Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wat is voor jou een redelijke Vmax op de Belgische autosnelweg ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165542)

Micele 30 december 2011 21:13

Wat is voor jou een redelijke Vmax op de Belgische autosnelweg ?
 
De 120 kmh is al de voorziene limiet op de betere 2+2 veilige middenbermwegen (waar nog gelijkvloerse kruisingen zijn) en ook op de autowegen, waar wel strengere voorwaarden gelden, maar niet zo streng als op de autosnelweg, aan de autosnelweg worden ook hogere veiligheidseisen gesteld als op de autoweg (bron wegcode)

Maar toch neem ik de 120 kmh in de poll op, omdat het de huidige limiet is.
Natuurlijk is deze 120 kmh limiet vooral politiek beslist (anno 1974), anders zou ze wat hoger zijn als op 2|+|2 en autoweg=120 kmh(hierboven)

Er zijn ook al enkele 130 kmh-wetsvoorstellen (vooral langs Waalse zijde analoog F:110/130, ook Vlaams Belang en LDD dacht ik) geweest maar die hebben geen politieke meerderheid gehaald.

manta 30 december 2011 21:28

1 Bijlage(n)
'k Dacht dat het over de moto's zou gaan...
Je weet wel...

vlijmscherp 30 december 2011 21:32

110 km/u is ook al genoeg.

PeterCC 30 december 2011 21:34

Ik heb voor het Duitse systeem gekozen, alhoewel voor mij even goed 120 de aanbevolen snelheid kan zijn, zolang we maar van die algemeen geldende vaste beperkingen verlost geraken.

Micele 30 december 2011 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5898407)
110 km/u is ook al genoeg.

Dan had je alles moeten kiezen, want tot 110 kmh-genoeg mag je bij alle keuzes. :-)

(meerdere keuzes zijn mogelijk had ik aangevinkt)

Sfax 30 december 2011 23:23

160 als het zonodig aftegtopt moet worden; bij voorkeur geen limits met sturing al naargelang de omstandigheden.

Eergisteren-nacht nog 180 tussen Kortrijk Antwerpen gedaan met het nodige uitbollen aan de bekende flitsers (blijkt zelfs dat ze er hebben bijgezet sinds ik hier laatst was), en dat gaat prima.

Dronkoers 31 december 2011 00:03

Duits systeem, maar dan 160 ipv 130 als richtsnelheid, en het rechtse vak voorbehouden voor mensen die de volgende afrit moeten hebben (kwestie dat het snelheidsverschil niet te hoog is).
Minimumsnelheid vanaf het 2de vak rechts wel op 120 brengen.



Dromen mag zeker? :-(

Biggles 31 december 2011 00:09

'k Heb voor aangepast snel gekozen.
Voor 1973 mochten we rijden zo snel we wilden (of de auto aankon).
120 km/h, zoals nu, is tergend traag in sommige auto's. Of als je na een lange rit in Duitsland terug over de Belgische grens rijdt.
Aangepast rijden is soms heel snel en soms heel traag. Volgens noodzaak.

-Jo- 31 december 2011 00:14

Volledig vrij laten op snelwegen met uitzondering van knooppunten en Ringen. Huidige snelheidsborden zijn enkel nog richtsnelheden, aanbevelingen dus, niet langer verbodsborden.

-Jo- 31 december 2011 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5898696)
Duits systeem, maar dan 160 ipv 130 als richtsnelheid, en het rechtse vak voorbehouden voor mensen die de volgende afrit moeten hebben (kwestie dat het snelheidsverschil niet te hoog is).
Minimumsnelheid vanaf het 2de vak rechts wel op 120 brengen.



Dromen mag zeker? :-(

Of het rechtse rijvak reserveren voor wie de afrit wil nemen, vrachtwagens, vrouwen en bejaarden! :-D

Scherven A. Mok 31 december 2011 09:35

90km/u

Mam 31 december 2011 14:52

Door de drukte op de wegen lijkt het me best om de 120km/u te behouden.

hurricane 31 december 2011 15:05

Met de hedendaagse techniek is 140 nog een mooi compromis tussen veilig en snel.

manta 31 december 2011 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5898696)
Duits systeem, maar dan 160 ipv 130 als richtsnelheid, en het rechtse vak voorbehouden voor mensen die de volgende afrit moeten hebben (kwestie dat het snelheidsverschil niet te hoog is).
Minimumsnelheid vanaf het 2de vak rechts wel op 120 brengen.



Dromen mag zeker? :-(

Om dan extra gekken te krijgen die tussen vrachtwagens floepen om stevig in de remmen te gaan om hun afrit te kunnen nemen...
Nee dank u...;-)
Overdag 120-130 , 's nachts zou het iets sneller kunnen maar tegenwoordig rijden er teveel tegenliggers met hun verstralers aan om dat veilig te kunnen doen...:-D
Zolang men geen uniforme maximumsnelheid heeft voor ALLE weggebruikers zal het een zooitje blijven, eender welke regeltjes men maakt...

De schoofzak 31 december 2011 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5898407)
110 km/u is ook al genoeg.

Ik stem met jou mee.

Wat ik wel zou invoeren:
als je er maar lichtjes overgaat: boete veel lager, tenzij bij de derde herhaling binnen 12 maanden.

Micele 31 december 2011 17:45

:? vooraleer de limiet nog wat lager wordt, nog wat info: de minimum limiet op een autosnelweg is 70 kmh (in normale omstandigheden), die moet dan eventueel lager... :lol:

Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/179-art21

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.
Ik citeer best alles, want ik heb een sterk vermoeden dat enkele hier de regels op de autosnelweg niet voldoende kennen, bvb de nieuwe regel (art 21.3) dat voertuigen met > 3,5 ton nooit op het 3/4/.-e rijvak mogen rijden.

Citaat:

Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :

•aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;
•aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;
•aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;
•aan de bestuurders van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.

De tot het verkeer op de autosnelwegen toegelaten voertuigen mogen die wegen maar oprijden of verlaten op de plaatsen die daarvoor speciaal ingericht zijn.

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.

21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.

21.6. Op autosnelwegen zijn verboden :

1° stoeten, betogingen en samenscholingen;
2° reklametochten;
3° technische proeven met prototypes van voertuigen;
4° sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden;
5° de verkoop of het te koop aanbieden van enig voorwerp, behoudens toelating van de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of van zijn gemachtigde.

21.7. De Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of zijn gemachtigde kan, wegens bijzondere omstandigheden, alle voorlopige maatregelen treffen tot regeling van het verkeer op een bepaalde plaats van een autosnelweg.

21.8. De Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of zijn gemachtigde kan, onder de door hem vastgestelde voorwaarden, de in konvooi rijdende legervoertuigen en het uizonderlijk vervoer toelaten de autosnelwegen te volgen en er te rijden met een lagere snelheid dan 70 km per uur.

De schoofzak 1 januari 2012 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5900205)
:? vooraleer de limiet nog wat lager wordt, nog wat info: de minimum limiet op een autosnelweg is 70 kmh (in normale omstandigheden), die moet dan eventueel lager... :lol:
...
.

We gaan een voorstel doen om het woord auto-s n e l-weg te wijzigen in autoveiligweg.

Hoe is autosnelweg trouwens in het Frans ? Je weet wel, die zuiderburen van ons, die doorgaans sneller willen en mogen rijden ?
Zit daar ook een woordspeling met 'snel' in ???


Overigens bedankt voor je uitleg over de wegcode. Ik begin te vermoeden dat jij zat Florke zijt. :lol:

peter1962 1 januari 2012 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5898589)
160 als het zonodig aftegtopt moet worden; bij voorkeur geen limits met sturing al naargelang de omstandigheden.

Eergisteren-nacht nog 180 tussen Kortrijk Antwerpen gedaan met het nodige uitbollen aan de bekende flitsers (blijkt zelfs dat ze er hebben bijgezet sinds ik hier laatst was), en dat gaat prima.

Je bedoelt wellicht die camera's die ze onder de brug ter hoogte van deerlijk hebben gezet ? Volgens mijn info werkt dat nog niet.

Sfax 1 januari 2012 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5900616)
Je bedoelt wellicht die camera's die ze onder de brug ter hoogte van deerlijk hebben gezet ? Volgens mijn info werkt dat nog niet.

Neen; een "vaste" paal ergens op de ring van Antwerpen, kanten van Borgerhout. Die wist ik nog niet staan in elk geval.

Micele 1 januari 2012 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5900612)
We gaan een voorstel doen om het woord auto-s n e l-weg te wijzigen in autoveiligweg.

Wat evident is hoeft niet, de autosnel(levoertuigen)wegen zijn nu eenmaal de veiligste wegen van allemaal, ook omdat het enkel voor snel gemotoriseerd verkeerd gereserveerd is, dus "ondanks" de veel hoger gereden gemiddelde snelheden. Gemiddeld ca. 3,5 maal minder dodelijke slachtoffers als de overige wegen per voertuigkilometer in Europa. (in BE zowat 3 maal minder) http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf

(ook dankzij de artikels die ik hierboven citeerde moest je niet begrijpen dat die voornamelijk wat met ´snel en veilig´ te doen hebben ;-) )

Hoofdoorzaak te hoge snelheid was de absoluut minste ongevaloorzaak op de autosnelweg, amper 1 dodelijk ongeval gemiddeld per jaar over de laatste 10 jaren in Nederland bvb., quasi te verwaarlozen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=29

Citaat:

Hoe is autosnelweg trouwens in het Frans ? Je weet wel, die zuiderburen van ons, die doorgaans sneller willen en mogen rijden ?
Zit daar ook een woordspeling met 'snel' in ???
Je begrijpt het dus nog altijd niet. :roll:
Maar met de Franse definitie zul je het zeker begrijpen.
Voor zover ik weet is de definitie van autoroute : "une autoroute [color="blue"]est une route réservée �* la circulation des véhicules motorisés rapides" ; staat ook duidelijk te vinden in de artikelen die ik hierboven citeerde. Cent gevallen ?

Of heb je soms een allergie betreft het woordje ´snel´ ?
Licht gehersenspoeld door media ofzo ?
(je weet toch dat ´snel´ ook veel levens kan redden.
En in bepaald verkeer is zeer hoge snelheid noodzakelijk voor de veiligheid te waarborgen.)

Voor de oorsprong van het woord autosnelweg geeft Wiki een geloofwaardige uitleg, de andere landstalen zet ik eronder:
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autosnelweg

Een autosnelweg, snelweg, autostrade of autobaan is een conflictvrije weg bestemd voor snel gemotoriseerd verkeer (zoals auto's, motoren, bussen en vrachtwagens). Conflictvrij wil zeggen dat kruisingen ongelijkvloers zijn en dat er een middenberm is tussen de twee rijrichtingen. De naam autostrade, afgeleid van het Italiaanse woord autostrada, wordt vooral gebezigd in Vlaanderen terwijl het germanisme autobaan vooral in het oosten en noorden van Nederland gebruikt wordt.

Het verschil tussen autoweg en autosnelweg werd in Nederland ingevoerd met het RVV van 1966. De autosnelweg heette toen nog autoweg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Autoroute

Une autoroute est une route réservée �* la circulation des véhicules motorisés rapides (automobiles, motos, poids lourds) et dont le tracé permet de circuler avec une sécurité optimale[réf. nécessaire].
Dans certains pays, les appellations voie rapide et voie express semblent plutôt réservées au réseau routier traditionnel, mis aux normes autoroutières (élargissement de voies, chaussées séparées et déviations d'agglomérations), sans pour autant engendrer un tracé nouveau. La première autoroute au monde (en italien, autostrada), l'autoroute des Lacs a été créée en Italie en 1924 pour relier Milan �* la région des lacs (77 km).

Par analogie, on parle d'autoroutes de l'information pour qualifier les réseaux de communication �* haut débit qui permettent l'échange de données entre systèmes informatiques.

http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahn
Eine Autobahn ist eine Fernverkehrsstraße, die ausschließlich dem Schnellverkehr und dem Güterfernverkehr mit Kraftfahrzeugen dient. Sie besteht im Normalfall aus zwei Richtungsfahrbahnen mit jeweils mehreren Fahrstreifen. Deutsche Autobahnen sind seit längerem mit mindestens zwei Fahrstreifen pro Richtungsfahrbahn versehen. Meistens ist auch ein zusätzlicher Standstreifen (auch Seitenstreifen oder Pannenstreifen genannt) vorhanden. Bei modernen Autobahnen sind die Fahrbahnen durch einen Mittelstreifen, in dem passive Schutzeinrichtungen wie Stahlschutzplanken oder Betonschutzwände errichtet sind, voneinander getrennt. Die Fahrbahnbefestigung erfolgt heutzutage durch Beton- oder Asphaltbelag.

Im Gegensatz zu anderen Straßenkategorien besitzen Autobahnen stets höhenfreie Knotenpunkte. So erfolgt der Übergang von einer Autobahn auf eine andere durch Brücken und Unterführungen (Autobahnkreuz beziehungsweise in Österreich „Knoten“) oder Abzweigungen(Autobahndreieck, in der Schweiz „Verzweigung“), Übergänge ins untergeordnete Straßennetz werden (Autobahn-) Anschlussstellen genannt. Je nach Verlauf der Trasse spricht man in manchen Fällen von Ringautobahnen oder Stadtautobahnen. Tunnel und Brücken im Verlauf der Autobahnen sowie die meisten Straßenbrücken über die Autobahnen sind Teile der Autobahnen.
Citaat:

Overigens bedankt voor je uitleg over de wegcode.
Geen probleem, maar aan je rare reactie over ´snel´ te zien heb je blijkbaar niets aan die uitleg. ;-)

Hier eens een wat oudere Belgische studie over de ´veiligheid´ van een autosnelweg tov overige wegen, maar die zul je wslk ook niet lezen.
http://www.tmleuven.be/project/incid...8_incident.pdf
(page 7 en vooral 8 is al voldoende, met tabelllen) ;-)

Veel dodelijke ongevallen vallen vooral door te weinig veiligheidsafstand en/of onoplettendheid in verbinding met vooral massa en snelheid maar wel ver onder de Vmax (> 3,5 T voertuigen zijn op 90 kmh begrensd), moet zowat 30 % zijn op de autosnelweg, en met vrachtwagens zijn die meestal dodelijk (kopstaart).
Veiligheidsafstand is handhaafbaar, maar doen ze niet in Be, wslk omdat het niet rendeert voor de kassa. Er zijn zelfs nog geen degelijke regels of bestraffingen op bumperkleven. Nada. Nothing.

In D wordt veiligheidsafstand naargelang snelheid wel enigzins gehandhaafd, ook omdat daar dikwijls enkel aanbevolen snelheid 130 geldt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be