![]() |
Wie krijgt er ECO CHEQUES ?
Die dingen raak je haast aan de straatstenen niet kwijt.
Waarom kiest een werkgever voor de cheques ? |
Geen idee, ik heb ze niet. Ik zie in winkels soms wel dat je er producten met kopen kan die zelfs van mijlenver niets te zien hebben met eco.
|
Aangezien mijn vrouwke en ik beiden een leuk bedrag kregen in vorm van eco-cheques hebben we de hoofdmoot besteed aan een 2de ijskast. Bosch tafelmodelleke met AA label.
Mogen ons verwachten aan een verhoging van ons electriciteitsgebruik van 94kw/u. De restant hebben we mee uitgegeven aan een nieuwe TV voor schoonma. Een B label die ons een meerverbruik van 22kw/u gaat opleveren. Zeer ecologisch verantwoord nietwaar. De reden waarom de werkgever die geeft is omdat het de goedkoopste truk was om de vakbonden een pleziertje te doen. Uiteindelijk is het wel €250 extra dat ze moeten uitgeven. Als dat in een financiele bonus had geweest, dan hadden de werknmers er misschien €120 van gezien, of hadden de werkgevers er €550 voor op tafel moeten leggen. |
Vorig jaar had ik nog redelijk wat eco-cheques gekregen. Omdat ik net mijn werk kwijt was, was ik daar erg blij mee.
In de Delhaize zeiden ze dat ze die cheques aannamen, maar enkel op bepaalde producten. Ik heb het een keer geprobeerd maar het is wel moeilijk om afwasproduct en nog zo wat dingen (ik geloof keukenrol en WC-papier) bij elkaar te krijgen voor tenminste 10,- €, zeker als men al die dingen op de fiets mee naar huis moet sleuren. De Delhaize geeft nl niet terug op die cheques. In de Aldi worden ze niet aangenomen. Hubo en Gamma nemen ze wel. Maar dat zijn winkels waar ik zelden kom. Ga spaarlampen kopen, zei men tegen mij. Voor hoeveel euro's moet ik spaarlampen kopen enkel en alleen om die verdomde cheques op te krijgen, en dan vooral in de wetenschap dat spaarlampen niet zo vlug stuk gaan (enfin, dat beweert men toch, ik heb er al een kapotte gehad!). Na maanden prakkizeren heb ik de cheques onder mijn kinderen verdeeld. Die hebben huisdieren en in sommige grootzaken voor dieren worden de cheques aangenomen. Dus als ik het geluk heb om nog eens werk te vinden, zal ik me maar meteen een kat aanschaffen, dan weet ik wat ik met mijn ecocheques kan doen! Oh ja, ik sprak gisteren nog met een vroegere collega die nu op een andere firma werkt, daar hebben alle personeelsleden gevraagd aan de baas om alstublieft geen ecocheques meer te geven. De meesten wisten gewoon niet wat er mee te doen ... Ze hebben in ruil wat extra maaltijdcheques gekregen en zijn daar tevreden mee! |
Citaat:
|
Ik heb er geen probleem mee om die op te krijgen.
Sinds januari 2011 kan je daar ook producten van de biologische landbouw mee kopen eh. Ge maakt me niet wijs dat ge niet aan 10 euro brood, vlees, suiker, koffie,.... kunt geraken. |
Citaat:
|
Citaat:
Doet me zo'n beetje denken aan de Italiaanse benzine-bonnen. |
Ik heb er wel nut voor.
Ik wil Huize Chaos nog energiezuiniger maken, dus alle spaarlampen vervangen door LED, de oude A+ ijskast vervangen door een A+. De zolder verherisoleren, driedubbel glas in de grote ramen in de onisoleerbare voorgevel. En zo kan ik verder gaan... |
Citaat:
Maar dat verandert niets aan het feit dat je met die cheques weinig of niets kunt aanvangen als je geen projecten hebt. |
Neen?
Als ge ze niet aan mij wil verkopen heb ik een paar hints. Een grote LED 3D TV kan je betalen met Ecocheques. Die kan je snel doorverpatsen, om maar 1 voorbeeld te geven. En de meeste Oxfam winkels hebben wel "fair trade" spullen die betaalbaar zijn met ecocheques. Het is wel een punt dat ge niet naar den Aldi kunt krossen om met die ecocheques 29 flessen vodka te halen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar kan je tenminste nog eten mee kopen. |
Maar het was of eco-cheques, of niks.
|
Citaat:
Had dat liever ook onbelast of licht belast gezien als extra loon of eindejaarpremie ofzo.. Heb van miserie tuinspullen en oplaadbare baterijen gaan kopen voor me ouders en voor mezelf een paar led lampen... Voor de rest kon ik er geen zak met doen; of ik had niets nodig omdat ik het al had of ik heb geen mogelijkheid om bepaalde dingen ermee te doen (huur appartementje)... |
In sommige paritaire comités is het zo dat men geen eco-chèques meer krijgt, maar dat de werkgever verplicht dit geld in een soort spaarplan moe(s)t stoppen, hetgeen dan uitgekeerd wordt bij pensionering. Een soort pensioensparen dus...
|
Citaat:
|
Citaat:
Een gegeven paard kijkt men niet in de bek. |
Citaat:
Dat is pas zagen nietwaar ? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be