Effect |
5 januari 2012 14:28 |
Gedachtenexperiment: Keizer Augustus
Het ontstaan van het Romeinse Rijk uit de Romeinse Republiek is toe te wijzen aan twee belangrijke factoren.
- gewoonterecht
- cumul van functies + tijdsbeperkingen negeren
In de onstabiele late republiek verzamelde Sulla zoveel macht dat hij voor onbeperkte tijd de functie van Dictator kon opnemen. Deze functie was oorspronkelijk slechts bedoeld voor een crisisperiode van 6 maanden. Later herhaalde Julius Caesar deze stunt, mogelijk gemaakt dankzij gewoonterecht, en verzamelde enkele andere functies zoals Pontifex functies die volgens de romeinse wet niet samen opgenomen mochten worden.
Keizer Augustus perfectioneerde dit systeem door tijdelijke functies als Tribuun (vetorecht), imperium maius (legeraanvoerder), censor (doodstraf + aanduiden van senators) en meer op te eisen, zich tot god (divus filius en Augustus) te laten verheffen etc. Velen zonder verkiezingen en onbeperkt in de tijd, volledig tegen de wetten in doch voorgegaan door precedenten onder Julius Caesar en Marius Sulla.
Europese Unie
Toen ik voor het eerst hoorde dat er een "europees president" zou komen werd ik onmiddellijk herinnerd aan Caesar Augustus. Van Rompuy is aangeduid door consensus onder de verschillende landen. Het beroep van "europees president" bestaat in principe niet maar omvat een cumul van een aantal functies, normaliter 6maandelijks maar veranderd naar 2.5 jaar.
Dit schept een precedent dat functies niet langer hun wettelijke termijn hebben, dat de hoogste leider van europa niet verkozen hoeft te worden en dat cumul van functies mogelijk is. Het zijn exact deze precedenten die een sterk persoon de mogelijkheid geven om absolute macht te verwerven binnen een democratisch systeem. Van Rompuy heeft geen ruggegraat, wat hem tot geschikte marionet maakt, maar zijn precedent kan tijdens crisistijd leiden tot een sterke en absolute leider.
Het is slechts een gedachtenexperiment, en ik doe geen voorspellingen. Het enige dat ik wil zeggen is dat de precedenten er zijn die indertijd het romeinse keizerrijk hebben laten ontstaan.
|