![]() |
Wat is volgens u integratie?
Hoe wordt het geanalyseerd, en via welke parameters wordt er beslist in hoeverre iemand geintegreerd is? Welke aspecten van vreemde culturen kunnen nog in Vlaanderen worden getolereerd? |
Integratie is altijd een dubbele beweging.
De nieuwkomer aanvaardt de waarden en normen, die het cement en de steunpilaren zijn van de maatschappij waar hij zich komt vestigen. De maatschappij aanvaardt dat de nieuwkomer een aanpassingsperiode doormaakt en neemt desgevallend waardevolle inbreng op in haar waardenstructuur. Conditio sine qua non is dat de nieuwkomer niet als een bedreiging wordt ervaren. Dat laatste kan zijn oorzaak vinden zowel in de houding en/of het aantal van de nieuwkomers, als in de structuur van de maatschappij. Is deze hecht en zelfzeker, dan zal integratie vlotter kunnen verlopen. Is de instroom van de nieuwkomers echter zo massaal, of gedragen zij zich, of delen ervan, aggressief en eisend, dan loopt het mis. Aan u om uw keuze te maken.... :wink: |
Citaat:
zijn eigen cultuur verloochenen of verbergen om zich voldoende aan te passen? In concreto: - mag een moslimvrouw een hoofddoek dragen? - mag een indische een sari op straat dragen? - mogen chinezen chinees spreken op straat, op cafe, onder elkaar? - mogen joden gaan bidden naar synagogen? - mogen afrikanen muziek spelen op festivalletjes? - mogen turken in een turks theeshuis een thee drinken? |
Citaat:
Alle vreemden die niet willen/kunnen Vlaming worden als de andere Vlamingen buiten. Dat wil zeggen dat we al hun vuiligheid als hoofddoeken, moskees, djembes, kebabbars en chinese restaurants niet moeten zien. Als ze geen frieten met stoofvlees lusten zitten ze hier niet op hun plaats en willen/kunnen ze niet als Vlaming leven. Zo simpel is het. Zo simpel wordt het! |
Citaat:
Maar daar situeert zich het probleem van vandaag ook niet... Het ware probleem zit hem in het bestaan van een aantal min-of-meer homogene culturele groepen in onze samenleving. Men spreekt nu al over de "moslimgemeenschap" of de "Marokkaanse gemeenschap" etc... in onze samenleving. En die staat dan tegenover de autochtone bevolking als groep. D�*t multicultureel denken in termen van collectiviteiten is niet meer of minder dan het promoten van een conflictmodel. Vandaar dat het zo belangrijk is om de ghetto's (migrantenbuurten) open te breken, om de allochtonen te stimuleren zich te "individualiseren" (om het met de woorden van Hafid Bouazza te zeggen). |
Natuurlijk mogen vreemdelingen hun culturele of godsdienstige eigenheid veruiterlijken in hun kledij .
Al ooit daar iemand horen tegen protesteren ? Wel moeten ze onze taal leren. Dat maakt deel uit van de fundamentele beleefdheid. In de Brusselse stedelijke scholen is het al sinds mensengeheugenis verboden dat kinderen politieke of godsdienstige kentekens dragen. Daar sta ik volledig achter. Gebruik kinderen niet. In de scholen voor de kinderen van Belgische militairen (jaren 50) stak de mode op dat de leerlingen naar school kwamen, getooid met de kentekens van de graad van hun vader. Verfoeilijk. Gelukkig werd dit na korte tijd door de directies verboden. |
De mens is een kuddedier, maar is niet noodzakelijk aan één kudde gebonden. Hij zal zich bij die groep aansluiten, of althans dat trachten te doen, waar hij een meerwaarde vindt.
Is dat meestal zijn eigen groep, niets weerhoudt hem ervan, door omstandigheden een andere groep te kiezen. Dat zou het geval kunnen zijn met de allochtonen. Als zij een belangrijke meerwaarde ontdekken in onze 'groep' dan zullen ze zich inspannen om daarbij te horen. Wij hebben verondersteld dat de allochtoon, de voor ons evidente voordelen van een vrije samenleving, zonder dwingende religie of andere onaantastbaar gezag, zou onderkennen en met entoesiasme omarmen. Dat is duidelijk niet het geval. Daarom blijft de nieuwkomer, zelfs in de 3de generatie, zich veilig voelen bij zijn eigen groep, mét dwingende regels en normen. Het geeft hem een houvast. Wij, in het Westen, hebben ten onrechte aangenomen dat de evolutie, die wij over 50 jaar hebben meegemaakt, als een schitterend en uitnodigend voorbeeld voor de wereld zou zijn. Het heeft de wereld afgeschrikt. Toch denk ik dat dit slechts een fase is. Wij hebben zeker de juiste weg gekozen, het valt de anderen alleen iets moeilijker om met de onzekerheden te leven, die vrijheid nu een maal meebrengt. |
@Dorus
Ik zou het zo algemeen niet stellen. We hebben niet "de universele wijsheid" in pacht; daar ben ik een stukje bescheidener in... Maar in grote lijnen volg ik je wel. Anderzijds zouden wij Europeanen net hetzelfde doen mochten we ergens in Saoudi-Arabië aankomen... Meteen op zoek gaan naar de ex-pat gemeenschap en ons gaan nestelen tussen mede-Europeanen (gebeurt overal trouwens). Normaal, want we begrijpen elkaar veel en veel beter. Ik kan het de allochtonen niet kwalijk nemen. Maar het is ook zo dat we hen onvoldoende incentives geven om uit hun besloten gemeenschappen te komen. Ons systeem van sociale zekerheid incluis sociale "vangnetten" is veel te royaal en onconditioneel. (ook voor de autochtonen trouwens, maar da's een andere discussie) En we zouden ook zo snel de "migrantenbuurten" niet mogen opgeven en laten verloederen... want dat staat gelijk met marginalisering en uittocht van de autochtone bevolking. Er is heel veel werk aan de winkel om het tij te doen keren... Maar het is mogelijk zonder te moeten grijpen naar verwerpelijke strategieën die sommigen op dit forum verkondigen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be