Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waarom kiezen onze humaniora-afgestudeerde niet voor lerarenopleiding ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164814)

De schoofzak 15 december 2011 14:27

Waarom kiezen onze humaniora-afgestudeerde niet voor lerarenopleiding ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111215_059

Pertang een mooie verdienste.
Pertang veel vakantie.
Pertang niks dan voordelen als ambtenaar, en niks van nadelen als die van de privé ...

Wat moet er gebeuren ?

Moet er iets gebeuren ? Of zullen we straks, zoals verpleegsters uit Bulgarije, onderwijzers moeten invoeren uit ... ?

Savatage 15 december 2011 14:29

Dat gaat in golven, net zoals de beurs. Dan zijn er teveel leerkrachten, dan weer te weinig. Niets bijzonders aan.

Duvelke 15 december 2011 15:45

Tja, ikzelf ben ook 'regent' van opleiding, maar geef momenteel ook geen les.
Het is niet makkelijk om ergens vast te kunnen beginnen. Na twee jaar hier en daar wat interims te doen, was ik het beur, en ben ik maar in de privé beginnen werken.
Misschien dat ik later nog eens probeer, want op zich is het wel een leuke job dat je veel voldoening kan geven.

Duvelke 15 december 2011 15:50

Velen geven ook op, omdat de job niet hetgene is wat ze verwacht hadden. Sommige krijgen dan in het begin ook nog 'lastige' klassen, waardoor de moed hen in de schoenen zakt.
Veel verlof ja, maar dat is ook wel nodig in het onderwijs. Leerkrachten (secundair onderwijs) moeten inderdaad maar 20 a 25 uren per week lesgeven, maar uiteindelijk zijn ze er meer dan 40 uren per week mee bezig.
Naar gelang je ouder wordt, en vast benoemd, neemt die werkdruk wat af, en kan je je baseren op jarenlang werk en ervaring.

Het loon is niet slecht, maar niet overdreven. Voor de centen moet je het zeker niet doen.

Ik denk niet dat je zomaar even voor leerkracht kan gaan. Veel mensen doen wel de opleiding en slagen ook wel, maar beseffen pas later wat het inhoudt. Daarom geloof ik dat er een te kort is aan leerkrachten.

AdrianHealey 15 december 2011 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5865398)

Pertang veel vakantie.
Pertang niks dan voordelen als ambtenaar, en niks van nadelen als die van de privé ...

Wat moet er gebeuren ?

Moet er iets gebeuren ? Of zullen we straks, zoals verpleegsters uit Bulgarije, onderwijzers moeten invoeren uit ... ?

Omdat het een kutjob is en je gevangen zit in een verderfelijk systeem?

Duvelke 15 december 2011 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5865526)
Omdat het een kutjob is en je gevangen zit in een verderfelijk systeem?

Vertel dat maar eens aan een gemotiveerde leerkracht ;-)

Duvelke 15 december 2011 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Toren (Bericht 5865569)
Er zullen genoeg moslim vrouwen zijn die, na jaren van thuisstudie hun uitgebreide wereldse kennis willen overdragen.

met ervaring in iets alleen kom je niet in het onderwijs. Je dient op zijn minste ook een SLO-opleiding te volgen. (beter gekend als wat men vroeger de D-cursus noemde)

Anatomehelena 15 december 2011 16:21

Teveel vakantie waar ze tegenaan kijken waardoor de schrik voor verveling er in zit 8-)

Duvelke 15 december 2011 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Toren (Bericht 5865586)
Zit daar een module 'verzekeringen en aansprakelijkheid' in?

Er zit een gedeelte rechten en plichten van de leerkracht in ja.
Maar meer hoe ze moeten handelen in bepaalde situaties.

DucDEnghien 15 december 2011 16:27

Citaat:

Pertang veel vakantie.

Wat moet er gebeuren ?

DucDEnghien 15 december 2011 16:27

Er moet niets gebeuren.

Duvelke 15 december 2011 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anatomehelena (Bericht 5865583)
Teveel vakantie waar ze tegenaan kijken waardoor de schrik voor verveling er in zit 8-)

Hoe kan je nu te veel vakantie hebben? ;-)
Eens je dat gewoon bent die zomervakantie, dan vliegt die voorbij..
In tegenstelling tot de leerlingen is het voor een leerkracht maar een goeie 6 weken zomervakantie.. of minder..
Begin juli nog wat administratie/logistiek/inschrijvingen doen..
en de laatste twee weken van augustus eveneens inschrijvingen en voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar.

Duvelke 15 december 2011 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 5865610)
Er moet niets gebeuren.

Jawel,
Een leerkracht zou (net zoals in de privé) veel makkelijker aan een vast voltijds contract moeten kunnen raken.
Ik denk dat dat het grootste obstakel is voor een pas afgestudeerde.
Het loon zou eventueel ook iets hoger mogen, maar vooral het eerste puntje is belangrijk.

DucDEnghien 15 december 2011 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 5865629)
Jawel,
Een leerkracht zou (net zoals in de privé) veel makkelijker aan een vast voltijds contract moeten kunnen raken.
Ik denk dat dat het grootste obstakel is voor een pas afgestudeerde.
Het loon zou eventueel ook iets hoger mogen, maar vooral het eerste puntje is belangrijk.

Het gaat erom dat afgestudeerden van de humaniora minder en minder te vinden zijn om een lerarenopleiding te volgen. Als dat het enige is - een vast contract - wat u hier kan aanbieden om hen daartoe te overhalen, dat moet u binnen 10 jaar niet klagen dat u met een vastgeroest kader zit.

Duvelke 15 december 2011 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Toren (Bericht 5865666)
Dan heb je blijkbaar niet goed opgelet aangezien je vindt dat er voor niet geleverde diensten betaald moet worden. (zie PP)

Dit is een ander topic, gelieve on-topic te blijven aub

Wat overigens niets met de lerarenopleiding te maken heeft.

Duvelke 15 december 2011 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 5865648)
Het gaat erom dat afgestudeerden van de humaniora minder en minder te vinden zijn om een lerarenopleiding te volgen. Als dat het enige is - een vast contract - wat u hier kan aanbieden om hen daartoe te overhalen, dat moet u binnen 10 jaar niet klagen dat u met een vastgeroest kader zit.

Tja, in het onderwijs ga je niet om carriere te maken. Dat doe je uit een soort van roeping. Dat is ook het eerste wat ze je zeggen tijdens de opleiding.
Je moet het gewoon graag doen, anders hou je het niet vol.
Zo zijn er nog beroepen natuurlijk he.

Schelfie 15 december 2011 17:56

Ik heb 3 jaar leeraren opleiding gevolgd. Het was echt vreselijk. Ik zat vaak 4 uur bezig met lesvoorbereidingen voor een les van 50 minuten. Kwam daar ook nog ontzettend veel wereldvreemd pedagogisch geleuter bij ("je mag een kind die je klas ontzettend hard stoort niet berispen, want dat is slecht voor het kind blah blah blah..."). Kwam daar nog eens bij dat ik vaak stages had in klassen vol arrogante 12 en 13 jarigen (wat die tegen mij zeiden durfde ik niet op hun leeftijd, en ik was ook geen brave), en je ziet direct waarom velen als ik afhaakten.

Rudy 15 december 2011 20:16

Waarom kiezen onze humaniora-afgestudeerde niet voor lerarenopleiding ?

Citaat:

Pertang veel vakantie.

Wat moet er gebeuren ?

Mannen zijn niet meer geïnteresseerd in een lerarenopleiding. De vakanties kunnen hen niet verleiden. Er valt geen macho-eer mee te verdienen. Die tijd is voorbij. Een lerares schept meer vertrouwen, wegens meer kindvriendelijk en zorgzamer.

Rapture 16 december 2011 00:11

Ben na mijn masteropleiding ook met een leraaropleiding begonnen. Heb na het geven van één les al gemerkt dat het niks voor mij was.

Nu, mijn mede-studenten die wel dat diploma hebben behaald geraken echt nergens aan de bak. Voor de moment is het heel moeilijk om (vast) werk te vinden in het onderwijs. Slechts enkele interims om iemand te vervangen maar probeer op die manier maar eens uw leningen af te betalen of op uw eigen te wonen...

Tavek 16 december 2011 13:05

Het onderwijs is zwaar vervrouwelijkt, en de lerarenopleidingen ook. Te veel pedagogische zever, het focust erg hard op zachte, vrouwelijke waarden en competenties.

En mannen hebben dat liever niet. Daarom haken ze af. Mannen hechten ook meer belang aan de uitstraling van het beroep, en dat is op dit moment ook niet zo goed voor hun.

En dan, is er ook nog dit. Werkzekerheid in het begin = bijna 0. Je moet echt hopen op een benoeming. En dat zien mannen ook niet graag, zeker niet als ze voor een gezin moeten zorgen.

Dus wilt men meer volk naar scholen trekken? Maak het beroep aantrekkellijker voor mannen en geef ze (mannen en vrouwen) sneller een vaste positie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be