![]() |
Hypothese
Stel dat er onherroepelijk oorlog uitbreekt tussen gelovigen en ongelovigen. Je bent verplicht kant te kiezen op straffe van dood. Aan welke kant ga je vechten of kies je de dood?
Moest het nog niet duidelijk geweest zijn. Persoonlijk zou ik vechten aan de kant van ongeloof. |
Citaat:
|
Als ik de toestand van het geloof vandaag de dag zo zie, dan zou God zelf waarschijnlijk aan de kant van de ongelovigen staan.
|
- Ik geloof niet in zo een oorlog.
- Sterven voor geloof is nogal gek, sterven voor ongeloof is nog gekker. |
Citaat:
Nee dus, en je kan ook niet staken of tegenstemmen of bidden tot god om vrede, de hypothetische opties werden voorgesteld. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik begrijp je vraag wel: Ik ga voor onderduiken en sabotage. Ter vrijwaring van de vrije levenskeuze waar mijn kinderen recht op hebben. Godsdiensten bestrijden zichzelf wel. 'k Wacht op de dag dat er, zoals bij de protestanten, enkele gereformeerde islam religies het opnemen tegen de niet gereformeerde islam religies. En zodoende de mensen die hun eigen leven willen leiden gerust laten met hun goden en godsdienst. |
Citaat:
Hypothetisch gezien nu. Welke kant zou op uw steun kunnen rekenen? |
Citaat:
|
Ik vind het een belachelijke hypothese.
Als er nu duidelijk een slachtoffer was onder één van de twee partijen, zou ik het slachtoffer verdedigen. Maar over het algemeen vind ik "ongelovigen tegen gelovigen" te breed, vergezocht en onrealistisch om daar echt een oordeel over te vellen. Geef mij dan maar de doodstraf. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Probleem is dat ondanks jouw simplistische redenering, waarschijnlijk om wat ruzietjes uit te lokken, er niet zoiets is als "het ongeloof" of "het geloof". Dat zijn geen gestructureerde organisaties of wat dan ook. Hoogstens kan het zijn dat enkele militante religies samen vechten tegen enkele militant-atheïstisch regimes of omgekeerd, maar als geheel is zoiets erg onwaarschijnlijk, nee, zelfs onmogelijk. Er zijn ideologische stromingen die onvoorwaardelijk pacifisme preken, en daar kunnen gelovigen én ongelovigen bijhoren. |
Citaat:
Ik ben geen "ongelovige" wel een atheïst. Dat is verschillend. Ik ben er niet tegen dat andere mensen geloven. Sommigen putten daar moed uit. Jammer genoeg hebben ze daar een religie voor nodig. De vrijheid van denken en zijn, gerespecteerd door iedereen, is een hoger goed dan een geloof of een ongeloof. |
Citaat:
Hoe beschrijf je een ongelovige? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
9/11 was ondanks alle waanzin een resultaat van ideologische verschillen tussen het kapitalisme en het fundamenteel islamitische. De wereldoorlogen sprongen ook voort uit ideologische verschillen. Is het dan niet een beetje naïef om te denken dat het onmogelijk zou zijn dan er een oorlog zou gebeuren tussen mensen die het "blind geloof" als bedreiging zien en de mensen die dat "blind geloof" vereren? Dat het vergezocht is, akkoord, vandaar ook de titel "Hypothese" en niet "omg omg omg oorlog komt eraan!". |
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil gewoon weten als puntje bij paaltje komt mensen zouden kiezen voor geloof of ongeloof. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be