![]() |
Wat zou een redelijke Vmax zijn onze autosnelweg ?
De 120 kmh is al de voorziene limiet op de betere 2+2 veilige middenbermwegen (waar nog gelijkvloerse kruisingen zijn) en ook op de autowegen, waar wel strengere voorwaarden gelden, maar niet zo streng als op de autosnelweg, aan de autosnelweg worden ook hogere veiligheidseisen gesteld als op de autoweg (bron wegcode)
Maar toch neem ik de 120 kmh in de poll op, omdat het de huidige limiet is. Natuurlijk is deze 120 kmh limiet vooral politiek beslist (anno 1974), anders zou ze wat hoger zijn als op 2|+|2 en autoweg=120 kmh(hierboven) Er zijn ook al enkele 130 kmh-wetsvoorstellen (vooral langs Waalse zijde analoog F:110/130, ook Vlaams Belang en LDD dacht ik) geweest maar die hebben geen politieke meerderheid gehaald. |
zou eigenlijk een enquete worden, allé dan nog maar eens proberen.:oops:
|
Het is steeds hetzelfde wederkerende verhaaltje hé; het verhaaltje van de befaamde vakidiotie.
Zo zullen degenen die veel op de baan zitten veelal enggeestig kijken naar hun persoonlijke belang, nl zo snel mogelijk van a naar b vlammen - zonder daarbij rekening te houden met tal van andere factoren. Vandaar ook de noodzaak van een overheid die snelheidslimieten oplegt (en controleert) om ervoor te zorgen dat ook met andere belangen rekening gehouden wordt (lees: andere dan louter de tijd dat de betreffende automobilist nodig heeft om van a naar b te rijden ) Zo is er bijvoorbeeld het geproduceerde lawaai en de toename ervan bij toenemende snelheid. Zo is er vb de toenemende vervuiling en verbruik bij toenemende snelheid, met name door de toenemende luchtweerstand die kwadratische toeneemt met de snelheid. En dan hebben we het nog niet over de veiligheid ( klapband, voorwerpen op de weg, dieren die oversteken, snelheidsverschil met traag rijdend verkeer zoals vrachtwagens, enz ) en de invloed van de snelheidstoename op het aantal ongevallen en de files die daardoor op hun beurt ontstaan. Kortom, ik denk dat de huidige snelheidslimiet van 120 km/h OK is. Jefke die altijd maar met zijn jobke bezig, veel op de baan zit en voor de rest van de wereld niet weet zal echter al snel geneigd zijn om voor onbeperkt te kiezen … want in Duitsland … Belgium ain’t Germany! |
Een autosnelweg heeft een economische functie: transport van personen en goederen.
De theoretisch ideële snelheid zou moeten berekend worden door een kosten/baten analyse. Enerzijds de "kosten" (meerverbruik, ongevallen met of zonder gekwetsten/overlijdens e.d.). Anderzijds de "baten" (snellere doorstroming van personen en goederen). Personen (verkopers, medische staf, politiekers ( ook ja :-), technici, uw loodgieter, e.d. ) hebben een economische functie. Ook toeristen die sneller ter plaatse zijn om te consumeren ;-) hebben een economische functie. Dat goederen een economische functie hebben is bijna vanzelfsprekend. Een grote onbekende is het gedrag van de automobilist die zich door ervaring aanpast aan verhoogde snelheden. Ik vermoed dat die ideële snelheid veel hoger ligt dan de huidige 120 km/h. |
Op enkel bepaalde geselecteerde autosnelwegen (min 3 rijstroken per rijrichting): 160km/u
Al de andere primaire wegen (<3+3, autowegen): 130km/u Reductie van de snelheid bij verminderd zicht of regen tot 110km/u. Secundaire wegen: nog steeds 90km/u maar het moet kunnen om er hier en daar 100 van te maken (zo van die rustige voornamelijk rechte landwegen met nauwelijks zijwegen). Daarentegen zijn er nog steeds te veel excessen, zoals een bord 70 na een rond punt en dan 200m verder begin van de bebouwde kom (50) zoals hier in Zwevegem. Dat heeft geen zin, is verwarrend en leidt tot te veel optrek/remgedrag. Maak van die situaties gewoon een rustige 50 denk ik dan... |
Citaat:
En ge vergeet het Eiland Man, daar is geen limiet op de gewone wegen buiten de bebouwde kom, daar hebben ze zelfs enkel van die gevaarlijke conflictwegen die i.p. gemiddeld 3 maal dodelijker zijn als een snelweg per kilometer. Dus geen veilige snel- en auto-wegen zoals superland Belgium. :-) Citaat:
Blijkbaar worden de bestuurders in het verkeer daar ook als volwassenen aangezien en niet als een kleutertuin. Bottom line, Isle of Man is ontwikkelingsland Belgium niet en ook Duitsland niet, enz... :roll: bron: Citaat:
Toch raar (voor mij niet :-) ) dat Isle of Man met 60 verkeersdoden per miljoen inwoners in 2010 het EU-gemidddelde van 68 doden/milj haalt en menig kassa-kassa-land achter zich laat. Het is maar hoe men het bekijkt. Even dat cijfer in de EU-rangschikking 2010 plaatsen: Citaat:
http://www.gov.im/lib/docs/treasury/...igest20111.pdf page 79 inwoners* 83859 : http://www.theodora.com/wfbcurrent/i...an_people.html >> 5/0,083859 = 59,62 verkeersdoden/miljoen inwoners*. Citaat:
|
PFFFFT
Blabla bla blaabla pk blabla, goeie chauffeur, blabla ervaring, +50k per jaar blablabla. Andere tammelaars melkmelk, middenstrook rijden blabla, te traag op linker rijvak (140 of 160 is te traag) want snelle doorstroming, blablabla meer wegen of stroken, vrachtvervoerd dit en dat en zus... Statistiekjes hier, onderzoekjes daar, veiligere auto's BLA BLA BLA Topic na topic en oeverloos zelfde argumenten tegen argumenten maar de realiteit spreken, logisch nadenken of respect voor elkaar of veiligheids- of verantwoordelijkheids gevoel: NUL KOMMA NUL om toch maar het arrogante gelijk of justificatie van de eigen onzinnigheid te verantwoorden over hoe men zich over de weg strest, wringt en vecht. Hoe het gewoon zoals het is, houd u aan de veiligheidsvoorschriften en doe normaal in en met uw auto. Het land hier is te klein, de wegen zijn verzadigd, er moet veel vracht- en personenvervoer over en door en de banen lenen zich door slechte kwaliteit niet toe om harder te rijden als nu en veilig te blijven. Openbare wegen zijn geen racetracks en het wordt dringend tijd dat velen hun mentaliteit eens bijsturen op de weg. Meer is daar dan ook niet over te zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
idd, en zo blijft:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelfs van het dichtste snelwegennet in de EU en zeer dicht OV-net kan BE niet profiteren. |
Citaat:
En zolang mensen de verantwoordelijkheid afschuiven op anderen en het slechte voorbeeld geven aan de jongeren zal dat zo blijven. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be