![]() |
Nieuwe Vlaamse BIV 1 maart ´12 bijgestuurd (fijnstof/ BW non-lease)
Toch nog wat naar mij geluisterd. :-)
http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/a...aart-2012.aspx Nieuwe inschrijvingstaks voor auto's pas op 1 maart 2012 De nieuwe manier waarop de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) in Vlaanderen wordt berekend, gaat pas in op 1 maart 2012 en niet op 1 januari 2012. Dat blijkt uit een amendement op het decreet. In de nieuwe regeling wordt de BIV niet langer berekend op het vermogen van de auto, wel op de CO2-uitstoot en de Euronorm, die een indicatie geeft over de uitstoot aan fijn stof. Na kritiek van de mobiliteitsorganisaties, de autoconstructeurs en de Inspectie van Financiën werd de regeling nog bijgestuurd. Zo zal de uitstoot aan fijn stof zwaarder wegen. Bovendien wordt de regeling ook van toepassing op bedrijfswagens die niet worden geleasd. De verandering van datum komt er net voor de start van het autosalon in Brussel. "Met de invoering van de nieuwe Belasting op Inverkeerstelling (BIV) doet de Vlaamse regering waar ze goed in is: een totale chaos organiseren", zeggen Dirk Van Mechelen en Marino Keulen van oppositiepartij Open Vld. JVG |
[quote=Micele;5864204
De verandering van datum komt er net voor de start van het autosalon in Brussel. "Met de invoering van de nieuwe Belasting op Inverkeerstelling (BIV) doet de Vlaamse regering waar ze goed in is: een totale chaos organiseren", zeggen Dirk Van Mechelen en Marino Keulen van oppositiepartij Open Vld. JVG[/QUOTE] Ah dus in Wallonië dat toch zo bij dat sterke eendrachtige België hoort is dat niet van kracht dan? Is dat die hervorming, zijn dat die geweldige oplossingen? Moet dat geen federale zaak zijn? Gaan ze nu niet gewoon da wagens in Wallonië inschrijven dan? De autosector zou misschien maar eens best het autosalon afblazen tot het politieke circus nu eens eindelijk stopt. Verhip ze kunnen het dan beter maar ineens helemaal definitief afvoeren. |
Citaat:
Vlaanderen int toch ook sinds 2011 zo de verkeersbelasting, heb jij geen eigen auto ? Dan heb je toch aan je afrekening gezien dat je op een rekeningnr. van het Gewest waar je woont moest storten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Blijkbaar heb je het punt niet begrepen wat je citeerde: Citaat:
Citaat:
|
Ze willen ons allemaal met Playmobil doen rijden ;).
|
Het is er eindelijk door, de nieuwe Vlaamse BIV: "diesels worden eindelijk eens aangepakt, ipv verder te verpamperen".
Nu nog de verkeerstaks in die richting sturen (vbn buitenland). Eens alles op een rijtje zetten: 1. De jarenlange verpampering van de dieselpersonenwagens: Citaat:
a. Afschaffen van de CO2-premies van 3 en 15 % op alle wagens. Bijna allemaal waren hiervan diesels naast de weinige benzinehybrides en supermini benzines. http://drivr.be/2011/11/29/ecopremie...aft-voor-2012/ b. Citaat:
Citaat:
In elk geval zijn de vele dieselrijders (62% pers.-wagenpark) nu al verwittigd... ;-) d. nakomertje, de omgekeerde cliquetregeling om de dieselprijs aan de pomp in te tomen (max 1,5) is al eerder afgeschaft, maar dat is voor de benzineprijs ook. (max 1,7) Citaat:
|
Di Rupo kan niet aan de verkeerstaks toch? dat is regionaal.
|
Citaat:
Maar ik denk toch dat de Vlaamse regering ook nog (extra) geld zoekt... :-( Als het met het sparen niet bijzonder lukt, vrees ik zo: http://www.knack.be/nieuws/belgie/kr...0027556176.htm |
Geen mens weet nog wie voor wat bevoegd is in België. Dan kan elke minister lekker zeggen dat het niet zijn/haar schuld is. Zo worden alle Belgen mooi genaaid, maar betalen moeten ze wel blijven doen.
|
Hoe zit het nu?
Wijzigt de berekening nu tov wat er eerst gezegd was? |
Citaat:
media: http://www.hbvl.be/nieuws/geldzaken/...o-duurder.aspx officieel: http://belastingen.vlaanderen.be/nla...ult.asp?id=283 alle uitleglinks en online simulatie tool: Citaat:
Ik heb het berekend en het maakt niet zoveel uit voor kleine auto´s (soms zelfs ietsje duurder, kleine benzines krijgen wel zowat 8 % CO2 bonus tov eerdere berekening), vanaf (lagere) midddenklasse zitten er wel grotere verschillen, verschuiving in het voordeel van de benzines, die betalen gemiddeld minder als eerst gezegd. De pers beweert dit: Citaat:
Hoe meer vervuilend hoe groter c. c = constante (luchtcomponent) die functie is van de euronorm en brandstofsoort van de wagen zoals vermeld in de volgende tabel: ![]() Wel heel raar dat factor c bij euronorm 6 benzines het plots omgekeerd wordt... 8O Volgens mij zit het grootste verschil nog bij de verkochte tweedehands daar wil men vooral de oudere diesels (euro 0 tot euro 3 zonder roetfilter) bestraffen met een dikke BIV als die nog doorverkocht worden, zie Tabel c = constante (luchtcomponent) |
Ik heb een autootje op het oog, maar als ik de simulatietool gebruik nu kom ik op hetzelfde bedrag uit als enkele dagen geleden. Diesel, euro 5, 105 g.
|
Citaat:
Ik vermoed dat je gelijk hebt en dat die simulatietool nog niet aangepast is. Ik heb namelijk een kleine benzine besteld, euro 5, 124 g/km CO2. Het verwonderde me al dat ik 150,69 € BIV moet betalen (inschrijving oktober 2012). Volgens de oude fiscale pk/kw regel was dat maar 123 € (77kW) Volgens mij is dat idd nog altijd de oude tool, want door via deze link te klikken op de datums kom je op het belastingsportaal Vlaanderen. Citaat:
Thx ! Deze link hieronder verklaart veel, er moet dus nog een andere verschillende formule bestaan met een overgangsperiode van 2 maand, die simulatietool kan enkel de oude 1e formule zijn: Link: Vanaf wanneer? Citaat:
De tool moet ook net weggehaald zijn. Citaat:
|
vervolg, deze laatste reactie zou wel eens serieus pech kunnen hebben met de nieuwe formule:
Citaat:
Luke Smith ´s diesel aan 626,82 € BIV komt overeen met 167 g/km CO2. Ben echt benieuwd wat de verbeterde tool gaat geven. :-P @ Vito, als ik jou was zou ik toch voor je eventuele (kleine) diesel 105 g/km alvast met 100 �* 150 € méér BIV rekening houden. |
Het autosalon was al een dikke tegenvaller. Ik vraag me af of ze überhaupt nog wel inschrijvingstaks gaan innen als niemand nog een nieuwe auto gaat kopen.
|
Citaat:
Ik heb het net uitgerekend een euro 3 diesel van 3 jaar oud (1/1/2009) betaald ~ 110 € meer BIV bij nieuwe inschrijving dan een nieuwe euro 5 diesel, als ik voor beide 150 g/km CO2 neem. Bij de euro 3 diesel moest ik extra 11 fiscale PK = 2 L) en 100 kw aangeven; een gewone middenklasser dus. En dat met het oude simulatietool, de nieuwe tool gaat de dieselBIV nog meer benadelen (en dat is de meerderheid van al de pw). In 2011 werden er ca 30 % meer tweedehands ingeschreven als nieuwe auto´s: http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../inschrijving/ Als dat gaat verschuiven naar nog meer tweedehands is dat wslk nog niet zo €rg voor de staatskassa, wslk zelfs integendeel. Hoe meer vervuilende auto´s opnieuw worden ingeschreven hoe meer profijt voor de BIV-kas. Als natuurlijk iedereen gaat blijven rijden (en minder ongevallen gebeuren) met hun oude auto kunnen ze wel eens pech hebben de volgende jaren. Wie weet profiteren de garages er meer van. |
Citaat:
- bvb een 1,6 diesel met 114 g/km CO2 stijgt van 147 € tot 29/2/2012 naar 372 € vanaf 1/3/2012 bij inschrijving. Mensen die zich een diesel willen aanschaffen moeten dus wat rapper zijn, maar het zal dan wel een nieuwe uit de stock zijn. En @Luke Smith ´s diesel aan 626,82 € BIV (167 g/km CO2) zal wslk het 8- �* 10-voudige moeten betalen... een 158 g/km CO2 diesel (3 liter cilinderinhoud) moet namelijk nu 4957 € afdokken tegenover 619 € vóór 1/3/2012. Hij mag zijn dagvaarding al voorbereiden... # Vooral (grotere) zuinige benzines profiteren van hun gedane inspanningen qua motortechniek (vooral de benzinehybrides dus): - Benzine 1,6l met 149 CO2 gaat van 1239 € naar 217 € - Benzinehybride 3,5l met 145 CO2 gaat van 4957 € naar 187 €... * Nog altijd geen online bron te vinden van de laatste formule, het zal dus voor vele spannend afwachten zijn... een verschil van pakweg 4000 € bij inschrijving naargelang 1 dag is ook geen kattepis... :? Wie weet wordt het wel 1 april voor de defintief nieuwe Vlaamse BIV... en is dan voor vele geen aprilmop... Best deze site in het oog houden: Citaat:
Citaat:
|
't Is weer prima geregeld hoor :roll:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be