Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Argentinië verbiedt iPhone/BlackBerry want niet in eigen land geproduceerd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165449)

gehuigert 28 december 2011 13:37

Argentinië verbiedt iPhone/BlackBerry want niet in eigen land geproduceerd

http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20111228_065

Citaat:

Inwoners van Argentinië moeten het voortaan zonder iPhones en BlackBerry’s stellen. De regering in Buenos Aires heeft immers beslist dat deze toestellen niet meer verkocht mogen worden zolang de productie niet naar Argentijns grondgebied verhuist.
Deze maatregel wordt in het leven geroepen om de stijgende inflatie in het Zuid-Amerikaanse land tegen te gaan en de eigen peso te versterken ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Apple en RIM (de fabrikant van BlackBerry-telefoons) hebben samen zo’n 60 procent van de smartphonemarkt in Argentinië in handen.
Andere telefoonmakers zoals Nokia, Samsung, LG en Motorola verplaatsten eerder al een deel van hun productie naar Argentinië, nadat de regering in 2009 een nieuwe belasting van 20,48 procent had aangekondigd voor de invoer van bepaalde elektronische toestellen.
Het wordt afwachten hoe beide bedrijven zullen reageren. Om de verkoop niet te laten instorten zouden ze de productie van hun toestellen kunnen onderbrengen bij een plaatselijke partner.
Een idee om onze eigen lokale metaal en/of auto-industrie te ondersteunen?

Mambo 28 december 2011 14:04

Goede ideeën komen altijd van veraf.

zonbron 29 december 2011 11:34

Moet kunnen, fijn zo ! :thumbsup:

Albrecht 29 december 2011 12:17

Mooi zo. Een beetje protectionisme kan nooit kwaad.

Mahalingam 29 december 2011 12:24

De vraag is: wat wordt verstaan onder 'productie".
De high-tech chips en beeldschermpjes: moeten die ook in Argentimië gemaakt worden? Ik denk het niet.
Of zal er sprake zijn van 'assemblage' uit ingevoerde onderdelen waarover geen extra invoerrecht betaald hoeft te worden??

-Jo- 29 december 2011 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5892981)
http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20111228_065

Een idee om onze eigen lokale metaal en/of auto-industrie te ondersteunen?

8-)

N-SA zegt al sinds haar oprichting hetzelfde. Eigen productie aan onze eigen sociale voorwaarden beschermen.

Hier niet produceren volgens onze sociale en ecologische regels = hier ook niet verkopen.

Uitzonderingen zijn mogelijk volgens behoeften en mogelijkheden. Bijv. tropische etenswaren.

patrickve 31 december 2011 06:52

Te zot om rond te lopen. Haha, in mijn straat gaan we ook enkel maar consumeren wat we zelf maken. Oei, er woont hier geen boer. En geen ovenfabrikant. Wel een bakker maar die gast gaat ermee moeten stoppen, want hij gebruikt enkel maar "buitenstraatse" bloem en heeft een buitenstraatse oven gekocht.

Ik voel het aan mijn kiezen, dit jaar gaan we bijzonder rijk worden in mijn straat ! Eigen straat eerst !

:lol: :lol:

Enfin, de Argentijnen zijn dan ook een referentie in staatskundig bestuur van de economie :lol:

Albrecht 31 december 2011 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5898972)
Te zot om rond te lopen. Haha, in mijn straat gaan we ook enkel maar consumeren wat we zelf maken. Oei, er woont hier geen boer. En geen ovenfabrikant. Wel een bakker maar die gast gaat ermee moeten stoppen, want hij gebruikt enkel maar "buitenstraatse" bloem en heeft een buitenstraatse oven gekocht.

Dan moeten die gebouwd worden. Het is moeilijk om outside the box te denken, precies... :roll:

patrickve 31 december 2011 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5899016)
Dan moeten die gebouwd worden. Het is moeilijk om outside the box te denken, precies... :roll:

Maar waarom ? Terwijl iemand drie straten verder al al het nodige gedaan heeft ? Waarom al die resources verspillen omwille van een arbitraire opdeling van economische agenten in hermetische "straten" ?

Wat heeft mijn buur meer dan die mens die 3 straten verder woont ?

Albrecht 31 december 2011 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5899021)
Maar waarom ? Terwijl iemand drie straten verder al al het nodige gedaan heeft ? Waarom al die resources verspillen omwille van een arbitraire opdeling van economische agenten in hermetische "straten" ?

Wat heeft mijn buur meer dan die mens die 3 straten verder woont ?

Jij was de enige die over straten sprak.

-Jo- 31 december 2011 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5899016)

Liberaal-extremisten die nadenken? Onbestaande! Het karikaturiseren van nationale productie naar "in mijn eigen straat" zegt al meer dan genoeg.

Sfax 31 december 2011 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5899023)

Vervang straten door landen en het verhaal blijft net hetzelfde.

Voor een dergelijk systeem pleiten, is pleiten voor verspilling van resources.

Maar goed; geen directe verkoop meet in dat land en enkel nog grijze import. Daar gaan ze mee lachen :)
Of er gewoon uit wegtrekken alltogether. Altijd fijn, zo'n regering die gaat bepalen wat zijn bevolking nog wel en niet mag denken, bezitten, doen en gebruiken 8-)

Albrecht 31 december 2011 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5899433)
Vervang straten door landen en het verhaal blijft net hetzelfde.

N?ee: dan heb je grote groepen met specifieke noden.

Citaat:

Voor een dergelijk systeem pleiten, is pleiten voor verspilling van resources.
Grondstoffen.

Citaat:

Daar gaan ze mee lachen :)
Wie? De grote bedrijven?
Citaat:

Of er gewoon uit wegtrekken alltogether.

Fijn: dan kan de overheid zelf iets opbouwen. Nóg beter.
Citaat:

Altijd fijn, zo'n regering die gaat bepalen wat zijn bevolking nog wel en niet mag denken, bezitten, doen en gebruiken 8-)

Verbod op Holocaustontkenning, wapenverbod, verbod op stelen, drugsverbod.

Oh, nee toch... :-o

Sfax 31 december 2011 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5899446)
N?ee: dan heb je grote groepen met specifieke noden.

Daar vallen Iphones en Blackberries ongetwijfeld niet onder; kunnen ze het boeltje beter compleet verbieden :lol:

Citaat:

Grondstoffen.
Resources. 't Gaat wel wat verder dan grondstoffen.

Citaat:

Wie? De grote bedrijven?
Onder andere. De Argentijnse regering nog des te meer :-D

Citaat:

Moeten ze dat vooral doen.

Citaat:

Verbod op Holocaustontkenning, wapenverbod, verbod op stelen, drugsverbod.

Oh, nee toch... :-o
Uiteraard, een staat die voor jou denkt is beter dan een individu dat voor zichzelf kan denken. Beetje totalitaire trekjes?

Albrecht 31 december 2011 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5899488)
Daar vallen Iphones en Blackberries ongetwijfeld niet onder; kunnen ze het boeltje beter compleet verbieden :lol:

Een smartphone heeft zijn functies.

Citaat:

Resources. 't Gaat wel wat verder dan grondstoffen.
"Resource" is geen Nederlands woord.

Citaat:

Uiteraard, een staat die voor jou denkt is beter dan een individu dat voor zichzelf kan denken. Beetje totalitaire trekjes?
Ik heb het over onze huidige staat -> huidige regels.

Het enige totalitaire hier is een opgelegde "vrije" markt.

patrickve 31 december 2011 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5899023)

Omdat het het concept van protectionisme in het belachelijke doortrekt, he.

Als een basisprincipe goed is, dan kan je het niet belachelijk toepassen. Maar als een basisprincipe op ridikule gedachten is gebaseerd, dan is het redelijk eenvoudig om het zogezegde basisprincipe belachelijk te maken.

Protectonisme is een belachelijk idee. Het gaat in tegen de meest elementaire economische concepten (oa. Ricardo's principe). Alleen valt het niet op als je het op staten toepast, ten eerste omdat mensen die propaganda geregeld te slikken krijgen, en ten tweede omdat staten redelijk grote entiteiten zijn zodat het niet onmiddellijk heel duidelijk opvalt waarom het verkeerd gaat.

Protectionisme is niks anders dan een hele hoop wederzijds voordelige ruiloperaties verbieden. Zonder dat daar enig voordeel in de plaats voor komt.

patrickve 31 december 2011 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5899027)
Liberaal-extremisten die nadenken? Onbestaande! Het karikaturiseren van nationale productie naar "in mijn eigen straat" zegt al meer dan genoeg.

Het feit dat je die redenering zelfs niet begrijpt zegt ook al meer dan genoeg :-)

patrickve 31 december 2011 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5899505)
Het enige totalitaire hier is een opgelegde "vrije" markt.

Dit vind ik een ongelofelijk fantastische uitspraak!

"het enige totalitaire hier is dat mensen vrije keuzes mogen maken" :lol:

Albrecht 31 december 2011 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5899543)
"het enige totalitaire hier is dat mensen vrije keuzes mogen maken" :lol:

Dat zei ik niet.

Vrije markt =/= vrij keuze voor mensen

Vrij markt = vrij spel voor de bovenste klasse.

Of telt de onderklasse niet als mens?

patrickve 31 december 2011 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5899446)

Want jij denkt dat een overheidsdienst met een i-phone voor de dag zal komen (voordat i-phones in het museum staan natuurlijk) ? :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be