Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wie Herdenkt De Massa-moord Van 11 Juli 1302 ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=16560)

Hans1 16 juni 2004 23:44

Binnen een paar weken is het weer zover. De Vlaemsche overheid deelt dan cheques uit (ja, geld van de Belgische belastingbetaler) om de gemiddelde Noord-Belg toch maar te overhalen te gaan feesten op de herdenkingsdag van een middeleeuwse slachting.

Is dat mogelijk? Ja, in "Vlaendren" kan alles. :wink:

dorus 16 juni 2004 23:52

Vorig jaar werd in vrijwel alle kranten en in de meeste tijdschriften volgend gedicht gepubliceerd door de Vlaamse overheid:

Vlaanderen, gij onecht kind,
geboren onder vreemd bewind,
in de Romantiek geschapen,
door stukjes bij elkaar te rapen,
die nergens samen horen
en nooit mekaar konden bekoren.
Maar feesten doen ze toch wel samen,
met leeuwenvlaggen door de ramen.
En klinkt het Brugs in Hasselt vreemd,
als de drank vloeit, is niemand nog ontheemd.

A.M. van Odijk

Ik vond het het meest volwassen stukje Nederlands in j�*�*�*�*�*�*ren.!

Foundation 17 juni 2004 01:55

Als de drank vloeit, rijdt Bob. Dat is een nuttiger campagne. Daar zouden ze beter de belastingcenten insteken, in plaats van het opkopen van advertentieruimte voor het plaatsen van een cantusvers.

ancapa 17 juni 2004 06:45

ik vier twee keer feest in de maand juli ! op 11 juli en op 14 juli !

11 juli is een feestdag voor elke Vlaming !

14 juli de huwelijksverjaardag van mijn ouders !

Patriot! 17 juni 2004 07:13

Ik feest op 21 juli, maar met 11 juli heb ik ook helemaal geen probleem. Het enige dat mij stoort is dat dat laatste zo geforceerd is, zo 'gekocht'...

Tzuvar Raemborr 17 juni 2004 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ik feest op 21 juli, maar met 11 juli heb ik ook helemaal geen probleem. Het enige dat mij stoort is dat dat laatste zo geforceerd is, zo 'gekocht'...

Het nieuwe kerstmis! Da's zelfs nog ouder dan de middeleeuwen he ;)

Patriot! 17 juni 2004 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kistal
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Het nieuwe kerstmis! Da's zelfs nog ouder dan de middeleeuwen he ;)

Mja... mij hoor je alvast niet klagen op de Vlaamse feestdag, we mogen best trots zijn om wat er op de Groeningenkouter gebeurtd is... eigenlijk alle Belgen wel.
Voor degenen die wel eens wat anders willen dan wapperende leeuwenvlaggen en nationalistisch getier op hun feesten, heb 'k een suggestie:

http://www.bplus.be/fr/bplus_actions...11_sondage.htm

(excuus dat hij enkel in het Frans is, het komt van de Naamse afdeling...)

Pelgrim 17 juni 2004 08:10

Die slachting waarbij een groot boerenvolksleger het imperialistische leger van de koning versloeg?

ZUCHT, waar zijn de tijden.... :twisted:

Patriot! 17 juni 2004 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Die slachting waarbij een groot boerenvolksleger het imperialistische leger van de koning versloeg?

ZUCHT, waar zijn de tijden.... :twisted:

Onder leiding ener doorluchtige Franstalige graaf... verlangt ge daar naar, Pelgrim? :wink:

Karel Hendrik 17 juni 2004 09:07

Een ware ontdekking is het nieuwe - en niet strafbaar gestelde - revisionisme van Hans1.

Ik kan natuurlijk begrip opbrengen voor zijn standpunt. Men moet het zien in het kader van zijn eigen verkiezingservaringen.
Het woord "massa-" dient dan ook begrepen te worden in het licht van de massa-overwinning van het BUB bij de laatste verkiezingen.

Pelgrim 17 juni 2004 09:15

Nee, maar ik zou er zeker niets op tegen hebben moest het volk nog eens in opstand komen, het regerings- en koninklijk paleis bestormen en de guillotine opstellen :mrgreen:

Steenbok66 17 juni 2004 09:22

och het ging daar in de Gulden Sporen over heel wat anders als dat waarvoor het nu doorgaat...
het waren conflicten uit die tijd...
het was geen arme tegen rijke...
het was geen Vlaams tegen Franskiljons...
het was geen van alles nog wat...

weliswaar zat er een klein ietsibitsie in...
maar de verhoudingen van die tijd waren een heel ander perspectief...

maar ja... een bevolkingsgroep kiest de feestdag die ze wil en hangt er de reden aan die ze wil... al dan niet waar of maar een verdraaide waarheid...

giserke 17 juni 2004 09:29

de slag 1302 is een slag der Tempeliers. meer niet.

Pelgrim 17 juni 2004 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
och het ging daar in de Gulden Sporen over heel wat anders als dat waarvoor het nu doorgaat...
het waren conflicten uit die tijd...
het was geen arme tegen rijke...
het was geen Vlaams tegen Franskiljons...
het was geen van alles nog wat...

weliswaar zat er een klein ietsibitsie in...
maar de verhoudingen van die tijd waren een heel ander perspectief...

maar ja... een bevolkingsgroep kiest de feestdag die ze wil en hangt er de reden aan die ze wil... al dan niet waar of maar een verdraaide waarheid...

Dat is zeker waar. Niemand twijfelt er aan dat de waarheid tot een mythe werd vervormd, en de feestdag is dan ook naar de mythe gekozen, niet naar de historische waarheid. Het is een kwestie van symboliek, je moet het onderscheid kunnen maken.
Zullen we anders eens een boekje open doen over de grote Belgische revolutie?

vrijevlaming 17 juni 2004 09:36

tuurlijk is die slag en de gevolgen ervan zwaar overdreven. De overwinning was nogal aan de nipte kant, het scheelde niet veel of het was omgekeerd. Bovendien werden we een niet zo'n lange tijd later serieus in de pan gehakt door de fransen.

Maar één ding aan heel da spel is wel belangrijk: dat een burger en boerenleger gewonnen had van een groot ridderleger, wat bijna ondenkbaar was in die tijden.

Pelgrim 17 juni 2004 09:42

Dat is één van de redenen waarom men ook vermoedt dat er Tempeliers meevochten. In die tijd speelde training, wapentuig en discipline nog een zeer grote rol in man tegen man gevechten, en een goed getrainde soldaat als een tempelier (de beste in die tijd!) kon de strijd aangaan met meerdere vijanden tegelijk. Enkele tempeliers in de rangen was dus zeer goed voor niet alleen hun strategie en tactiek, maar ook hun moraal.

Spijtig dat er zo geen tempeliers meer zijn he. :wink:

Tzuvar Raemborr 17 juni 2004 09:57

"Moreel", Pelgrim, "moreel"... Moraal da's iets helemaal anders.

Pelgrim 17 juni 2004 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kistal
"Moreel", Pelgrim, "moreel"... Moraal da's iets helemaal anders.

potverdikke :oops:

gm10 17 juni 2004 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Binnen een paar weken is het weer zover. De Vlaemsche overheid deelt dan cheques uit (ja, geld van de Belgische belastingbetaler) om de gemiddelde Noord-Belg toch maar te overhalen te gaan feesten op de herdenkingsdag van een middeleeuwse slachting.

Is dat mogelijk? Ja, in "Vlaendren" kan alles. :wink:

Was de Guldensporenslag trouwens geen kwestie van Frankrijk + enkele Vlaamse gouwen tegeonver de andere Vlaamse gouwen en enkele Waalse gouwen?

Vlaanderen Boven 17 juni 2004 10:07

Natuurlijk zal ik dat vieren, Hans! :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be