Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 13 juni 2004 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=66)
-   -   De Croo wil Vlaams Blok bestrijden met kleinere kieskringen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=16500)

Airke 16 juni 2004 10:38

Herman De Croo wil nu het Vlaams Blok gaan bestreiden door kleinere kieskringen in te voeren, deze ONDEMOCRATISCHE zet zal er alleen voor zorgen dat er nog meer mensen op het blok zullen gaan stemmen.

Knuppel 16 juni 2004 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Devilex
Herman De Croo wil nu het Vlaams Blok gaan bestreiden door kleinere kieskringen in te voeren, deze ONDEMOCRATISCHE zet zal er alleen voor zorgen dat er nog meer mensen op het blok zullen gaan stemmen.

Nog maar eens de kies-en andere wetten aanpassen met nog maar eens hetzelfde doel, bedoel je?

Ze leren het blijkbaar nooit, onze 'intelligente polititci' maar meest onwijze wijzen ooit.

Prien G. 16 juni 2004 10:45

huh?

Ik dacht dat ze de provinciale kieskringen ingevoerd hadden om dezelfde redenen : nl stemmenkanonnen beschikbaar stellen voor een groter publiek

ze zijn op de dool , de PC-s

:lol:

jan hyoens 16 juni 2004 10:48

Het verwondert mij dat ze niet het Franse systeem invoeren; 2 stemrondes waarbij men de beste 2 kandidaten tegen mekaar uitspeelt!
Zo heeft men ook het FN klein gekregen!

Antoon 16 juni 2004 10:50

't Is paniek in het PC-kamp. Zoveel is duidelijk.

circe 16 juni 2004 10:51

kleinere kieskringen in de hoop dat het VB de kiesdrempel niet gaat halen? :roll:

Thinker 16 juni 2004 10:54

Citaat:

De regels van het spel voortdurend willen veranderen, omdat men anders niet kan winnen, noemt men simpelweg vals spelen.

Tzuvar Raemborr 16 juni 2004 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadt, anno 2006
Wij delen mede dat stemplicht en stemrecht bij deze afgeschaft zijn omdat wij vinden dat die misbruikt worden door de ongeïnformeerde kiezer. Als enige democratische partijen zullen wij, de tripartite, met de ruime meerderheid van de ex-kiezers achter ons, Belgïe blijven besturen op weg naar de modelstaat.

FT 16 juni 2004 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Het verwondert mij dat ze niet het Franse systeem invoeren; 2 stemrondes waarbij men de beste 2 kandidaten tegen mekaar uitspeelt!

A) men heeft dat daar niet ingevoerd, dat is daar al lang zo
B) men heeft het FN helemaal niet zo klein gekregen. Het heeft er gewoon voor gezorgd dat de linksen in de 2de ronde tegen hun aard in (herriner U de symbolische ontsmettingsdouches) "verstandig rechts" moesten stemmen.

De Garde 16 juni 2004 11:10

Citaat:

De Croo heeft heimwee naar zijn baronie.

jan hyoens 16 juni 2004 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FT
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens

A) men heeft dat daar niet ingevoerd, dat is daar al lang zo
B) men heeft het FN helemaal niet zo klein gekregen. Het heeft er gewoon voor gezorgd dat de linksen in de 2de ronde tegen hun aard in (herriner U de symbolische ontsmettingsdouches) "verstandig rechts" moesten stemmen.

Ja vanin de middeleeuwen! :roll: Als ik mij niet vergis werd het huidig systeem begin de jaren 90 ingevoerd! en uw tweede bewering bevestigd wat ik gezegd heb (het FN heeft ondanks 14% van de stemmen geen nationale vertegenwoordigers!)

rosita 16 juni 2004 12:46

kleine kieskringen, en wie de meeste stemmen heeft, krijgt alles.

maar dan zou men nog lelijk kunnen verschieten, de mensen zijn niet dom
en hebben het rap gesnapt, waarover of waarom het gaat.

maar de politiekers niet

Guderian 16 juni 2004 12:50

Citaat:

Eens te meer probeert men het VB te bestrijden met technische ingrepen, maar niet door naar de eisen en verzuchtingen van de VB-kiezers te luisteren. Zoals VB-voorzitter Vanhecke zei: men wil de thermometer breken ipv de oorzaken van de koorts aan te pakken. De Croo zegt niks nieuws overigens, al sinds 1991 worden dergelijke voorstellen gedaan. Met groot "succes" zoals blijkt uit de verkiezingsuitslagen. :lol:

TomB 16 juni 2004 12:50

Antwerpen onafhankelijk? :wink:

Guderian 16 juni 2004 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rosita
kleine kieskringen, en wie de meeste stemmen heeft, krijgt alles.

maar dan zou men nog lelijk kunnen verschieten, de mensen zijn niet dom
en hebben het rap gesnapt, waarover of waarom het gaat.

maar de politiekers niet

Inderdaad. Men heeft dit zelfde geprobeerd in Algerije begin de jaren '90, toen het FIS electoraal sterk aangroeide. het regime dacht het FIS te kunnen stoppen door de kieskringen te veranderen zodat het FIS vrijwel geen verkozenen meer zou halen. Het resultaat was er naar: nog meer FIS-verkozenen dan voorheen, en de start van de Algerijnse burgeroorlog tussen FIS/GIA en het leger/politie.

Knuppel 16 juni 2004 13:02

Ik zie niet veel voordelen aan de kieskringen die plots weer kleiner moeten worden.
Zeker weten dat het De Croo niet eerder aan een 'oplossing' denkt voor de 'splitsing' van BHV?

Met andere woorden: aan het behoud van zijn geliefde Belgique?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be