Distel |
25 december 2011 16:43 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack
(Bericht 5885448)
Iedere stem weegt even zwaar door op het beleid:
- Er is altijd een meerderheid die regeert en een minderheid die het moet verkroppen. Niet iedereen zijn stem zal doorwegen op het beleid.
- Er zijn drukkingsgroepen, lobby's etc. die er sowieso voor zullen zorgen dat sommige stemmen zwaarder doorwegen als andere.
- de media kunnen aan bepaalde stemmen meer gewicht toekennen als aan andere waardoor sommige niet gehoord kunnen worden
- ...
|
De delen in vet spreken mekaar al tegen. Bovendien weegt niet elke stem evenveel. Dit door de pariteit, de alarmbellen, en de belangenconflicten, waarbij een stem van de minderheid meer eeegt dan die van de meerderheid. Zefs de opdeling in coalitie/oppositie impliceert al een opdeling van de stemmen in waarde, en is dus niet democratisch.
Citaat:
Het woord democratie werd steeds gebruikt om naar een bestaande werkelijkheid te refereren.
|
Voornamelijk dan door mensen die er baat bij hebben de eigenlijke werkelijkheid te camoufleren.
Citaat:
Ik denk niet dat het correct/praktisch zou zijn om een strakke definitie te hanteren die losstaat van de realiteit.
|
Ik denk niet dat het correct/praktisch is om de bevolking voor te liegen dat een systeem dat geen democratie is wel een democratie is. Het lijkt mij veel correcter en praktischer om te spreken over (in de meeste gevallen) een particratie.
Ik begrijp niet waarom men zich blijft vastklampen aan de idee dat er democratie is. Is de paradigmaverschuiving dan zodanig groot dat een wereld zonder democratie onmogelijk lijkt? Is het zwart gat waarin men valt zodanig donker dat men het minst ondemocratische systeem aangrijpt en dat dan gaat verkopen als democratie? Een beetje zoals een bang kind dat zich inbeeldt dat zijn teddybeer een echte beer is die hem in het donker zal verdedigen?
|