullen het ...allemaal met een korreltje zout nemen. |
Het valt nog wat afwachten hoe het precies geregeld word - wat is in godsnaam de 'catalogusprijs' maar at first sight denk ik dat deze maatregel garandeert dat:
1) firmawagens in het algemeen veel zeldzamer zullen worden 2) het aantal 'zware bakken' enorm zal slinken op onze wegen Het voorspelbare gevolg: de staat gaat hier geld aan verliezen. Ik rij met een 'zware bak'. Ik heb die als tweedehandswagen gekocht en dus is mijn eerste vraag alvast of ik ga belast worden aan de toenmalige aankoopprijs, de nieuwprijs of wat hij vandaag de dag nog waard zou zijn. Dat maakt al een enorm verschil in hoeveel dit me gaat kosten, maar als ik het correct begrijp gaat zelfs in het meest gunstige scenario me dit nog duizenden euro's per jaar kosten. |
Kan me eerlijk gezegd niet meer schelen dat ze er finaal geld aan zullen verliezen. Ik heb er genoeg van om gelijk Don Quichote tegen de windmolens te moeten vechten.
Als we moeten minderen, dan zullen we minderen. Eens zien of de overheid gaat volgen, want ze zullen moeten, hun inkomsten zullen overall dus ook gaan slinken op deze manier. |
Citaat:
Hier gaan ze zwaar aan verliezen en veel in de autowereld gaan er ook zeer zwaar aan verliezen. Efkens...heel kort zullen ze incaseren echter. |
Citaat:
Echter dat vind je niet online. Je hebt dan nog 2 waarden telkens. De particuliere waarde en de handelaarswaarde welke redelijk veel lager ligt dan de eerste. De particuliere waarde is het blauw boekje. De handelaarswaarde is het oranje boekje. Het eerste jaar gaat er al flink wat af van je waarde en vervolgens wordt veronderstelt dat er per jaar 10% daalt mits in uitstekende staat. Zoniet moeten de kosten voor herstelling er nogmaals afgetrokken worden om een goede indicatie van de waarde van een voertuig te bepalen. Al bij al slechts een indicatie allemaal want een voertuig kan catalogus meer waarde hebben dan hij in werkelijke verkoopswaarde ooit kan halen. Omgekeerd zal je het zelden tegenkomen. Echter wie voertuigen koopt en verkoopt zal in principe voor aankoop de handelaarswaarde - onkosten hanteren en bij verkoop de particuliere waarde (al dan niet zonder de herstellingen gedaan te hebben) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar is dat wat ze bedoelen met catalogusprijs in hun nieuwe berekening? Ik heb nogal sterk de indruk dat ze de nieuwprijs bedoelen. Of gaat je bijbetaling dan elke maand verminderen omdat de cataloguswaarde van je wagen verminderd is? Dat is het enige min of meer faire regeling voor een regeling die an sich al allesbehalve fair is, maar ik heb de indruk dat voor de staat 'cataloguswaarde' = nieuwprijs. |
Citaat:
|
Citaat:
In iedere geval is het zo dat de firmawagen thans teveel als extra wordt aangeboden voor mensen die hem eigelijk niet nodig hebben. Als die duurder wordt, wordt die manier van verloning alvast minder interessant. Veel van die firmawagens met tankkaart nodigen uit om vooral zoveel mogelijk rond te rijden; de firma betaalt toch alles. Zo rijden mensen speciaal naar het buitenland om hun inkopen te doen, nemen ze de auto voor de kleinste verplaatsingen, ... kortom om die manier krijg je een hoop extra gerij - dus extra drukte en vervuiling enz |
Citaat:
Festival brengen. Als het regent en zo. Nu kom bij de hedendaagse mens leeft het idee dat een auto niet gemaakt is om mee rond te rijden. Dat is een realiteit onder de jonge mensen, behalve als ze vervoer nodig hebben. |
Citaat:
Ik geef er gewoonweg de brui aan. |
Citaat:
Dat laatste mankeert volledig + vind ik het allesbehalve fair dat die regeling ook voor het bestaande wagenpark geldt. Hoeveel mensen zouden met hun huidige bedrijfswagen rijden als ze wisten dat het hen zwaar ging kosten? Op zijn minst zou de regeling enkel moeten gelden voor nieuwe bedrijfswagens. Maar ja, dan zal het effect - namelijk minder inkomsten voor de staat onmiddelijk zichtbaar zijn. Nu kan de staat nog hopen een paar jaar veel meer aan bedrijfswagens te verdienen. Soit - het is niet meer dan de zoveelste extra belasting op de productieve mensen van de samenleving. Ik denk dat de VLD zich kan gaan voorbereiden op een gevecht met de kiesdrempel... |
Citaat:
|
http://www.partenahr.be/s_infoflash_...&Langtype=2067
Berekening is dus op basis van catalogusprijs en CO2. Alhoewel sommige wagens een lagere CO2 hebben gaan ze er dus niet goedkoper uitkomen, waaronder ik dus nogmaals verwijs naar de fameuze Toyota Prius. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be