![]() |
biomassa gebruiken voor energievoorziening
Zou het geen oplossing zijn om langs de vele spoorwegen een soort bos te maken met knotbomen zoals eik, hazelaar,.... (naargelang welk hout het beste is voor een biomassacentrale) Op een strategisch punt plaats je dan een paar biomassacentrales. Om de zoveel jaar kan je dan de bomen met een speciaal treinstel laten knotten (bij knotwilg bijv om de zeven jaar)
|
Is eigenlijk zonne-energie omzetten in een koolwaterstof. Rendement, 0.5%
België heeft daar gewoon de plek niet voor. Wat schrijf ik, de wereld heeft er de plek niet voor om 7 000 000 000 in een eerlijke levensstandaard te laten leven. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Onder de hoofding, alle beetjes helpen.
Alleen, hoe ga je het verantwoorden in een omgeving waar de "leiders" al aan't mekkeren zijn over een houtkacheltje... |
Citaat:
|
In schoonma's challet is de houtkachel de enige verwarming. Werkt prima, maar is niet goedkoper dan mazout.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou dat toch doen tenminste. |
Citaat:
Verder is het voorstel niet nieuw. Groen! heeft reeds meer dan 20 jaar geleden voorgesteld om langst de snelwegen snelhout te planten en te gebruiken voor biomassa, evenals deze bermen op andere plaatsen te gebruiken voor het kweken van planten voor biomassa en andere bio-energiedragers. |
Citaat:
Ook is het concept "Gratis" aan't verdwijnen. Er zijn al bepaalde bossen waar verbodsbordjes staan, "niet sprokkelen". Een of andere lokale Ecolodweep heeft dat er door gekregen met als argument dat men het kreupelhout teveel beschadigd en daarmee de habitat van vele beestjes mee verwoest. Nu heeft ie geen compleet ongelijk. Er zijn nu eenmaal debielen die het verschil niet kennen tussen sprokkelen en bomen vernielen. |
Citaat:
Kapot ben je er van. Als je het in de winter doet heb je zelfs geen kachel meer nodig. :lol: Die dunne daar ga je met de bijl makkelijk door echter. Het blijft rambo werk, dat wel. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu, wat betreft snelhout . De caloriewaardes per massa schelen niet veel met deftig hout als eik en beuk. Maar de verbranding is minder netjes en dat geeft meer vervuiling (denk maar aan naaldbomenhout) en onderhoud aan de installatie. |
Citaat:
Toen was het de zure regen die de boosdoener was. Snelhout dient dan ook niet om te verbranden, maar om te ontgassen. |
Citaat:
De mazout staat nu rond de €0,8/l, gekliefd droog hout koop je in aan €60,- per stere. 1 stere is ongeveer 400kg (natuurlijk afh van de houtsoort.) en dat komt ongeveer overeen met 181l mazout. Dus, voor zelfde energetische waarde heb je bij mazout een prijs van €145,- (181l), en hout €60,-. Alleen moet je het hout nog stapelen, maar die uren tel je niet, en je krijgt het er ook warm van ;-) |
Citaat:
De verbranding van Korte Omloop Hout (KOH) is even "netjes" als dat van andere houtsoorten, zolang de procesparameters zoals primaire en secundaire lucht maar goed geregeld zijn. Zo kan in 1 ketel de ene dag verse boschips met blad en naald verbrand worden, en de dag erna gedroogde gezeefde chips. Het komt er op neer dat de parameters juist moeten ingesteld worden. Qua onderhoud maakt het voor de grote installaties niet uit welke houtsoort het is. Wat wel van belang is, is de kwaliteit. Zo moet een installatie die A/B-hout (afvalhout) verbrandt geregelder gekuist en onderhouden worden dan een installatie op zuiver vers hout. Ook harshoudend hout maakt in de grote installaties niet veel uit. De temperaturen lopen dan ook veel hoger op dan in de standaard gietijzeren stoof van thuis. |
Ik kwam eigenlijk per toeval op deze post terecht via een google search en wou toch effe reageren.
Maddox, ik ben hier nieuw, maar neem mijn replies niet fout op he ;-) In verband met de OP... Ik ben al jaren actief in de biomassa, en heb mij lang verdiept in het toepassen van energiegewassen op "marginale" gronden. Vooral de combinatie van snelgroeiend hout op plaatsen als spoorwegbermen, verkeerswisselaars, waterzieke en vervuilde gronden hebben mij lang bezig gehouden. Nu is het in ons kleine landje zo dat je met 2 verschillende wetgevingen zit op het ene gebied (stom voorbeeld, mest verbranden mag niet in VL, wel in WA), en een federale wetgeving op andere gebieden, die dikwijls overlappen. Er zijn veiligheidsreglementen (afstand tot spoorlijn of autoweg), er zijn richtlijnen over uitstoot, er zijn kabels en leidingen waarop geen bomen mogen geplant worden etc etc. Dit maakt het quasi onmogelijk om hier effectief iets te doen. Bijkomstig zijn de kosten voor de productie. We hebben in België niet de machinerie om dergelijke projecten te doen, dus er is geen vraag naar dergelijke specifieke oplossingen. Omgekeerd wil ook niemand investeren omdat de vraag er niet is. De manuren en slijtagekosten zorgen er voor dat de biomassa onbetaalbaar wordt, en dat is nu net niet de bedoeling. Biomassa is de toekomst, maar we moeten evolueren naar een subsidieloze situatie waar de vrije markt kan spelen, en bijkomstig moeten de energieprijzen nog stijgen om de investeringen in biomassa aantrekkelijk te maken. |
Citaat:
Citaat:
Maar, 't is een normaal formaat chalet hier. Als ik effe tel, zou ik met een tank van 1500L mazout een hele winter kunnen stoken, terwijl ik nu 2 keer 8.5 stere moet opslaan (1 set drogende, 1 set voor gebruik) Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk te kleinschalig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel je voor dat de hele wereldbevolking ons "verbruik" wil evenaren.... We moeten een planeetje of 3 bijbouwen dan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be