Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ideeën voor een eenvoudige spelling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165888)

eno2 8 januari 2012 20:36

Ideeën voor een eenvoudige spelling

Hoewel ik doodsvijand ben, persoonlijk, van spellingveranderingen, wil ik eens informeren welke de dringendste zouden zijn, de meest gewenste.
Wie wat voorstaat op dat gebied en wat de forummers ervan denken en wat ze zelf wenselijk vinden.

Voor mij zou de c mogen verdwijnen ten gunste van de k, in alle gevallen waar dat mogelijk is (waarschijnlijk alle)
Kultuur en niet Cultuur. Katastrofe en niet Catastrofe
Gedaan met de k-c twijfels

Den Duisteren Duikboot 8 januari 2012 21:05

Tussen-n afschaffen bij samenstellingen, tenzij bij klinkerbotsing. Zeer eenvoudige regel.
Dus: pereboom, kattegejank, pannekoek, pennezak, etc.
Echter: kippenei.

Voorts kunnen we ook de wr-woorden missen, dus voortaan: vreed, vraak, vrat, vrongel, etc.

filosoof 8 januari 2012 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5917194)
Hoewel ik doodsvijand ben, persoonlijk, van spellingveranderingen, wil ik eens informeren welke de dringendste zouden zijn, de meest gewenste.
Wie wat voorstaat op dat gebied en wat de forummers ervan denken en wat ze zelf wenselijk vinden.

Voor mij zou de c mogen verdwijnen ten gunste van de k, in alle gevallen waar dat mogelijk is (waarschijnlijk alle)

Zoiets werd al voorgesteld voor Engels:
...
European Commission has just announced an agreement whereby English will be the official language of the European Union rather than German, which was the other possibility.

As part of the negotiations, the British Government conceded that English spelling had some room for improvement and has accepted a 5-year phase-in plan that would become known as "Euro-English".

In the first year, "s" will replace the soft "c". Sertainly, this will make the sivil servants jump with joy.

The hard "c" will be dropped in favour of "k". This should klear up konfusion, and keyboards kan have one less letter.

There will be growing publik enthusiasm in the sekond year when the troublesome "ph" will be replaced with "f". This will make words like fotograf 20% shorter.

In the 3rd year, publik akseptanse of the new spelling kan be expekted to reach the stage where more komplikated changes are possible.

Governments will enkourage the removal of double letters which have always ben a deterent to akurate speling.

Also, al wil agre that the horibl mes of the silent "e" in the languag is disgrasful and it should go away.

By the 4th yer peopl wil be reseptiv to steps such as replasing "th" with "z" and "w" with "v".

During ze fifz yer, ze unesesary "o" kan be dropd from vords kontaining "ou" and after ziz fifz yer, ve vil hav a reli sensibl riten styl.

Zer vil be no mor trubl or difikultis and evrivun vil find it ezi tu understand ech oza. Ze drem of a united urop vil finali kum tru.

Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in ze forst plas.

If zis mad you smil, pleas pas it on to oza pepl

...

eno2 8 januari 2012 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5917264)
Tussen-n afschaffen bij samenstellingen, tenzij bij klinkerbotsing. Zeer eenvoudige regel.

grappig
Pas ingevoerd
Ik heb er ook een gloeiende hekel aan

welke onnozelaars hebben dat bedacht, Taalunie?

Citaat:

Voorts kunnen we ook de wr-woorden missen, dus voortaan: vreed, vraak, vrat, vrongel, etc.
[/quote]
Ja, dat is heel wat eenvoudiger:lol:
Alleen zeggen de Nederlanders freed fraak frat frongel, kunnen we het dan niet beter zo schrijven ook?

eno2 8 januari 2012 21:37

Citaat:

Governments will enkourage the removal of double letters which have always ben a deterent to akurate speling.
:2gunfire:
Hier gaat het te ver: woordbeeldterrorisme:lol::lol::lol:
Citaat:

th" with "z"
Op ze'n Duits:lol: Merkel sprincht un gat in de lugt:-D
Citaat:

"w" with "v".
Hier wordt al geen argument meer voor aangebracht. Het is dus louter voor de grap. Een geslaagde grap tegen woordbeeldterrorisme:lol: Hilarisch.

Citaat:

It did, you did:lol:

De schoofzak 8 januari 2012 21:44

Op mij moet ge niet meer rekenen.
Ik heb dat hier voor enkele jaren lange tijd volgehouden, maar 'k werd er zelf zot van.

dank u

eno2 8 januari 2012 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5917409)
Op mij moet ge niet meer rekenen.
Ik heb dat hier voor enkele jaren lange tijd volgehouden, maar 'k werd er zelf zot van.

dank u

:lol:

cookie monster 10 januari 2012 02:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5917273)
During ze fifz yer, ze unesesary "o" kan be dropd from vords kontaining "ou" and after ziz fifz yer, ve vil hav a reli sensibl riten styl.

Zer vil be no mor trubl or difikultis and evrivun vil find it ezi tu understand ech oza. Ze drem of a united urop vil finali kum tru.

Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in ze forst plas.

...

'Allo 'Allo! :rofl:

eno2 10 januari 2012 02:52

Ik ga in deze draad de c en de tussen-n niet meer gebruiken

Robinus V 10 januari 2012 04:09

Bestaande woorden niet meer van schrijfwijze veranderen, tenzij de uitspraak ook wijzigt.

cookie monster 10 januari 2012 05:03

(Ideeën voor een) eenvoudige spelling :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=pVZQmK2OPx8

8O

cookie monster 10 januari 2012 05:12

(Ideeën voor een) eenvoudige spelling :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=pVZQmK2OPx8

8O

Weezer 10 januari 2012 09:17

http://www.wittespelling.nl/ of de spelling van Kollewijn.

eno2 10 januari 2012 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 5920907)
Bestaande woorden niet meer van schrijfwijze veranderen, tenzij de uitspraak ook wijzigt.

Ja
Als ze er konden van afblijven, al die duurbetaalde regelgevertjes die af en toe ook eens moeten gezien worden iets naar de kloten te helpen.

eno2 10 januari 2012 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 5921038)

Zeer interessant

Jan Renskema:

Verder schrijft hij liever appèl dan appel en liever havo’er dan havoër

appèl is geen appel;-)

Ik hou ook niet van de ë maar zou ze wel bewaren. Havo'er vind ik ook goed, beter zelfs.Waarom niet twee varianten goed vinden?

eno2 10 januari 2012 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 5921038)

Zeer interessant

Jan Renkema (Schrijwijzer):

"Verder schrijft hij liever appèl dan appel en liever havo’er dan havoër"

appèl is geen appel;-)

Ik hou ook niet van de ë maar zou ze wel bewaren. Havo'er vind ik ook goed, beter zelfs.Waarom niet twee varianten goed vinden?

Anna List 10 januari 2012 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5917194)

kado !

en sjampanje ! :cheer:

ver doorgedreven fonetiseren graag

maar toch ook afblijven van die dt regel, daar is echt niks moeilijks aan :-)

vlijmscherp 10 januari 2012 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5917264)

bij die nieuwe regel voor de tussen-n ben ik afgehaakt, jouw voorstel is dus véél beter.

wat zou in feite de reden zijn waarom we wreed schrijven maar vreed zeggen??

eno2 10 januari 2012 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5921302)
kado !

en sjampanje ! :cheer:

ver doorgedreven fonetiseren graag

maar toch ook afblijven van die dt regel, daar is echt niks moeilijks aan :-)

:cheer:

Voor een massieve woordbeeldwijziging in die zin ben ik wel, in één keer en zo vergaand mogelijk dan.

Maar al dat regelmatig interval-mierengeneuk gesleutel vind ik klote.

eno2 10 januari 2012 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5921330)
bij die nieuwe regel voor de tussen-n ben ik afgehaakt, jouw voorstel is dus véél beter.

wat zou in feite de reden zijn waarom we wreed schrijven maar vreed zeggen??

Flijmscherp opgemerkt;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be