![]() |
Geef elkaar hier taaladvies
Er zijn op forum genoeg echte en would-be correctoren en taalfanaten die hier hun capaciteiten zouden kunnen ontplooien als ze dat wilden.
Profiteer ervan Vraag en geef advies Signaleer ergerlijke fouten met hun verbetering (dat laatste onderdeel zal misschien meer succes hebben) Momenteel heb ik zelf geen moeilijkheden Alhoewel ik altijd nog twijfel tussen elucubraties en eculubraties. Ik vergeet het altijd weer en moet het telkens opzoeken. Ik denk dat het elucubratie is. Ja het is elucubratie. |
Citaat:
|
Uit K&K (waar het thuishoort ;-)): http://forum.politics.be/showthread.php?t=165448
|
Ik verwar soms Yogi met Baloo, of is dat een ander topic ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(niettegenstaande RAF al heel wat serieuze draden van mij daarnaartoe liet verplaatsen) Dit is het geval niet hier. |
Volgens onze onvolprezen VRT achtervolgden 20 politiewagens een voertuig 70 km LANG. Moet het niet zijn: 70 km VER? :-D
|
Ik erger mij vooral aan het Vlaamse gebruik van het werkwoord "weerhouden" bij sollicitaties.
Iemand "weerhouden" betekent eigenlijk net het omgekeerde: iemand niet selecteren. Als je dan een bericht krijgt in de trant van "proficiat, u bent weerhouden!" of "Helaas, u bent niet weerhouden" klinkt dat toch wel een tikkeltje cynisch... |
Citaat:
Ik loop met één been op de stoep en één been in de goot. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het suggereert ook heel wat spannende belevenissen in die tijd. 70 km ver beperkt zich tot de loutere afstand.:lol: suggereert ik twijfel altijd suggerreert sugerreert sugereert |
Ik ben alleen maar een simpele woordkunstenaar natuurlijk en geen benepen juistschrijver
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...one-taal.dhtml |
sugerreerd is pas goed fout natuurlijk, want d-t fout:evil:
|
De mensen moeten ook niet te juist gaan schrijven.
Vb. als iemand zegt "u moeder is een hoer", dan weet je van waar die iemand afkomstig is. En dat vind ik best leuk. (okee, hij/zij mag niet gaan zeggen "aa moeder is een hoer", want dat is er echt wel over ...) edit: anders geformuleerd: het is een leugen vanwege de taalpuriteinen dat de kleinere fouten zouden wijzen op een gebrek aan respect of liefde voor je taal. Het is toch niet omdat u moeder niet kookt gelijk een viersterrenchef, dat zij geen liefde zou hebben voor de kookkunst, laat staan voor wie ze kookt. dank u |
Citaat:
Overigens foutloos. Het gaat hier over taaladvies voor wie zulke adviezen wil gebruiken of benutten of geven. |
benutten ... of .. of ..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be