![]() |
Binnen een paar weken is het weer zover. De Vlaemsche overheid deelt dan cheques uit (ja, geld van de Belgische belastingbetaler) om de gemiddelde Noord-Belg toch maar te overhalen te gaan feesten op de herdenkingsdag van een middeleeuwse slachting.
Is dat mogelijk? Ja, in "Vlaendren" kan alles. :wink: |
Vorig jaar werd in vrijwel alle kranten en in de meeste tijdschriften volgend gedicht gepubliceerd door de Vlaamse overheid:
Vlaanderen, gij onecht kind, geboren onder vreemd bewind, in de Romantiek geschapen, door stukjes bij elkaar te rapen, die nergens samen horen en nooit mekaar konden bekoren. Maar feesten doen ze toch wel samen, met leeuwenvlaggen door de ramen. En klinkt het Brugs in Hasselt vreemd, als de drank vloeit, is niemand nog ontheemd. A.M. van Odijk Ik vond het het meest volwassen stukje Nederlands in j�*�*�*�*�*�*ren.! |
Als de drank vloeit, rijdt Bob. Dat is een nuttiger campagne. Daar zouden ze beter de belastingcenten insteken, in plaats van het opkopen van advertentieruimte voor het plaatsen van een cantusvers.
|
ik vier twee keer feest in de maand juli ! op 11 juli en op 14 juli !
11 juli is een feestdag voor elke Vlaming ! 14 juli de huwelijksverjaardag van mijn ouders ! |
Ik feest op 21 juli, maar met 11 juli heb ik ook helemaal geen probleem. Het enige dat mij stoort is dat dat laatste zo geforceerd is, zo 'gekocht'...
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor degenen die wel eens wat anders willen dan wapperende leeuwenvlaggen en nationalistisch getier op hun feesten, heb 'k een suggestie: http://www.bplus.be/fr/bplus_actions...11_sondage.htm (excuus dat hij enkel in het Frans is, het komt van de Naamse afdeling...) |
Die slachting waarbij een groot boerenvolksleger het imperialistische leger van de koning versloeg?
ZUCHT, waar zijn de tijden.... :twisted: |
Citaat:
|
Een ware ontdekking is het nieuwe - en niet strafbaar gestelde - revisionisme van Hans1.
Ik kan natuurlijk begrip opbrengen voor zijn standpunt. Men moet het zien in het kader van zijn eigen verkiezingservaringen. Het woord "massa-" dient dan ook begrepen te worden in het licht van de massa-overwinning van het BUB bij de laatste verkiezingen. |
Nee, maar ik zou er zeker niets op tegen hebben moest het volk nog eens in opstand komen, het regerings- en koninklijk paleis bestormen en de guillotine opstellen :mrgreen:
|
och het ging daar in de Gulden Sporen over heel wat anders als dat waarvoor het nu doorgaat...
het waren conflicten uit die tijd... het was geen arme tegen rijke... het was geen Vlaams tegen Franskiljons... het was geen van alles nog wat... weliswaar zat er een klein ietsibitsie in... maar de verhoudingen van die tijd waren een heel ander perspectief... maar ja... een bevolkingsgroep kiest de feestdag die ze wil en hangt er de reden aan die ze wil... al dan niet waar of maar een verdraaide waarheid... |
de slag 1302 is een slag der Tempeliers. meer niet.
|
Citaat:
Zullen we anders eens een boekje open doen over de grote Belgische revolutie? |
tuurlijk is die slag en de gevolgen ervan zwaar overdreven. De overwinning was nogal aan de nipte kant, het scheelde niet veel of het was omgekeerd. Bovendien werden we een niet zo'n lange tijd later serieus in de pan gehakt door de fransen.
Maar één ding aan heel da spel is wel belangrijk: dat een burger en boerenleger gewonnen had van een groot ridderleger, wat bijna ondenkbaar was in die tijden. |
Dat is één van de redenen waarom men ook vermoedt dat er Tempeliers meevochten. In die tijd speelde training, wapentuig en discipline nog een zeer grote rol in man tegen man gevechten, en een goed getrainde soldaat als een tempelier (de beste in die tijd!) kon de strijd aangaan met meerdere vijanden tegelijk. Enkele tempeliers in de rangen was dus zeer goed voor niet alleen hun strategie en tactiek, maar ook hun moraal.
Spijtig dat er zo geen tempeliers meer zijn he. :wink: |
"Moreel", Pelgrim, "moreel"... Moraal da's iets helemaal anders.
|
Citaat:
potverdikke :oops: |
Citaat:
|
Natuurlijk zal ik dat vieren, Hans! :D
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be