lombas |
16 december 2011 22:14 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
(Bericht 5868145)
De kennis van het Frans bij de leerkrachten die onderricht Frans moeten geven is ondermaats en doorgaans zwak. Nog steeds. Ik heb ooit wat verbeterde toetsen Frans van mijn kinderenen gezien. Om te wenen. Zelfs de verbetreingen zijn niet correct. Kinderen leren geen Frans in het lager onderwijs. Hoogstens kennismaking. Op een ludieke manier want het volstaat een leerling in de klas tehebben waarvan moeder-of vadertaal Frans en de leerkracht staat met een bakkes vol tanden. Ze lachen er gewoon mee, ook de leerkrachten. Laat staan dat tweede taal een belemmmering zou kunnen zijn om over te gaan naar het volgend jaar?
Op tienerleeftijd leren kinderen Frans door met Franstalige vrienden om te gaan.
In de "normaalscholen" ( 2 jaar ) werd nooit Frans onderwezen.
|
Boehoehoe. Wat erg. De dreumeltjes zullen nooit de boze wereld aankunnen!
Nu serieus: ik kreeg vanaf het vijfde leerjaar wat Frans. Op een goed Jezuïetencollege. We kregen doorheen het middelbaar toneelstukken van Ionesco, gedichten van Maeterlinck, Franse biografieën van Baudelaire, ... Daar ken je dus niets Frans mee. Ik werk nu meer dan drie jaar in het Frans; op mijn werk aanzien ze me als tweetalig.
Ik bedoel maar: op het school léér je niet spreken. Ik volgde in de laatste graad Spaans in volwassenenonderwijs, en ik sprak uiteindelijk vlotter die taal dan het Frans (op laag niveau weliswaar). Beginnen vanaf het derde middelbaar zal dáár niets aan veranderen. Maar: het kweekt taalgevoel, wat zeer hersenstimulerend is volgens mij. Daarom vind ik het een goed initiatief.
Wat de leerkrachten betreft: tja; weet je hoeveel fouten leerkrachten maken? Dat is nu eenmaal een onderdeel van leerkracht-zijn. Niemand is perfect, ook hoogleraren niet. Een leraar Engels die even een taalfout op het bord schrijft dat herkend wordt, wordt door zijn leerlingen uitgelachen. Maar ze zullen al maar wat blij zijn dat ze later op een glimp van diens niveau Engels door het leven gaan. Van wat op school wordt aangeleerd, blijft toch nauwelijks iets hangen.
|