| fonne |
28 december 2011 15:55 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude
(Bericht 5893037)
slag om slinger lees ik doorheen dit forum dat wij in een democratische rechtsstaat leven.
|
8O wie heeft dat dan wel beweerd?
Een rechtstaat is dit allang niet meer, de rechters maken de wet a la tĂȘte du client. Degrootste misdadigers gaan vrijuit, straffen worden niet uitgevoerd, illegalen kunnen ongestoord in dit land blijven. Rechtstaat veronderstelt afdwingbaarheid van de wetten. Maar hoe kan dat in een land waar zelfs de grondwet een waardeloos stukje papier is, bewaakt door een politiek benoemd, maar niet representatief Grondwettelijk Hof?
En democratie die is er nooit geweest. Het zou immers inhouden dat de meerderheid beslissingen zou kunnen nemen die de Franstaligen niet goed uitkomen. In dit apartheidsregime mogen alleen beslissingen genomen worden die de Vlamingen slecht uitkomen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude
(Bericht 5893037)
Ik bedacht mij dat onze parlementairen met regelmaat van de klok trots verkondigen hoeveel decennia zij wel al niet aan de macht deelnemen. Ik merk ook meer en meer erfopvolgingen.
Van daaruit mijn bedenking : is er nog een verschil tussen een democratie waar dezelfde mensen decennia lang aan de macht zitten en een dictatuur waar dezelfde mensen decennia lang aan de macht zitten?
(afkomen met verkiezingen telt niet, volgens mij, gezien de partijen de lijsten samenstellen en die samenstelling gebeurd net zoals de verkiezingen in Rusland).
|
Elk regime dwaalt langzaam maar zeker af naar een toestand waarin bestaande belangen, privileges en macht moeten beschermd worden tegen de nieuwkomers. Op dat ogenblik houdt demcratie op te bestaan en wordt het systeem er per definitie een van nepotisme, favoritisme, obscurantisme. Politieke vernieuwing gebeurt dan ook meestal niet via de democratie, maar via revoluties, fluwelig of gewelddadig.
|