![]() |
Afvaljeugd
http://www.gva.be/antwerpen/schepen-...ert-afval.aspx
Schepen Voorhamme: "Ons onderwijs creëert afval" Citaat:
Komende van een schepen, van onderwijs dan nog, is dit wel een groffe uitspraak. Als woordspeling is het niet zo slecht gevonden, er vallen veel jongeren af... Toch wijst hij naar een probleem waar dringend iets aan moet gebeuren. Er loopt iets mis in het onderwijs. Maar aan wie of wat ligt het? Hijzelf is schepen van onderwijs, heeft hij niet veel van de verantwoordelijkheid ? Moeten scholen zich aanpassen aan de huidige generatie dis het lessenpakket niet aan kan , de leerplicht verlengen tot 21 en de lessen zo iets makkelijker maken, de jeugd terug zien te motiveren... Tot hiertoe probeerde men blijkbaar telkens het onderwijsniveau te verlagen maar dat is dus geen oplossing. |
Citaat:
|
Tot 21 jaar verlengen? Dan pas zouden er veel spijbelaars zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Mss een speciale opleidingsvorm maken, de lange makkelijke...;-) Spijbelaars en öngeïnteresseerden zijn waarschijnlijk ook een groot deel van het probleem. Mss moet zulks eerder van huis uit aangepakt worden? |
Citaat:
Zorg er dan voor dat ze dat WILLEN. Motivatie dus... |
Citaat:
En ondertussen slepen ze anderen mee in een slakkengangetje, lessen aanpassen en dergelijke heeft als nadeel dat degenen die WEL willen in een slakkenles terechtkomen. Ze zitten tot hun 18 op school, daar kunnen ze niet onderuit... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zetten ze de boel op stelten sleuren ze anderen mee in de afvalberg.... |
Citaat:
Voorhamme heeft trouwens gelijk, er vallen teveel kinderen uit de boot of krijgen geen aangepast onderwijs. dat kan trouwens in alle richtingen, zo zitten er wsl in het ASO mensen die ongelooflijk goed met hun handen zijn en die een schitterende toekomst zouden hebben in een electro-mechanicarichting. omgekeerd zitten er in het beroeps kinderen die daar ook totaal niet op hun plaats zitten, die gemakkelijk TSO of zelfs ASO kunnen volgen. maar hoe dit oplossen? je kan niet alles perfect krijgen.... |
Citaat:
Citaat:
Wil hij laptopscholieren die via internet af en toe inloggen om een taakje te maken en hopen dat ze zo wel leren of wil hij gewoon het afval recycleren in een nieuwe zijvleugel zodat degenen die wel naar een toekomst mikken wel kans krijgen op deftig onderwijs... |
Citaat:
Eigelijk komt het absurde van het onderwijs naar boven: waarom krijgen jongeren zovéél zinloze leerstof te leren die ze uiteindelijk toch vergeten? Omdat het een excuus is om jongeren in het gareel te houden. |
Citaat:
Grote jeugdwerkloosheid. Niet weten wat aanvangen met schoolmoeheid en abominabele slaagcijfers en moeilijke gevallen. |
Citaat:
Dan zou je pas veel spijbelaars en afhakers hebben. Misschien heeft mijn grootmoeder nog wel ergens gelijk, schoolplicht terug verlagen zodat de afhakers kunnen gaan werken zonder problemen. Zij die verder willen, kunnen het altijd nog dan. En ik vind het nu al peanuts in verhouding met wat ik vroeger kreeg op school. Het probleem zit niet zozeer in het aanbod en moeilijkheidsgraad op school, maar volgens mij meer in de manier waarop het aangeboden wordt. Of zit jij wel graag 8u doodstil op een stoel klakkeloos op te zuigen wat ze vooraan in de klas staan af te ratelen? |
Citaat:
Als ze niet willen, kan je ze niet dwingen... |
Citaat:
Mijn oudste heeft jaren op een concentratieschool gezeten, gelijk ze dat in den Anvers noemen. Gevolg, fameuze leerachterstand opgelopen, zag door de bomen het bos niet meer en heeft het opgegeven nu. Alle bijlessen (en kost handenvol geld), motivaties, moed inspreken, van mijn oren maken, belonen etc, heeft niks uitgehaald. En nu zit ik met een puber die ALLE kansen krijgt in het onderwijs, om te volgen wat hij graag wil doen eender wat het kost. En die niet wil... Simple comme bonjour. |
Citaat:
Kan je je voorstellen wat er zou gebeuren in bv. Antwerpen? Een zee van ongeschoolde schoolverlaters die geen job vinden, geen uitkering trekken en en niet weten wat te doen... Dat van leerplicht tot 21 was maar om aan te tonen dat als ze het "relaxleren" willen en toch dezelfde vakkennis willen de opleiding veel langer zou duren. Wat ook niet goed is...;-) Maar... Er zal toch iets moeten veranderen willen ze het niveau van de scholen terug een beetje op peil krijgen. Zie naar bv 't xaverius in Borgerhout, vroeger een topschool en nu een lachertje... |
Citaat:
;-) |
Citaat:
En waar ze moeten gaan werken? Tja, 'onze' regeringen vinden toch lucratieve bezigheden uit altijd. Voor mijn part gaan ze in de haven lege zakken recht zetten. Maar ze de andere lastig laten vallen vind ik geen goed idee. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be