Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Scheepslift Stréphy-Thieu bereikt rendement. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165836)

Scherven A. Mok 7 januari 2012 17:28

Scheepslift Stréphy-Thieu bereikt rendement.
 
Daar waar Bart De Wever (NVA) onze Waalse buren een beetje ging tegen de schenen stampen om bij ons gemakkelijk stemmen te halen, wordt tegenwoordig nijverig gewerkt. Er komt een nieuwe binnenhaven In La Louvière en volgens Guido Fonteyn in een artikel in Knack ziet het er naar uit dat de scheepslift geleidelijk aan begint te renderen. (In trends stond trouwens in 2010 al een artikel dat de scheepslift bijna rendabel was.)

Van een historicus (BDW nvds) kan je natuurlijk niet verwachten dat hij probeert vooruit te denken. (We zien dat in zijn aanpak van de problemen in Brussel. Liever zo weinig mogelijk geld aan geven en de boel laten rotten ipv de Franstaligen het dubbel te geven van wat ze vroegen mits enkele voorwaarden. Ik zou gezegd hebben ge kunt twee miljard krijgen maar dat wordt het einde van de baronieën en de helft gaat naar Nederlandstalig onderwijs. Kaboem!)

Maar dus de scheepslift en de nieuwe binnenhaven aan het Canal du Centre met daaraan 176 km industriegebied. Wallonië werkt aan de heropleving van haar economie. Ook Vlaamse bedrijven werken daar aan mee. Hopelijk lukt dit en gaan de Walen het chagrijn dat ze hebben opgelopen na het verlies van hun welvaart en de Vlaamse kleinzielige reactie daarop snel te boven komen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knack
Kanaal op de kam

In tegenstelling tot wat velen in Vlaanderen denken, zijn deze Walen niet bij de pakken blijven zitten, al heeft het lang geduurd voor de volle omvang van de crisis tot hen doordrong. Willy Taminiaux zegt met nadruk dat het Canal du Centre de sleutel tot de heropleving van de hele streek was en blijft.

Nu is er met dat kanaal iets heel bijzonders aan de hand: het ligt op de kam van de bassins van de Maas en van de Schelde, belangrijk voor de binnenvaart vanuit Frankrijk naar Nederland, Duitsland en verder. Op basis van een wet uit 1957 werd beslist om de tonnenmaat voor schepen op dit kanaal te verhogen tot 1350 ton, en nu wordt dat zelfs opgetrokken tot 2200 ton, conform de Europese regelgeving. Maar de 'kam' tussen beide bekkens is 74 meter hoog, en die moest worden overbrugd. Na lang studiewerk - toch maar sluizen? Een Hellend Vlak misschien, zoals in Ronquières? Een scheepslift? - was het de scheepslift die het haalde. Zo ontstond de scheepslift van Strépy-Thieu, die op zijn eentje het hoogteverschil van 74 meter wegwerkt. De lift werd eerst met federaal en sinds 1988 met Waals geld gefinancierd. In die financiering speelt de SOFICO ( Société de financement complémentaire), een door het Waals Gewest opgericht vehikel, een bijzonder belangrijke rol. De scheepslift van Strépy-Thieu werd op 30 augustus 2002 in gebruik genomen en bereikt geleidelijk zijn volle rendement. Taminiaux zegt dat in Strépy-Thieu en directe omgeving meer dan een miljoen ton goederen wordt behandeld.

De P.A.C.O.-haven bij La Louvière moet het hele Canal du Centre nu verder opwaarderen. P.A.C.O. staat immers niet alleen voor de haven van La Louvière, maar voor een industriële zone van 176 kilometer, gelegen langs de waterwegen van Seneffe over het Centrum en Mons-Borinage tot Doornik en Komen, met de Schelde en de Leie aan de ene kant en de Maas aan de andere kant, en het Canal du Centre als centraal koninginnenstuk. De bedoeling is om hiervan een belangrijke - op termijn misschien de belangrijkste - overslagzone voor die binnenschepen te maken, die de binnenhavens bij dichtbevolkte stedelijke gebieden ontvluchten.

Tot zover dus het weg gesmeten wafelijzergeld van Bart De Wever, de fluitspeler van schamelen.

Gwyndion 7 januari 2012 18:10

Hmm ik ben het toch niet helemaal eens met wat je schrijft. Dus ze begint nu haar vruchten af te werpen, dat op zich is natuurlijk positief. Als je echter kijkt naar de periode tussen de besluitvorming en wanneer ze effectief haar maximaal (of quasi maximaal) rendement haalt mogen we ons toch vragen stellen of dat bij het moment van besluitvorming de beste aanwending voor de fondsen was, neen?

fonne 7 januari 2012 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5914138)
Daar waar Bart De Wever (NVA) onze Waalse buren een beetje ging tegen de schenen stampen om bij ons gemakkelijk stemmen te halen, wordt tegenwoordig nijverig gewerkt. Er komt een nieuwe binnenhaven In La Louvière en volgens Guido Fonteyn in een artikel in Knack ziet het er naar uit dat de scheepslift geleidelijk aan begint te renderen. (In trends stond trouwens in 2010 al een artikel dat de scheepslift bijna rendabel was.)

Van een historicus (BDW nvds) kan je natuurlijk niet verwachten dat hij probeert vooruit te denken. (We zien dat in zijn aanpak van de problemen in Brussel. Liever zo weinig mogelijk geld aan geven en de boel laten rotten ipv de Franstaligen het dubbel te geven van wat ze vroegen mits enkele voorwaarden. Ik zou gezegd hebben ge kunt twee miljard krijgen maar dat wordt het einde van de baronieën en de helft gaat naar Nederlandstalig onderwijs. Kaboem!)

Maar dus de scheepslift en de nieuwe binnenhaven aan het Canal du Centre met daaraan 176 km industriegebied. Wallonië werkt aan de heropleving van haar economie. Ook Vlaamse bedrijven werken daar aan mee. Hopelijk lukt dit en gaan de Walen het chagrijn dat ze hebben opgelopen na het verlies van hun welvaart en de Vlaamse kleinzielige reactie daarop snel te boven komen.



Tot zover dus het weg gesmeten wafelijzergeld van Bart De Wever, de fluitspeler van schamelen.

Een klein detailke toch: "de bedoeling is". Ja, met goede bedoelingen alleen krijg je de buik niet vol he.

Scherven A. Mok 7 januari 2012 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5914244)
Hmm ik ben het toch niet helemaal eens met wat je schrijft. Dus ze begint nu haar vruchten af te werpen, dat op zich is natuurlijk positief. Als je echter kijkt naar de periode tussen de besluitvorming en wanneer ze effectief haar maximaal (of quasi maximaal) rendement haalt mogen we ons toch vragen stellen of dat bij het moment van besluitvorming de beste aanwending voor de fondsen was, neen?


De Kennedy tunnel in Antwerpen met zijn 3! rijstroken was ook ooit complete waanzin. 1 of 2 was meer dan genoeg geweest. Er was tenslotte al de konijnenpijp.

fonne 7 januari 2012 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5914519)
De Kennedy tunnel in Antwerpen met zijn 3! rijstroken was ook ooit complete waanzin. 1 of 2 was meer dan genoeg geweest. Er was tenslotte al de konijnenpijp.

De Kennedytunnel was al tien jaar te laat, en had zijn maximale capaciteit al bereikt op het moment dat hij opengesteld werd. Vandaag rijden er vijf maal meer autos door per uur dan de capaciteit waar de tunnel op berekend was. In de jaren zeventig was er dan ook al sprake van de noodzakelijkheid van een derde oeververbinding, de grote ring. Veertig jaar later ligt er nog niets.

Scherven A. Mok 7 januari 2012 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5914560)
De Kennedytunnel was al tien jaar te laat, en had zijn maximale capaciteit al bereikt op het moment dat hij opengesteld werd. Vandaag rijden er vijf maal meer autos door per uur dan de capaciteit waar de tunnel op berekend was. In de jaren zeventig was er dan ook al sprake van de noodzakelijkheid van een derde oeververbinding, de grote ring. Veertig jaar later ligt er nog niets.

Daar zou ik toch graag eens een bron van zien want ik vind er geen en heb het altijd anders gehoord.

fonne 7 januari 2012 21:30

1 Bijlage(n)
oeps.

fonne 7 januari 2012 21:31

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5914624)
Daar zou ik toch graag eens een bron van zien want ik vind er geen en heb het altijd anders gehoord.

De Waaslandtunnel was met 38.000 voertuigen al eind van de vijftiger jaren compleet verzadigd. Het was op zich al een schande dat het nog tien jaar zou duren voor er een extra oeververbinding bijkwam.
De capaciteit van de tunnel is berekend op 4500 tot 5000 voertuigen per uur(en gezien het aantal vrachtwagens in feite minder dan 4500).
Toen de tunnel werd geopend reden er 40.000 voertuigen per dag door volgens de weinig nauwkeurige metingen van toen. Maar als je dat bekijkt per uur, en per richting, dan is het duidelijk dat al van kort na de openstelling in 1970 er een probleem was tijdens de spitsuren. De tunnel was dus al van in het begin te laat om de stijgende vraag aan te kunnen. Veertig jaar later staan we nog altijd elke dag in gigantische files.

Bijlage 84288

Vandaag is de situatie gewoon dramatisch. En dan moeten we blij zijn dat vrachtwagenchauffeurs lak hebben aan de verplichte minimumafstanden tussen voertuigen. De dag dat ze een stiptheidsstaking houden en zich perfect aan de verkeersreglementen houden staat België stil.

solidarnosc 7 januari 2012 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5914560)
De Kennedytunnel was al tien jaar te laat, en had zijn maximale capaciteit al bereikt op het moment dat hij opengesteld werd. Vandaag rijden er vijf maal meer autos door per uur dan de capaciteit waar de tunnel op berekend was. In de jaren zeventig was er dan ook al sprake van de noodzakelijkheid van een derde oeververbinding, de grote ring. Veertig jaar later ligt er nog niets.

Nja liefkenshoek heeft nog een pak niet benutte capaciteit. Snap nog altijd niet dat men daar niets meer mee doet.

born2bewild 7 januari 2012 21:46

kan me geen zak schelen...die lift is daar gezet met Vlaams geld en dat had niet mogen gebeuren.
laat die francofonen nu eens leren zichzelf proper te houden

fonne 7 januari 2012 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5914739)
Nja liefkenshoek heeft nog een pak niet benutte capaciteit. Snap nog altijd niet dat men daar niets meer mee doet.

Dat moet je in de eerste plaats vragen aan de idioten die vonden dat de Liefkenshoektunnel een toltunnel moest zijn, Louis Olivier van de PRL bijvoorbeeld.
In de tweede plaats aan diegenen die weigerden de afgesproken ontsluitingswegen aan te leggen (grote ring, deel Haasdonk-Liefkenshoek en aansluiting op E19). Eddy Baldewijns van de SP.A bijvoorbeeld.
En in de derde plaats aan diegenen die weigeren daar vandaag verandering in te brengen, terwijl het een zegen zou zijn vanuit zowel economisch als milieu-perspectief. Hilde Crevits van de CD&V bijvoorbeeld.

Buiten de Bank Brussel Lambert is er overigens nooit iemand echt beter geworden van het tol-concept. Of het moesten bepaalde beheerders van de BAM zijn, dat uiteindelijk het beheer over de tunnel overnam.
Maar ja, het was dan ook maar voor Antwerpen, nietwaar, waarom zou je daar in investeren?

Salvadorii 7 januari 2012 22:28

Geen enkele cijfers en men hoopt dat het in de toekomst zijn 'volle rendement' zal bereiken, wat dat ook moge zijn. Ik zie ze nergens beweren dat ze winst zullen maken, of zelfs de lopende kosten zullen dekken, laat staan dat ze de bijna 1 miljard in huidige euros dat in die put gesmeten werd ooit terugverdiend zal worden.

Het blijft een grove verspilling van ons geld aan de parasieten uit het zuiden.

lombas 8 januari 2012 00:23

Waarom zou La Louvière een binnenhaven moeten uitbouwen?

Scherven A. Mok 8 januari 2012 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5915103)
Waarom zou La Louvière een binnenhaven moeten uitbouwen?

Waarom niet ? De ligging blijkt goed. Er is daar nog staalindustrie. Er is ruimte voor kmo's om zich te ontwikkelen en voor investeringen door buitenlandse ondernemingen. Er liggen sporen en wegen zodat makkelijk kan gekozen en verwisseld worden voor het efficiëntste transport ... Dit hoeft geen werk of tonnage van andere plaatsen weg te halen maar kan dat daar creëren ... .
Ik vind het zielig om te zien hoe mensen Wallonië verwijten slecht bezig te zijn en langs de andere kant schrik hebben van een sterker Wallonië. Liefst zouden ze een grote hoge muur bouwen waardoor ze niets zien of ervaren.

Descartes Jr 8 januari 2012 09:20

en zo stroomt het water van Brussel naar Parijs ...

Tussen Compiègne en Kamerijk
fietsen we straks op een nieuwe dijk.
De binnenscheepvaart
hertekent zijn kaart :
Parijs komt in ’t Antwerps vaarbereik.

lombas 8 januari 2012 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5915372)
Waarom niet ? De ligging blijkt goed. Er is daar nog staalindustrie. Er is ruimte voor kmo's om zich te ontwikkelen en voor investeringen door buitenlandse ondernemingen. Er liggen sporen en wegen zodat makkelijk kan gekozen en verwisseld worden voor het efficiëntste transport ... Dit hoeft geen werk of tonnage van andere plaatsen weg te halen maar kan dat daar creëren ... .
Ik vind het zielig om te zien hoe mensen Wallonië verwijten slecht bezig te zijn en langs de andere kant schrik hebben van een sterker Wallonië. Liefst zouden ze een grote hoge muur bouwen waardoor ze niets zien of ervaren.

KMO-staalreuzen zie ik niet meteen opduiken...? De staalindustrie dooft sterk uit, en een zwaartepunt ervan verschuift (schrikwekkend genoeg) eerder naar Vlaanderen toe.

Persoonlijk bouw ik mijn argument op afscheiding niet op de zwaktes van de andere partij, maar je ziet dat al onze binnenlandhavens vooral hun spoorcapaciteit uitbouwen (cf. Brussel en Luik); de binnenvaart zelf blijft op een lager pitje. Er valt uiteraard iets voor te zeggen om binnenvaart te promoten, doch ik vraag me gewoon de rendabiliteit ervan af.

Descartes Jr 8 januari 2012 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5915384)
de binnenvaart zelf blijft op een lager pitje. Er valt uiteraard iets voor te zeggen om binnenvaart te promoten, doch ik vraag me gewoon de rendabiliteit ervan af.

Ik kan u daarop een antwoord geven : alle waterbouwkundige bouwbedrijven in België (Hye, Roegiers, Deme, Jan De Nul, Herbosch-Kiere, ...) hebben momenteel de orderboekjes méér dan vol voor verdiepingen, aanpassingen, kaaiwerken, ... van de binnenlandse scheepvaartroutes. Ik denk niet dat dat een zinloze investering is.

Cynara Cardunculus 8 januari 2012 09:32

Ik heb dat kanaal ooit eens met een jachtje afgevaren: de ene kronkel na de andere. Heel leuk voor pleziervaartuigen, maar zo'n lang binnenschip geraakt er niet zomaar door. Net zoals het hellend vlak van Ronquières is de scheepslift een monstrueuze geldopslorpmachine waarbij het doel volledig voorbij schiet. Gelukkig heeft men nog de toeristenbusiness die mensen eens laat komen kijken naar het hellend vlak: werd het in feite ooit gebruikt voor wat het gebouwd werd? ik heb me laten vertellen dat tegen de tijd dat het hellend vlak af was, de fabrieken die het moest bedienen reeds lang andere afzetwegen hadden gevonden.

In Strépy stonden al een eeuw lang de leuke schilderachtige kleine hydraulische scheepsliftjes: ook een toeristische trekpleister.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheeps..._Centrumkanaal
Citaat:

Sinds 2002, worden deze kunstwerken enkel nog voor de pleziervaart gebruikt. Het goederenvervoer wordt namelijk sindsdien omgeleid via de grote scheepslift bij Strépy-Thieu die het verval in een keer overbrugt. Scheepslift nr. 1 te Houdeng-Goegnies werd begin 2002 zwaar beschadigd toen een opgehaalde sluisdeur voortijdig neerviel op een binnenschip dat de liftbak verliet. De lift werd, na een herstelling die lang op zich liet wachten, pas in mei 2011 opnieuw geopend voor de scheepvaart.
hahah! waren ze even vergeten te melden precies: na de opening viel de sluisdeur eraf en pas NU is die hersteld (NEGEN jaar mijnheer!) en NU bereikt de grote scheepslift zijn capaciteit?

Citaat:

De scheepslift van Strépy-Thieu werd op 30 augustus 2002 in gebruik genomen en bereikt geleidelijk zijn volle rendement.

lombas 8 januari 2012 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5915390)
Ik kan u daarop een antwoord geven : alle waterbouwkundige bouwbedrijven in België (Hye, Roegiers, Deme, Jan De Nul, Herbosch-Kiere, ...) hebben momenteel de orderboekjes méér dan vol voor verdiepingen, aanpassingen, kaaiwerken, ... van de binnenlandse scheepvaartroutes. Ik denk niet dat dat een zinloze investering is.

Ehm, tja, dat grote infrastructuurwerken werk geven aan ... grote infrastructuurwerkbedrijven; dat kon mijn klein schattig teentje ook best aanvoelen.

Ik denk overigens dat de bedrijven die je opsomt ook zonder al die bezigheden nog genoeg hun bezigheden elders kunnen vinden.

De logica dat publieke investeringen private werkzaamheden stimuleren gaat ook maar zo ver op tot het procédé zelf afgelopen is en verder moet gebouwd worden op de "gestimuleerde-vraag"-generiek.

Descartes Jr 8 januari 2012 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5915409)
De logica dat publieke investeringen private werkzaamheden stimuleren gaat ook maar zo ver op tot het procédé zelf afgelopen is en verder moet gebouwd worden op de "gestimuleerde-vraag"-generiek.

't Zal nooit goed zijn zeker ? Als de staat niets zou doen aan de verbetering van de binnenwateren zou jij hier moord en brand schreeuwen. Nu ze het wél doet ....

Wat is dat hier toch met die kamergeleerde sjaggerijners !?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be