![]() |
Indexsprongen voor de hogere lonen!
Zo maar een idee.
Waarom zouden indexsprongen voor de hogere lonen geen zaad in het bakje brengen? Zo zou men voor lonen boven de 2500 euro netto pas een indexaanpassing van 2% kunnen doorvoeren na een prijsstijging met 4 %. Voor lonen boven de 4000 euro netto pas een indexaanpassing van 2% toestaan na een prijsstijging van 6 %. Voor een verloning van meer dan 5000 euro zou de indexanpassing van 2% er slechts komen na een prijsstijging van 10%. Het zou de lonen op langetermijn nivelleren. Waarom zou dit nog redelijk zijn? Omdat de basisbehoeften voor iedereen hetzelfde zijn en een indexatie zo nagenoeg evenveel welvaart bijcreëert voor lage als voor hoge lonen en de lage lonen geen indexaanpassing moeten missen. De staat langs haar kant zou een pak inkomsten genereren uit de indexsprongen van de hoge lonen. Dit systeem zou aangehouden kunnen worden zolang het nodig blijt en blijft. Let wel extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen en kilometervergoeding ... zouden ook dan als loon meetellen. |
Citaat:
Gij verdient zoiets tussen de 2000 en 2500 netto? :lol: De rijken, dat zijn altijde dedie die net iets meer verdienen dan jezelf. |
Citaat:
Het gaat hem mij niet om de precieze getallen, wel om het principe. Ik dacht dat je dat wel door zou hebben. :evil: |
Citaat:
|
Citaat:
Dat betekent dus dat een minimum loon dezelfde verhoging krijgt, gerelateerd aan de reële prijsverhogingen, als een maximum loon. Dus het maximum loon loopt niet verder weg van het minimum loon. |
Citaat:
|
Ik besef wel dat ook hier 'achterpoortjes' zullen bestaan enblijven bestaan. Maar het lijkt me veel eerlijker om op die manier een nivellering te bewerken. Ook zal dit het "gekanker" op de hogere ambtenarij en de hogere bediendenkaders enigszins de kop kunnen indrukken. :evil:
@Karel Martel B: mag ik dan ook veronderstellen dat jij in de categorie van de indexsprongen bij mijn voorstel terechtkomt? :twisted: |
Citaat:
|
Idd, ipv steeds te praten over afschaffen kunnen we beter spreken over creatief zijn.
centen ipv procenten zijn al beter al zo ik het plaffoneren. Bv. index stijgt x. Loon onder de 2500 euro krijgt de volle pot. tussen 2500 en 5000 de helft van het percentage Alles daarboven niks. |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zou deze dan opnieuw uit de boot vallen maar alle "sociale" maatregelen wel mogen mee bekostigen? |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe rijm je dat dan met deze nivellatie? |
Citaat:
De gewone arbeider houden ze strikt aan de barema van het paritair comite'. Het midden en hoger kader gaat daar los boven door opslag gedurende het jaar en zitten vaak 10 tot 15 jaar boven de klassificatie van het barema. |
Hogere lonen krijgen weliswaar meer bruto opslag door een procentuele aanpassing, ze worden ook zwaarder belast waardoor die hogere toename gecompenseerd wordt. Bovendien dragen de mensen met hogere lonen op die manier meer bij aan het systeem dan mensen met een lager loon.
|
Citaat:
Is het moreel verantwoord, dat voor eenzelfde prijsstijging van een producten korf, iemand met een inkomen van 50.000 € per jaar met 2% index verhoging 1000 € per jaar krijgt en iemand met 20.000 € slechts 400 €. Over moraal gesproken. Met de huidige procent index verdient de 50.000 € verdiener, na 5 index verhogingen van 2% 55202,496 € Wat een verhoging is van 5.502 € De 20.000 € verdiener heeft over dezelfde 5 index verhogingen met 2% 21639 € Als ik over die periode de rekening maak is voor dezelfde levensduurte stijging reeds een verschil van 3.563 € in het voordeel van de 50.000 € verdiener En nu hoor ik er weer een paar afkomen, maar je neemt er niet de belastingaftrek bij. Zal ik even de berekening opnieuw maken met de belastingschijven van 2011. 5202 aan 50% belast = 2601 € 1639 aan 45% belast = 737,55 € Betekent dus dat een 50.000 verdiener netto ongeveer 3,5 meer heeft gekregen dan een 20.000 verdiener, voor dezelfde levensduurte. Dit is ook de reden waarom de vakbondstop en alle andere vet betaalden geen afstand willen doen van de % regeling. |
Citaat:
Ja, want dat is wat we nodig hebben voor een dynamische economie die dure sociale stelsels moet kunnen financieren. :| |
Citaat:
Zalig zijn de geesten van armen.;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Moest hij republikein geweest zijn zou het wat nieuwswaardiger voor onze linkse media geweest zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be