Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaanderen gaat voor eigen internetextensie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165390)

Bokkenreyder 27 december 2011 17:52

Vlaanderen gaat voor eigen internetextensie

http://www.gva.be/nieuws/media-en-cu...=all#rcomments

Positief: zet Vlaanderen (in de extensie zelf) mee op wereldkaart
Negatief: lange extensie

Citaat:

Vlaanderen gaat voor eigen internetextentie

15:17 De Vlaamse overheid gaat op zoek naar een private partner voor de aanvraag van de internetextensie .Vlaanderen. Dat meldt ICT-vakblad Datanews op zijn website. Het kabinet van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) bevestigt het nieuws.

Bij het ICANN, de organisatie die de zogenaamde topleveldomeinen (zoals .be en .com) beheert, kunnen tussen 12 januari en 12 april nieuwe aanvragen gedaan worden voor internetextensies. De Vlaamse regering besliste om het achtervoegsel .vlaanderen aan te vragen.

Daarmee wil de regering Vlaamse burgers, bedrijven en verenigingen de kans geven hun naam of merk te registreren en te koppelen aan Vlaanderen. Ook de Vlaamse overheid zelf zal het achtervoegsel gebruiken. Lokale besturen krijgen de kans om als eerste de naam van hun gemeente of stad te registreren.

Nu zoekt de Vlaamse overheid een private partner om het aanvraagdossier op te maken en in te dienen en na de toewijzing de technische en commerciëlme exploitatie voor zijn rekening te nemen. Het exploitatierecht zal dan gelden voor tien jaar.

Eerder was ook sprake van het achtervoegsel .vla voor Vlaanderen. Uiteindelijk ging de keuze naar .vlaanderen, dat volgens het kabinet van Peeters het meest helder en duidelijk is.

Belga

Jakko 27 december 2011 18:10

Men heeft er wel mee gewacht tot er een federale regering was, aangezien het politiek nogal gevoelig lag en het voor sommigen als een stap in de richting naar een onafankelijk Vlaanderen kon gezien worden. Dit terwijl men in Vlaanderen zich met de Wallobrux gemeenschap tevreden moest stellen.

Snerror 27 december 2011 18:11

compleet belachelijk argument dat .vl of .vla niet duidelijk is. Dat is toch even duidelijk als .be, .nl of .de?

Bokkenreyder 27 december 2011 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5891023)
compleet belachelijk argument dat .vl of .vla niet duidelijk is. Dat is toch even duidelijk als .be, .nl of .de?

het zal misschien bij sommigen nog 'gevoelig' liggen.

Zie hieronder

pajoske 27 december 2011 18:23

Volgens dat artikel hebben ze ".vlaanderen" als extensie aangevraagd. Ik vraag me af wie zo een lange internetextensie handig vind.
Ik vraag me trouwens af wat de meerwaarde van die extensie is.
Hoeveel mensen kennen '.tk' , en hoeveel meerwaarde heeft dat voor dat land opgebracht?

fonne 27 december 2011 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5891054)
Volgens dat artikel hebben ze ".vlaanderen" als extensie aangevraagd. Ik vraag me af wie zo een lange internetextensie handig vind.
Ik vraag me trouwens af wat de meerwaarde van die extensie is.
Hoeveel mensen kennen '.tk' , en hoeveel meerwaarde heeft dat voor dat land opgebracht?

.VLA zou inderdaad beter geweest zijn. Hadden we er nog een hoop aan de Ollanders en de Limburgers kunnen verpatsen. Ik was al van plan www.limburgse.vla te reserveren, maar het heeft niet mogen zijn;-)

mkb 27 december 2011 19:07

*Zucht*. Welke idioot wilt er nu een website waarvan de TLD langer is dan de websitenaam zelf. Als het '.vl', 'vla' of '.fl' was zou ik er volledig achter staan.

Another Jack 27 december 2011 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5890983)

Negatief: puur tijdverlies, energieverspilling voor futiliteiten.

Wat we zelf doen, doen we beter...:-(

eno2 27 december 2011 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5891023)

klopt

eno2 27 december 2011 19:28

Dat er zolang geen Vlaamse extensie bestond, hoe moet je dat betitelen?:-(

suqar_7loe 27 december 2011 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5891218)
klopt

Idd.

Ik vraag me af waarvoor zo'n extentie nodig is. Be is toch goed?

En als er dan toch een Vlaamse 'code' komt prefereer ik voor ".vl"

eno2 27 december 2011 19:30

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5891224)
Idd.

Ik vraag me af waarvoor zo'n extentie nodig is. Be is toch goed?

8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O

pajoske 27 december 2011 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5891218)
klopt

Maar dat mag niet omdat domeinextensies van twee letters voorbehouden worden voor door de VN erkende onafhankelijke staten.

Ik zie niet in hoe men met bv .vla Vlaanderen op de wereldkaart zou zetten. Eerder het tegendeel is waar. Mere dan 2 letters wil zeggen dat het de waarde heeft van een consumentenproduct. Ttz iets dat komt en verdwijnt gelijk de patatten.

pajoske 27 december 2011 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5891223)
Dat er zolang geen Vlaamse extensie bestond, hoe moet je dat betitelen?:-(

Normaal.

suqar_7loe 27 december 2011 19:33

[quote=eno2;5891226]
Citaat:

8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O8O
Problemen met ".be"? Leg me dan uit waarom u prefereert voor ".vl"

eno2 27 december 2011 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5891243)
Problemen met ".be"? Leg me dan uit waarom u prefereert voor ".vl"

Te omslachtig
Onze gevoeligheden liggen tever uiteen

Ik hou het bij een 1 voorbeeld

Ik zoek dikwijls iets over België op in het Frans

Omdat ik daarmee al de zoekresultaten van Nederland ontloop waar ik
niks mee ben
Als de extensie Vlaanderen bestaat zal ik dat afzonderlijk kunnen googelen

born2bewild 27 december 2011 19:40

als we er francofonen mee op hun paard kunnen krijgen is het zijn geld waard

eno2 27 december 2011 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5891233)
Normaal.

Waarom zou dat normaal zijn, dat de Vlaamse (volks)gemeenschap geen eigen extentie had?

Rio 27 december 2011 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5890983)

Volgens mij wordt dat niet goed gekeurd. Veel te lang als extentie. Trouwens de naam Vlaanderen/Flanders is toch eigendom van Frankrijk of vergis ik mij? Nu jah, zij zullen die extentie niet erg vinden, alweer een Belgische mop bij. :twisted:

eno2 27 december 2011 19:44

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5891229)
Maar dat mag niet omdat domeinextensies van twee letters voorbehouden worden voor door de VN erkende onafhankelijke staten

. Ah Oei Dan wordt het tijd dat ze ons erkennen voordat er weer een regering moet gevormd worden.

Citaat:

Ik zie niet in hoe men met bv .vla Vlaanderen op de wereldkaart zou zetten. Eerder het tegendeel is waar. Mere dan 2 letters wil zeggen dat het de waarde heeft van een consumentenproduct. Ttz iets dat komt en verdwijnt gelijk de patatten.
Ah Oei Kunnen we dan straks toch
.vl krijgen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be