Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Elektrische wagens met een bereik van 800 km (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165924)

Pieter B 9 januari 2012 14:30

Elektrische wagens met een bereik van 800 km
 
IBM staat op het punt een nieuwe generatie batterijen te ontwikkelen. Lithium lucht batterijen. Voor elektrische auto's zou de energieoplsag zowat gelijk komen te staan met chemische energieopslag. Er wordt gesproken van een bereik van 800 km.

Goed nieuws niet? Wat denken jullie.

Bron: DS

Johnny Blaze 9 januari 2012 14:32

Hangt er vanaf van waar de stroom komt en welke wereldreis de componenten van de batterijen moeten afleggen in productie. Ik vind het in elk geval geen meerwaarde aan de rijervaring.

vlijmscherp 9 januari 2012 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 5918954)
Hangt er vanaf van waar de stroom komt en welke wereldreis de componenten van de batterijen moeten afleggen in productie. Ik vind het in elk geval geen meerwaarde aan de rijervaring.

auto's zijn gemaakt om van punt A naar punt B te rijden, veel rijervaring is daar niet mee gemoeid.

Johnny Blaze 9 januari 2012 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5918971)
auto's zijn gemaakt om van punt A naar punt B te rijden, veel rijervaring is daar niet mee gemoeid.

Dat is heel subjectief he.

vlijmscherp 9 januari 2012 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 5918977)
Dat is heel subjectief he.

dat is waar. maar iemand die zich daar niets van aantrekt, zal dus gemakkelijker zo'n electrische auto kopen.

petrol heads gaan dat mss niet zo snel doen ;-)

Baka 9 januari 2012 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 5918954)
Hangt er vanaf van waar de stroom komt en welke wereldreis de componenten van de batterijen moeten afleggen in productie. Ik vind het in elk geval geen meerwaarde aan de rijervaring.

In de file/voor de lichten staan met V6-8 ook niet.

Pieter B 9 januari 2012 14:52

Weet iemand toevallig hoe het zit met de recyclage van lithium uit batterijen? Is dit goed mogelijk? zou het op termijn dus kunnen dat we geen lithium meer moeten invoeren om nieuwe batterijen te maken?

Johnny Blaze 9 januari 2012 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Baka (Bericht 5919007)
In de file/voor de lichten staan met V6-8 ook niet.

Gelukkig heb ik daar niet zo veel last van hier.
(enne, liever een lekkere I6 voor mij ;-) )

Baka 9 januari 2012 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5919016)
Weet iemand toevallig hoe het zit met de recyclage van lithium uit batterijen? Is dit goed mogelijk? zou het op termijn dus kunnen dat we geen lithium meer moeten invoeren om nieuwe batterijen te maken?

http://batteryuniversity.com/learn/a...ling_batteries

schietboog 9 januari 2012 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Baka (Bericht 5919007)
In de file/voor de lichten staan met V6-8 ook niet.

Daar dient dan een stop/start systeem voor.

Baka 9 januari 2012 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schietboog (Bericht 5919089)
Daar dient dan een stop/start systeem voor.

Iets zegt me dat u het niet helemaal begrijpt.
Dit plaatje verduidelijkt het misschien

schietboog 9 januari 2012 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Baka (Bericht 5919112)
Iets zegt me dat u het niet helemaal begrijpt.
Dit plaatje verduidelijkt het misschien

Nee.

maddox 9 januari 2012 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5919016)
Weet iemand toevallig hoe het zit met de recyclage van lithium uit batterijen? Is dit goed mogelijk? zou het op termijn dus kunnen dat we geen lithium meer moeten invoeren om nieuwe batterijen te maken?

Perfect mogelijk.
Ook is de hoeveelheid lithium in een accu redelijk beperkt hoor.

Langs de andere kant, de voorraad gemakkelijk winbaar lithium is een veelvoud minder dan van winbaar Uranium. en we mogen niet vergeten dat een accu nog steeds geladen moet worden.


Met wat gaan we dat doen, nu de kernuitstap zeker is. Met steenkool?

Scherven A. Mok 9 januari 2012 17:59

Wat ik me altijd afvraag is hoe ze die batterijen van die wagens denken op te laden. In verkaveld Vlaanderen waar zo goed als iedereen huisje tuintje garage(port) heeft zie ik dat nog lukken maar in de stad waar enorm veel auto's elke nacht op een andere (niet altijd legale) plaats slapen zie ik dat niet makkelijk lukken.

kelt 9 januari 2012 18:00

En nog steeds is er geen sprake van een afspraak tussen potentiele fabrikanten van accu's en batterijen om de ganse accu door een soort halfautomatische robot-systeem binnen,zeg 5 minuten te kunnen doen veranderen aan een pompstation.....Het zou natuurlijk wel betekenen dat e-auto's geen domme wow!-vormgeving zullen mogen hebben zoals zoveel wagens tegenwoordig....
Het zou ook betekenen dat de automobilist die accu HUURT(t'is te zeggen,een deel afschrijving betalen+ electrische kost+taksen+winstmarge)

Nee hoor..liever verder aanmodderen met stekkerpalen en fiches en WACHTEN.......
(ik zie niet in dat het ooit 5 minuten gaat kosten om een accu op te laden,het is zelfs niet mogelijk met mijn gsmmeke...:? )

Nieuwe generatie accu's en een snel-wissel systeem zouden automatisch kunnen leiden tot de grootschalige invoer van de e-auto(omdat het feitelijke,technische aspect van het bezitten van een accu bij de distributeurs en fabrikanten gelegd wordt en niet bij de gebruiker)....Bovendien zit uw auto dan niet opgescheept met een verouderde,accu....

Scherven A. Mok 9 januari 2012 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5919641)
En nog steeds is er geen sprake van een afspraak tussen potentiele fabrikanten van accu's en batterijen om de ganse accu door een soort halfautomatische robot-systeem binnen,zeg 5 minuten te kunnen doen veranderen aan een pompstation.....Het zou natuurlijk wel betekenen dat e-auto's geen domme wow!-vormgeving zullen mogen hebben zoals zoveel wagens tegenwoordig....
Het zou ook betekenen dat de automobilist die accu HUURT(t'is te zeggen,een deel afschrijving betalen+ electrische kost+taksen+winstmarge)

Nee hoor..liever verder aanmodderen met stekkerpalen en fiches en WACHTEN.......
(ik zie niet in dat het ooit 5 minuten gaat kosten om een accu op te laden,het is zelfs niet mogelijk met mijn gsmmeke...:? )

Nieuwe generatie accu's en een snel-wissel systeem zouden automatisch kunnen leiden tot de grootschalige invoer van de e-auto(omdat het feitelijke,technische aspect van het bezitten van een accu bij de distributeurs en fabrikanten gelegd wordt en niet bij de gebruiker)....Bovendien zit uw auto dan niet opgescheept met een verouderde,accu....

Daar is mijn antwoord op mijn vaag reeds :-P

jogo 9 januari 2012 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5918944)
Er wordt gesproken van een bereik van 800 km.
Goed nieuws niet? Wat denken jullie.

maar de verwarming niet opzetten !

kelt 9 januari 2012 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 5919659)
maar de verwarming niet opzetten !

Dat zou eventueel nog kunnen meevallen.Zowel de werking van een elektrische motor,als van een accu die belast wordt,gebeuren niet zonder warmte-ontwikkeling.Net als bij de verbrandingsmotor is het een kwestie van kanaliseren....;-)

Pieter B 10 januari 2012 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5919641)
En nog steeds is er geen sprake van een afspraak tussen potentiele fabrikanten van accu's en batterijen om de ganse accu door een soort halfautomatische robot-systeem binnen,zeg 5 minuten te kunnen doen veranderen aan een pompstation.....Het zou natuurlijk wel betekenen dat e-auto's geen domme wow!-vormgeving zullen mogen hebben zoals zoveel wagens tegenwoordig....
Het zou ook betekenen dat de automobilist die accu HUURT(t'is te zeggen,een deel afschrijving betalen+ electrische kost+taksen+winstmarge)

Nee hoor..liever verder aanmodderen met stekkerpalen en fiches en WACHTEN.......
(ik zie niet in dat het ooit 5 minuten gaat kosten om een accu op te laden,het is zelfs niet mogelijk met mijn gsmmeke...:? )

Nieuwe generatie accu's en een snel-wissel systeem zouden automatisch kunnen leiden tot de grootschalige invoer van de e-auto(omdat het feitelijke,technische aspect van het bezitten van een accu bij de distributeurs en fabrikanten gelegd wordt en niet bij de gebruiker)....Bovendien zit uw auto dan niet opgescheept met een verouderde,accu....

Renault werkt aan zo'n systeem in frankrijk voor de renault fluence ZE.

Anna List 10 januari 2012 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5918944)
IBM staat op het punt een nieuwe generatie batterijen te ontwikkelen. Lithium lucht batterijen. Voor elektrische auto's zou de energieoplsag zowat gelijk komen te staan met chemische energieopslag. Er wordt gesproken van een bereik van 800 km.

Goed nieuws niet? Wat denken jullie.

Bron: DS

electriciteit op zich is een energiedrager, geen energiebron.

oplossing voor energie/milieuproblemen dient zich op het niveau van energiebronnen te bevinden


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be