Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   INITIATIEF 9 van 3D : Godsdiensten moeten niet verdwijnen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164834)

jan.sevenhans 15 december 2011 18:15

INITIATIEF 9 van 3D : Godsdiensten moeten niet verdwijnen.

INITIATIEF 9 Godsdiensten moeten niet verdwijnen. Om de gulden regel van de "SCHEIDING van KERK en STAAT" te respecteren zou het echter wel wenselijk zijn van geen verwijzingen naar godsdienst(en) toe te laten in de namen en de werking van politieke partijen.
Niet de Christelijke godsdienst, noch de Islam, noch enige andere Godsdienst mag misbruikt worden door politieke partijen.

lombas 17 december 2011 23:32

En wat als je religie nu je politieke uiting is?

Paul Nollen 17 januari 2012 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5870231)

Vrijheid van vereniging is een fundamenteel recht. Men kan altijd proberen een religie op te dringen aan de rest van de burgers. Verbieden van verenigingsvorming of deelname aan verkiezingen lijkt mij een verkeerd signaal. Maar zoals elk referendum moet er voor een voorstel een maatschappelijk draagvlak aangetoond worden. Het is dus nog maar een idee waarrond een discussie zou kunnen ontstaan.

Paul

lombas 17 januari 2012 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 5937329)
Vrijheid van vereniging is een fundamenteel recht. Men kan altijd proberen een religie op te dringen aan de rest van de burgers. Verbieden van verenigingsvorming of deelname aan verkiezingen lijkt mij een verkeerd signaal. Maar zoals elk referendum moet er voor een voorstel een maatschappelijk draagvlak aangetoond worden. Het is dus nog maar een idee waarrond een discussie zou kunnen ontstaan.

Paul

De vrijheid laten te proberen een ander een religie op te dringen, lijkt mij nochtans een zeer verkeerd signaal.

:?

Paul Nollen 17 januari 2012 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5937556)
De vrijheid laten te proberen een ander een religie op te dringen, lijkt mij nochtans een zeer verkeerd signaal.

:?

dat is nochtans van alle tijden en alle religies.

Citaat:

ga en vermenigvuldig u.

Paul

lombas 17 januari 2012 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 5937581)
dat is nochtans van alle tijden en alle religies.

Paul

Waar zit er dwang in die uitspraak? Jij laat doorschijnen alsof een meerderheid van de bevolking een minderheid een bepaalde religie mag opdringen!

Toch wel iets geheel anders?

Paul Nollen 17 januari 2012 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5937593)
Waar zit er dwang in die uitspraak? Jij laat doorschijnen alsof een meerderheid van de bevolking een minderheid een bepaalde religie mag opdringen!

Toch wel iets geheel anders?

Ik denk dat vanuit elke religie dat wel geprobeerd wordt. Elke religie probeert andersdenkenden te overtuigen.

Paul

Albrecht 17 januari 2012 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 5937741)
Elke religie probeert andersdenkenden te overtuigen.

Er is een verschil tussen overtuigen en opdringen.

Paul Nollen 17 januari 2012 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5937769)
Er is een verschil tussen overtuigen en opdringen.

Ikzelf heb nog meegemaakt dat vanaf de preekstoel gezegd werd voor welke partij gestemd moest worden door de gelovigen. In dezelfde kerk waar toen ook nog Franstalige preken gegeven werden. (H Geest parochie in Antwerpen begin jaren 60). Niet dat ik daar voorstander van ben, integendeel, maar ik denk dat op de lange termijn ze er meer schade mee hebben opgelopen dan dat het gebaat heeft.

Paul

Albrecht 17 januari 2012 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 5937792)
Ikzelf heb nog meegemaakt dat vanaf de preekstoel gezegd werd voor welke partij gestemd moest worden door de gelovigen. In dezelfde kerk waar toen ook nog Franstalige preken gegeven werden. (H Geest parochie in Antwerpen begin jaren 60). Niet dat ik daar voorstander van ben, integendeel, maar ik denk dat op de lange termijn ze er meer schade mee hebben opgelopen dan dat het gebaat heeft.

Paul

Maar wat heeft dat te maken met geloof op te dringen op andersdenkenden?

Paul Nollen 17 januari 2012 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5937805)
Maar wat heeft dat te maken met geloof op te dringen op andersdenkenden?

Het ging in eerste instantie over het feit dat religie geen politiek standpunt zou mogen innemen, of niet aan politiek zou mogen doen. Meer specifiek, aan verkiezingen deelnemen. Het verbieden daarvan lijkt mij niet aangewezen. Hoe meer men probeert iets op te dringen des te groter zal de tegenkanting worden.

Paul

Metternich 18 januari 2012 14:27

Religie geeft maatschappelijke en sociale standpunten mee. Door de enorme politisering van onze maatschappij doet iedereen die nog maar een mening heeft over maatschappelijke trends aan politiek.

jan.sevenhans 6 februari 2012 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5870231)

Dan heb je waarschijnlijk een bril nodig om het verschil te zien tussen religieuze fantasie en politieke realiteit.

lombas 6 februari 2012 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan.sevenhans (Bericht 5975434)
Dan heb je waarschijnlijk een bril nodig om het verschil te zien tussen religieuze fantasie en politieke realiteit.

Een echte democraat ben je al. Bij jou geldt de vrijheid van meningsuiting hé.

:roll:

Metternich 7 februari 2012 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan.sevenhans (Bericht 5975434)

Dit zijn 16 encyclieken die een duidelijke politieke lijn geven die voortvloeit uit het katholieke geloof. Ga ik met een bril dat soort dingen opeens zien verdwijnen ofzo?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be