Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wie zijn geld niet bij de Nederlanders stalt is een dief van zn eigen portemonnee (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165480)

Hollander 29 december 2011 11:33

Wie zijn geld niet bij de Nederlanders stalt is een dief van zn eigen portemonnee

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=T33K62BF
Citaat:

BRUSSEL - Twee onlinebanken van Nederlandse herkomst slepen de titel 'spaarrekening van het jaar' in de wacht.

De onlinespaarbank Rabobank.be bood vorig jaar het hoogste rendement op de Belgische spaarmarkt, zowel voor passief als actief spaargeld. Voor volgend jaar lijkt nieuwkomer NIBC Direct het peloton aan te voeren. Dat is de conclusie van het onderzoek naar de 'spaarrekening van het jaar', dat jaarlijks wordt uitgevoerd door de website Spaargids.be, Le Soir en De Standaard.

De opzet van het onderzoek is eenvoudig: welke bank biedt de hoogste rente op een bedrag van 10.000 euro. Er wordt uitgegaan van drie scenario's. Het scenario 'passieve spaarder' houdt in dat het geld het hele jaar lang onaangeroerd blijft, zodat zowel de basisrente als de getrouwheidspremie wordt uitgekeerd. Het scenario 'actieve spaarder' gaat ervan uit dat er regelmatig geld van de rekening wordt afgehaald en weer bijgestort. Dit geld kan geen aanspraak maken op de getrouwheidspremie. Ten slotte is er het scenario 'spaargeld 2012', dat nagaat welke keuze de beste is als er op dit moment 10.000 euro spaargeld voorhanden is.

Enkele opmerkelijke conclusies uit het onderzoek:

De beste spaarrekening uit het klassement bracht telkens minstens driemaal zoveel op als de zwakste. Vergelijken loont dus, en wie zijn geld uit gemakzucht op een slecht renderende spaarrekening laat staan, is een dief van zijn eigen portemonnee.

Het rendement voor de passieve spaarder lag afgelopen jaar hoger dan het jaar voordien. Het beste boekje (toen van CKV) bracht vorig jaar 254,84 euro op. Dit jaar kon een spaarder bij de Rabobank Plus Account 270,07 euro rendement halen. Een verschil van 15,23 euro of 6,0 procent.

Spaarders die klant zijn bij de grootbanken moeten bij de pinken blijven om het hoogste rendement te halen. Zowel ING, BNP Paribas Fortis als Dexia lanceerden nieuwe spaarrekeningen die beter presteren dan de oudere rekeningen, die ook bleven bestaan. Het rendement van die oude rekeningen daalde opmerkelijk. KBC doet niet mee met het opbod van de online-rekeningen, stelt Spaargids.be vast. 'Maar ook daar gaat het rendement achteruit voor de dynamische spaarder.'

Nieuwkomer NIBC Direct heeft zijn entree op de Belgische markt niet gemist. De Nederlandse onlinebank biedt meteen het hoogste rendement: 1,5 + 1,5 procent voor de getrouwheidsrekening. Maar, waarschuwt Spaargids.be, het klassement voor het 'spaargeld 2012' moet wellicht met een korreltje zout worden genomen. De opbrengst wordt alleen gerealiseerd als dit rentetarief het hele jaar van kracht blijft. NIBC Direct zegt op zijn website de rente niet te laten zakken vóór 30juni 2012. De garantie geldt dus een half jaar.

Bij de vergelijking van de rentes moet goed op de voorwaarden worden gelet. Sommige banken bieden een hogere rente bij hogere spaardeposito's. Banca Monte Paschi Belgio Roc biedt bijvoorbeeld een even hoge opbrengst als de NIBC Direct Getrouwheidsrekening, maar alleen op voorwaarde dat er minstens 100.000 euro vers spaargeld op de rekening staat. In de tops-vijf staan geen rekeningen vermeld waarbij de minimum inleg hoger is dan 10.000 euro.

Opmerkelijk is dat de winnaars van vorig jaar nu niet terugkeren op het erepodium. Toen haalde de kleine Waregemse bank CKV het hoogste rendement in twee van de drie scenario's, terwijl Fortuneo in het derde scenario met de hoofdprijs ging lopen. CKV is nu nergens nog in de top terug te vinden. Fortuneo is nog goed voor zilver in het dynamische scenario.

De overwinning in de categorie 'passieve spaarder' was zeer nipt. De Plus Account van Rabobank haalt het met 7 cent verschil op de E-Fidelity-rekening van Deutsche Bank. Rabobank begon het jaar met een iets lagere rente, maar verhoogde die op 14maart tot boven het niveau van Deutsche Bank. 'Als Rabobank de rente één dag later had laten stijgen, hadden we een gelijke stand gehad', stelt Kristof De Paepe van Spaargids.be vast. 'Een tactische meesterzet of toeval? We zullen het wellicht nooit weten'.
Wederom is aangetoond dat Vlamingen en Nederlanders prima samen kunnen werken.

Pinda 29 december 2011 11:45

Ik dacht dat u het vrij eenvoudig wou houden, maar als ik dit zo lees dan slaat u de Belgisten wel graag om de oren met feiten niet waar?. :lol:

Hollander 29 december 2011 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 5894766)
Ik dacht dat u het vrij eenvoudig wou houden, maar als ik dit zo lees dan slaat u de Belgisten wel graag om de oren met feiten niet waar?. :lol:

Wanneer hou je eens op met u te zeggen.

Feiten zijn forumgoud beste vrind. Helaas soms paarlen voor de zwijnen. Je weet echter nooit bij wie het op het juiste plekje land.

Toen ik hier kwam heb ik kenbaar gemaakt wat mijn missie was. Namelijk leren over België en tevens vooroordelen over Nederland bestrijden.

Daar probeer ik me aan te houden.

Pinda 29 december 2011 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5894777)
Wanneer hou je eens op met u te zeggen.

Feiten zijn forumgoud beste vrind. Helaas soms paarlen voor de zwijnen. Je weet echter nooit bij wie het op het juiste plekje land.

Toen ik hier kwam heb ik kenbaar gemaakt wat mijn missie was. Namelijk leren over België en tevens vooroordelen over Nederland bestrijden.

Daar probeer ik me aan te houden.

Sorry Katholiek opgevoed, met minimaal twee woorden spreken en mensen altijd met u aanspreken, zo heb ik dat op de zondagsschool & thuis geleerd. ;-)

Maar als je liever hebt dat ik tutoyeer, zodat je je niet 'oud' voelt, wil ik dat best wel doen hoor.
Of heb je liever ge en gij?. :-P

Hollander 29 december 2011 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 5894810)
Sorry Katholiek opgevoed, met minimaal twee woorden spreken en mensen altijd met u aanspreken, zo heb ik dat op de zondagsschool & thuis geleerd. ;-)

Maar als je liever hebt dat ik tutoyeer, zodat je je niet 'oud' voelt, wil ik dat best wel doen hoor.
Of heb je liever ge en gij?. :-P

Maar dan wel Katholiek op schraperige Calvinistische leest geschoeid, neem ik aan?

Pinda 29 december 2011 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5894821)
Maar dan wel Katholiek op schraperige Calvinistische leest geschoeid, neem ik aan?

Ik weet niet of dat wel zo Calvinistisch is, mijn Protestantse vrienden zijn nogal losbandig opgevoed.

Ik denk zelf doordat ik een Indische moeder heb waarom er thuis zoveel nadruk op werd gezet, en zij deed ook altijd zo haar best om beschaafd over te komen bij "de Nederlanders / Blanda's"
Dat zie je trouwens wel vaker bij Indo's, dat ze er graag bij willen horen, als gelijken gezien willen worden, om aan te tonen dat zij het Nederlandse staatsburgerschap waard zijn.

Alhoewel ik het toen niet leuk vond, ben ik er nu toch wel blij mee dat ik een beschaafd overkomen heb.
Maar toegeven met vrienden in de kroeg in Amsterdam, gaat allus lekker plat uit het bekkie!. :-P

Hollander 29 december 2011 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 5894859)
Ik weet niet of dat wel zo Calvinistisch is, mijn Protestantse vrienden zijn nogal losbandig opgevoed.

Ik denk zelf doordat ik een Indische moeder heb waarom er thuis zoveel nadruk op werd gezet, en zij deed ook altijd zo haar best om beschaafd over te komen bij "de Nederlanders / Blanda's"
Dat zie je trouwens wel vaker bij Indo's, dat ze er graag bij willen horen, als gelijken gezien willen worden, om aan te tonen dat zij het Nederlandse staatsburgerschap waard zijn.

Alhoewel ik het toen niet leuk vond, ben ik er nu toch wel blij mee dat ik een beschaafd overkomen heb.
Maar toegeven met vrienden in de kroeg in Amsterdam, gaat allus lekker plat uit het bekkie!. :-P

Zo zie je maar weer. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat Nederland een eenheidsworst is. Blijkt dat je gewoon al naar gelang de omgeving, kroeg, markt, school, stad of dorp je taalgebruik, accent, dialect moet aanpassen om 'erbij te horen'.

Ik kan me voorstellen dat een pinda daar meer last van heeft dan een blanda, maar als ik heel eerlijk ben geld dat voor iedereen. Uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel, en in welke mate je vindt dat 'je er bij hoort'.

In zekere zin heb ik in Limburg minder het gevoel 'erbij te horen' dan bijvoorbeeld in delen van Vlaanderen. Maar het meest heb ik dat gevoel hier in Leiden. (Laijuh dan)

Pinda 29 december 2011 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5894968)
Zo zie je maar weer. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat Nederland een eenheidsworst is. Blijkt dat je gewoon al naar gelang de omgeving, kroeg, markt, school, stad of dorp je taalgebruik, accent, dialect moet aanpassen om 'erbij te horen'.

Ik kan me voorstellen dat een pinda daar meer last van heeft dan een blanda, maar als ik heel eerlijk ben geld dat voor iedereen. Uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel, en in welke mate je vindt dat 'je er bij hoort'.

In zekere zin heb ik in Limburg minder het gevoel 'erbij te horen' dan bijvoorbeeld in delen van Vlaanderen. Maar het meest heb ik dat gevoel hier in Leiden. (Laijuh dan)

Ach ja het schone Limburg, ik heb familie in Venlo wonen en ik kom er graag.

Maar het viel mij al heel snel op, dat ondanks dat de Limburgers zeer vriendelijk en makkelijk te benaderen overkomen, het zeer moeilijk en lang duurt om ze 'echt' te leren kennen. :-(

In tegenstelling bij mensen uit "de Randstad" die toch vrij, stug, grof gebekt, direct, bot en soms zelfs lomp en ronduit onbeschoft over kunnen komen!.
Maar je leert ze echt snel kennen, je weet gelijk wat je aan ze hebt, zij spreken met het hart op de tong. 8-)

En ondanks de schoonheid en de vele verleidingen, en ik er op zich best wel zou willen wonen, weet ik nu al dat ik mij er nooit echt 'thuis' zou kunnen voelen.
Veel te gesloten voor mijn Amsterdams hartje. ;-)

Jeff

Den Vlaemschen Leeuw 6 januari 2012 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 5896523)
Ach ja het schone Limburg, ik heb familie in Venlo wonen en ik kom er graag.

Maar het viel mij al heel snel op, dat ondanks dat de Limburgers zeer vriendelijk en makkelijk te benaderen overkomen, het zeer moeilijk en lang duurt om ze 'echt' te leren kennen. :-(

In tegenstelling bij mensen uit "de Randstad" die toch vrij, stug, grof gebekt, direct, bot en soms zelfs lomp en ronduit onbeschoft over kunnen komen!.
Maar je leert ze echt snel kennen, je weet gelijk wat je aan ze hebt, zij spreken met het hart op de tong. 8-)

En ondanks de schoonheid en de vele verleidingen, en ik er op zich best wel zou willen wonen, weet ik nu al dat ik mij er nooit echt 'thuis' zou kunnen voelen.
Veel te gesloten voor mijn Amsterdams hartje. ;-)

Jeff

Méér het "oh oh cherso" type dus...

De Brabander 6 januari 2012 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5894729)

Op staatkundig vlak werken Belgen en Nederlanders al samen in het kader van de Benelux sinds 1944. Daar is niets mis mee.

Maar vóór we de Benelux opnieuw leven inblazen moeten we hier eerst van die belachelijke flaminganten en wallinganten verlost geraken.

Begrijp je, Hollander? :-)

Kodo Kodo 6 januari 2012 18:39

Citaat:

Wat mij interesseert is hoeveel geld onze politici, en met name pleitbezorger van de "staatsbon" Leterme, in Belgische staatsobligaties geparkeerd hebben. Degenen die het niet gedaan hebben, zijn inciviek, de anderen oliedom. Of ze moeten in de oppositie zitten.

Den Vlaemschen Leeuw 6 januari 2012 19:41

Citaat:

Tja de helft van de Nederlanders zijn uitgeweken/gevluchte Vlamingen.

E. Gidius 6 januari 2012 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5911935)
Op staatkundig vlak werken Belgen en Nederlanders al samen in het kader van de Benelux sinds 1944. Daar is niets mis mee.

Onzni. De Benelux heeft in al die tijd zo goed als nougabollen gerealiseerd. Precies omdat de Belgische francofonen het via de Belgische staat al die tijd hebben kunnen dwarsbomen.

Om dus te komen tot een echte Lage Landen samenwerking, is het imperatief dat de Belgische staat verdwijnt.

Citaat:

Maar vóór we de Benelux opnieuw leven inblazen moeten we hier eerst van die belachelijke flaminganten en wallinganten verlost geraken.
En? Lukt het wat?

edwin2 7 januari 2012 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5912131)
Onzni. De Benelux heeft in al die tijd zo goed als nougabollen gerealiseerd. Precies omdat de Belgische francofonen het via de Belgische staat al die tijd hebben kunnen dwarsbomen.

Om dus te komen tot een echte Lage Landen samenwerking, is het imperatief dat de Belgische staat verdwijnt.

En? Lukt het wat?

Duidelijke taal, maar sommige, maar net genoeg Vlamingen willen dit niet...

Pinda 7 januari 2012 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Vlaemschen Leeuw (Bericht 5911124)
Méér het "oh oh cherso" type dus...

Juist!.. :roll:

Nou als jij denkt dat "oh oh cherso" representatief is voor mensen uit de Randstad, dan denk ik dat je nog nooit in de Randstad geweest bent.

Bovendien komen die gasten van dat programma uit Den Haag en omstreken, en ik kom uit Amsterdam.. een wereld van verschil!. :x

Jeff

Den Vlaemschen Leeuw 7 januari 2012 08:57

Probeer de humor er van in te zien...

Pinda 7 januari 2012 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Vlaemschen Leeuw (Bericht 5912999)
Probeer de humor er van in te zien...

Dat heb ik geprobeerd, geloof me echt waar.
Ik heb een hele aflevering gezien. :-(

Maar ik zag er de humor niet van in, voor mij is het vergelijkbaar als lachen om iemands handicap.
Dat doe je gewoon niet als je netjes bent opgevoed.

Jeff

Den Vlaemschen Leeuw 7 januari 2012 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 5913011)
Dat heb ik geprobeerd, geloof me echt waar.
Ik heb een hele aflevering gezien. :-(

Maar ik zag er de humor niet van in, voor mij is het vergelijkbaar als lachen om iemands handicap.
Dat doe je gewoon niet als je netjes bent opgevoed.

Jeff

:sorry:

edwin2 12 januari 2012 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Vlaemschen Leeuw (Bericht 5912096)
Tja de helft van de Nederlanders zijn uitgeweken/gevluchte Vlamingen.

Is correct, niet voor niets kijken wij meer richting zuid dan naar het oosten.

Den Vlaemschen Leeuw 12 januari 2012 21:00

:-P
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 5927529)
Is correct, niet voor niets kijken wij meer richting zuid dan naar het oosten.

Ik krijg tranen in mijn ogen...:hug:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be