![]() |
Scheepslift Stréphy-Thieu bereikt rendement.
Daar waar Bart De Wever (NVA) onze Waalse buren een beetje ging tegen de schenen stampen om bij ons gemakkelijk stemmen te halen, wordt tegenwoordig nijverig gewerkt. Er komt een nieuwe binnenhaven In La Louvière en volgens Guido Fonteyn in een artikel in Knack ziet het er naar uit dat de scheepslift geleidelijk aan begint te renderen. (In trends stond trouwens in 2010 al een artikel dat de scheepslift bijna rendabel was.)
Van een historicus (BDW nvds) kan je natuurlijk niet verwachten dat hij probeert vooruit te denken. (We zien dat in zijn aanpak van de problemen in Brussel. Liever zo weinig mogelijk geld aan geven en de boel laten rotten ipv de Franstaligen het dubbel te geven van wat ze vroegen mits enkele voorwaarden. Ik zou gezegd hebben ge kunt twee miljard krijgen maar dat wordt het einde van de baronieën en de helft gaat naar Nederlandstalig onderwijs. Kaboem!) Maar dus de scheepslift en de nieuwe binnenhaven aan het Canal du Centre met daaraan 176 km industriegebied. Wallonië werkt aan de heropleving van haar economie. Ook Vlaamse bedrijven werken daar aan mee. Hopelijk lukt dit en gaan de Walen het chagrijn dat ze hebben opgelopen na het verlies van hun welvaart en de Vlaamse kleinzielige reactie daarop snel te boven komen. Citaat:
|
Hmm ik ben het toch niet helemaal eens met wat je schrijft. Dus ze begint nu haar vruchten af te werpen, dat op zich is natuurlijk positief. Als je echter kijkt naar de periode tussen de besluitvorming en wanneer ze effectief haar maximaal (of quasi maximaal) rendement haalt mogen we ons toch vragen stellen of dat bij het moment van besluitvorming de beste aanwending voor de fondsen was, neen?
|
Citaat:
|
Citaat:
De Kennedy tunnel in Antwerpen met zijn 3! rijstroken was ook ooit complete waanzin. 1 of 2 was meer dan genoeg geweest. Er was tenslotte al de konijnenpijp. |
Citaat:
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
oeps.
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
De capaciteit van de tunnel is berekend op 4500 tot 5000 voertuigen per uur(en gezien het aantal vrachtwagens in feite minder dan 4500). Toen de tunnel werd geopend reden er 40.000 voertuigen per dag door volgens de weinig nauwkeurige metingen van toen. Maar als je dat bekijkt per uur, en per richting, dan is het duidelijk dat al van kort na de openstelling in 1970 er een probleem was tijdens de spitsuren. De tunnel was dus al van in het begin te laat om de stijgende vraag aan te kunnen. Veertig jaar later staan we nog altijd elke dag in gigantische files. Bijlage 84288 Vandaag is de situatie gewoon dramatisch. En dan moeten we blij zijn dat vrachtwagenchauffeurs lak hebben aan de verplichte minimumafstanden tussen voertuigen. De dag dat ze een stiptheidsstaking houden en zich perfect aan de verkeersreglementen houden staat België stil. |
Citaat:
|
kan me geen zak schelen...die lift is daar gezet met Vlaams geld en dat had niet mogen gebeuren.
laat die francofonen nu eens leren zichzelf proper te houden |
Citaat:
In de tweede plaats aan diegenen die weigerden de afgesproken ontsluitingswegen aan te leggen (grote ring, deel Haasdonk-Liefkenshoek en aansluiting op E19). Eddy Baldewijns van de SP.A bijvoorbeeld. En in de derde plaats aan diegenen die weigeren daar vandaag verandering in te brengen, terwijl het een zegen zou zijn vanuit zowel economisch als milieu-perspectief. Hilde Crevits van de CD&V bijvoorbeeld. Buiten de Bank Brussel Lambert is er overigens nooit iemand echt beter geworden van het tol-concept. Of het moesten bepaalde beheerders van de BAM zijn, dat uiteindelijk het beheer over de tunnel overnam. Maar ja, het was dan ook maar voor Antwerpen, nietwaar, waarom zou je daar in investeren? |
Geen enkele cijfers en men hoopt dat het in de toekomst zijn 'volle rendement' zal bereiken, wat dat ook moge zijn. Ik zie ze nergens beweren dat ze winst zullen maken, of zelfs de lopende kosten zullen dekken, laat staan dat ze de bijna 1 miljard in huidige euros dat in die put gesmeten werd ooit terugverdiend zal worden.
Het blijft een grove verspilling van ons geld aan de parasieten uit het zuiden. |
Waarom zou La Louvière een binnenhaven moeten uitbouwen?
|
Citaat:
Ik vind het zielig om te zien hoe mensen Wallonië verwijten slecht bezig te zijn en langs de andere kant schrik hebben van een sterker Wallonië. Liefst zouden ze een grote hoge muur bouwen waardoor ze niets zien of ervaren. |
en zo stroomt het water van Brussel naar Parijs ...
Tussen Compiègne en Kamerijk fietsen we straks op een nieuwe dijk. De binnenscheepvaart hertekent zijn kaart : Parijs komt in ’t Antwerps vaarbereik. |
Citaat:
Persoonlijk bouw ik mijn argument op afscheiding niet op de zwaktes van de andere partij, maar je ziet dat al onze binnenlandhavens vooral hun spoorcapaciteit uitbouwen (cf. Brussel en Luik); de binnenvaart zelf blijft op een lager pitje. Er valt uiteraard iets voor te zeggen om binnenvaart te promoten, doch ik vraag me gewoon de rendabiliteit ervan af. |
Citaat:
|
Ik heb dat kanaal ooit eens met een jachtje afgevaren: de ene kronkel na de andere. Heel leuk voor pleziervaartuigen, maar zo'n lang binnenschip geraakt er niet zomaar door. Net zoals het hellend vlak van Ronquières is de scheepslift een monstrueuze geldopslorpmachine waarbij het doel volledig voorbij schiet. Gelukkig heeft men nog de toeristenbusiness die mensen eens laat komen kijken naar het hellend vlak: werd het in feite ooit gebruikt voor wat het gebouwd werd? ik heb me laten vertellen dat tegen de tijd dat het hellend vlak af was, de fabrieken die het moest bedienen reeds lang andere afzetwegen hadden gevonden.
In Strépy stonden al een eeuw lang de leuke schilderachtige kleine hydraulische scheepsliftjes: ook een toeristische trekpleister. http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheeps..._Centrumkanaal Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk overigens dat de bedrijven die je opsomt ook zonder al die bezigheden nog genoeg hun bezigheden elders kunnen vinden. De logica dat publieke investeringen private werkzaamheden stimuleren gaat ook maar zo ver op tot het procédé zelf afgelopen is en verder moet gebouwd worden op de "gestimuleerde-vraag"-generiek. |
Citaat:
Wat is dat hier toch met die kamergeleerde sjaggerijners !? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be