![]() |
alcoholgrens naar 0,2 promille
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een plan dat volgende week klaar zal zijn en dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. De meest opmerkelijke ingreep is de verlaging van de alcohollimiet van 0,5 naar 0,2 promille. Dat schrijft De Morgen.
De woordvoerster van de staatssecretaris bevestigt dat er aan een plan wordt gewerkt, maar wil nog geen details kwijt. Wel zullen zowel preventie als sensibilisering een grote rol spelen, luidt het. Of de verlaging van de alcoholgrens voor iedereen zal gelden, of enkel voor jonge bestuurders, is volgens een kabinetsmedewerker nog niet beslist. Wathelet plant ook extra veiligheidsmaatregelen voor oudere bestuurders. Volgens Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil de staatssecretaris oudere bestuurders vanaf een bepaalde leeftijd aan een medische keuring onderwerpen. Vanaf welke leeftijd dat moet gebeuren, wordt nog onderzocht. Ook het aantal alcoholcontroles zal wellicht toenemen BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...promille.dhtml Bent u voorstander van dit plan of niet? Ik vind, als ze het doorvoeren dat het voor iedereen moet gelden, en niet alleen voor de jongere bestuurders. 0.2 promille is gelijk aan 1 pintje..(als je geluk hebt) |
Kijk ik ben nogmaals voorstander van economische evenwichten
De laatste daling van 1 -> o.8 en dan naar 0.5 promille HOEVEEL MINDER ONDER INVLOED is er gepenaliseerd ?? EN waar is die daling in ongevallen door de invoer van die regel onder invloed Ik heb zo de indruk dat we in belgie gaan eindigen met 0.2 promille, en 30km/u, zodatje ALTIJD OVERAL PERMANEN T in overtreding zult zijn... En hoeveel whiet mag je blowen om onder invloed te rijden ? en hoeveel siroop mag je drinken om onder invloed te rijden ? aan dergelijke limiet kun je netzogoed zeggen, 0 promille en je mag niet drinken. EN je kunt netzogoed zeggen 0km/u je mag niet meer rijden in auto Wat ben je met een promille grens die één keer in 10 jaar gecontroleerd wordt, en wanneer je controle krijgt waarvan je 99% kans hebt dat je op voorhand weet dat wordt niets ? Daarom ben ik voorstander van gewoon alcohol DUBBEL te belasten. Voila door de dubbele belasting zal de consumptie dalen, en door die daling zal iedereen minder drinken, minder kanker krijgen, langer leven, gezonder leven, minder drinken en voila het leven een knik in de ongevallenstatistieken VOor de rest vind ik 0.2promille zever, want hoeveel glazen mag je drinken om 0.2promille te hebben in een restaurant. Je kunt met moeite nog een apperitief drinken en dan gedaan.. Dus laat de mensen maar drinken zoveel als ze willen, de belastingen betalen ze dan toch zoveel als ze willen, en het economisch evenwicht lost alle problemen vanzelf op |
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen. Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders. |
Citaat:
Als ik 4 pinten drink in een uur en erna in mijn wagen stap zal ik op een nuchtere maag een intoxicatie hebben van +- 1%. Dit betekent echter niet dat ik op dat moment ook maar enige tekenen van dronkenschap zal vertonen. Voor andere mensen is dit anders. Op een bobstand in de kiesweek van ekonomika had ik op een bepaald moment 2% geblazen en kon nog steeds foutloos het parcours afleggen in de similatie die er stond. Anderzijds als ik rij neem ik wel mijn verantwoordelijkheid op één keer na dat ik het niet wist. Nu ook heb ik moeten blazen en was opnieuw negatief. Mij lijkt het ook vooral een kwestie van de kas te spijzen. Met de nieuwjaarsperiode was er minder dan 0.01% die positief geblazen had wat natuurlijk te weinig is om de kostprijs van de controles te betalen, dus moeten we de grens verlagen! Anderzijds zijn er mensen die niet drinken en toch er niet in slagen om op een defitge manier met een wagen te rijden. We moeten toch ook niet iedereen aan 30 laten rijden om hun brokken te vermijden. Want ook met alcohol is de tolerantie zo laag omdat bepaalde mensen er minder goed tegen kunnen. Verder mag het ook eens opgemerkt worden dat de meeste ongelukken met dodelijk afloop er komen door vrachtwagens. Maar deze proberen te pakken levert natuurlijk minder op voor de staatskas! |
Citaat:
0,2% is niet meer dan 1 glas..dus je zult geen pinten meer moeten gaan drinken, en erna nog rijden. |
Citaat:
Van het minste dat drank in het eten wordt gebruikt hebt ge het zitten. 0.2 is eigenlijk een limiet die je toelaat om te eten wat je wilt, maar als je bij dat eten gaat drinken riskeer je dus om positief te blazen. Dus het signaal is: don't drink and drive, maar eet gerust een praline of neem hoestsiroop (geen hele fles natuurlijk). |
Een of twee pintjes drinken kan volgens mij geen kwaad en nu zal (of zou) het zelfs verplicht worden om het bij eentje te houden. Voor mij niet gelaten, maar dat ze dan niet enkel ons jongeren straffen, maar ook zakenmensen die tijdens dure diners ook te veel durven drinken en ouderen die al eens een wijntje of dreupeltje te veel drinken. Een nultolerantie invoeren voor vrachtwagenchauffeurs- en bijvoorbeeld ook buschauffeurs, daar kan ik dan wel inkomen. Zij hebben een voorbeeldfunctie en kunnen ook meer schade berokkenen bij een eventueel ongeval...
Ik ben er dus niet echt tegen, maar dat ze het dan consequent doorvoeren en voor alle leeftijden. Ik begrijp ook de noodzaak niet van de maatregel. Zouden er minder ongevallen zijn door die lage alcoholgrens nog te verlagen? Bovendien worden de cafés er nog eens mee gestraft ook en zullen we bij traktaties brol als cola en spa moeten drinken ofzo... |
Citaat:
Ik denk trouwens niet dat het de bedoeling is iemand te straffen. Alcohol achter het stuur is gewoon dom. |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.swov.nl/rapport/factsheet...et_Alcohol.pdf Citaat:
Citaat:
|
BE gaat dan ook in een select 0,2 -clubje komen, als...
@ Paul, het select clubje 0,8 is afgewezen... ![]() ook: http://www.autokiste.de/verkehrsrech...llegrenzen.htm (met specefieke afwijkingen 1)-6) Mss was 0,3 redelijker (1 redelijke consumatie/pint/glas wijn), of maar dan alleen voor bestuurders die mnder als 2 jaar hun rijbewijs hebben (vb Spanje). In D is 0,3 ook strafbaar bij een ongeval. Naja, als staat en valt met een redelijke pakkans. Over die 0,0 - landen heb ik daarbij gegronde twijfel. Men moet natuurlijk ook de boete kennen naargelang overschrijding. Wie weet moet men een ronde bier in het naburige café extra geven als men tussen 0°% en 0,3 °% opheeft, tussen 0,3 en 0,5 promille 2 rondes maar zelf verplicht 3 uur lang 5 watertjes drinken. :lol: Men kan het ook op een andere manier aanpakken, een soepele grens maar zéér zware straffen (UK) :? Citaat:
|
Ondertussen heeft Wathelet al laten weten dat het voorbarig nieuws was: men had schijnbaar veel te snel door dat de controles enkel in Vlaanderen zouden plaatsvinden.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Men zou ze extra moeten belasten. |
Citaat:
Waar gaan we naartoe? Dit dient gewoon om meer geld op te halen bij de gewone mensen. Straks slaat de belasting op sigaretten ook weer op zeker? Benieuwd hoezeer deze maatregel ook de café-uitbaters ook weer niet zal raken... |
Te streng voor de gewone mens.
Wel akkoord voor bijvoorbeeld: - wie al gepakt is voor erg overdreven drankgebruik aan 't stuur - voor motorrijders (tenzij ze zijwieltjes hebben) - voor vrachtwagenchauffeurs - voor buschauffeurs - voor taxi's en ander bezoldigd vervoer; ook de busjes van de bouw die bouwvakkers vervoeren - voor wie zijn rijbewijs nog maar twee jaar heeft - voor plus 65'ers ... ?? |
Citaat:
|
Citaat:
Voor mij zegt dat alles over de relevantie van een 0.2 limiet. Meer woorden moeten we daar niet aan vuil maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be