Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hypothecaire aftrek dooft uit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=166082)

largo_w 12 januari 2012 09:51

Hypothecaire aftrek dooft uit

Citaat:

De fiscale aftrek voor hypothecaire kredieten zoals die nu bestaat, wordt vanaf 2014 afgeschaft, wanneer die bevoegdheid is overgeheveld naar de deelstaten. Als Vlaanderen, Wallonië en Brussel de aankoop van een woning fiscaal willen blijven ondersteunen, moeten ze met belastingkredieten of -kortingen werken.
bron: de tijd

Dat is volgens De Tijd een onbelicht gebleven gevolg van het akkoord over de zesde staatshervorming.

Klopt... ik ben nog niet helemaal thuis in wat allemaal beslist is maar dit wist ik zeker niet... laat ons dit in het oog houden. Vlaanderen krijgt dus deze bevoegdheid?
Goed zou ik zeggen... Maar laat ons niet vergeten wat Vlaanderen deed met de onroerende voorheffing (wij betalen 2,5% in Wallonië en Brussel nog steeds het oude 1,25%).

soit... wat zou het beste systeem zijn dat Vlaanderen hier zou moeten implementeren (na 2014)? Wat kunnen ze eigenlijk?

Effect 12 januari 2012 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5926463)

Dat is volgens De Tijd een onbelicht gebleven gevolg van het akkoord over de zesde staatshervorming.

Klopt... ik ben nog niet helemaal thuis in wat allemaal beslist is maar dit wist ik zeker niet... laat ons dit in het oog houden. Vlaanderen krijgt dus deze bevoegdheid?
Goed zou ik zeggen... Maar laat ons niet vergeten wat Vlaanderen deed met de onroerende voorheffing (wij betalen 2,5% in Wallonië en Brussel nog steeds het oude 1,25%).

soit... wat zou het beste systeem zijn dat Vlaanderen hier zou moeten implementeren (na 2014)? Wat kunnen ze eigenlijk?

Woningmarkt stimuleren: 100% aftrek voor rente op eerste, enige en eigen woning.

pajoske 12 januari 2012 10:04

Citaat:

Dat wist ik niet. Alhoewel een zaak zeker is: alles wat Vlaanderen in handen krijgt wordt duurder.
Ik hoorde vanochtend op de radio dat de Vlaamse minister het een goede zaak vond dat de gewesten nu zelf kunnen bepalen wat ze gaan doen nml. het beleid aanpassen aan de eigen noden. En dan voel ik ze al aankomen. Wedden dat het weer zo zal uitdraaien dat de inwoners van de Vlaamse ruit bevoordeeld gaan zijn ten opzicht van de andere inwoners van het Vlaamse gewest.

omaplop 12 januari 2012 10:04

In Wallonië zijn de kadastrale inkomens inderdaad een stuk lager dan in Vlaanderen, maar procentsgewijze betaalt men aan onroerende voorheffing 60% van het geïndexeerde bedrag, wat in Vlaanderen zeker niet het geval is.

vlijmscherp 12 januari 2012 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5926515)
Dat wist ik niet. Alhoewel een zaak zeker is: alles wat Vlaanderen in handen krijgt wordt duurder.
Ik hoorde vanochtend op de radio dat de Vlaamse minister het een goede zaak vond dat de gewesten nu zelf kunnen bepalen wat ze gaan doen nml. het beleid aanpassen aan de eigen noden. En dan voel ik ze al aankomen. Wedden dat het weer zo zal uitdraaien dat de inwoners van de Vlaamse ruit bevoordeeld gaan zijn ten opzicht van de andere inwoners van het Vlaamse gewest.

en daar heb jij natuurlijk verifieerbare bronnen over?

Vito 12 januari 2012 10:08

Citaat:

Tenzij BIV voor luxewagens.

largo_w 12 januari 2012 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 5926475)
Woningmarkt stimuleren: 100% aftrek voor rente op eerste, enige en eigen woning.

:thumbsup:

Amon_Re 12 januari 2012 10:11

Citaat:

*zucht*

Bokkenreyder 12 januari 2012 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5926532)

Anna List 12 januari 2012 10:13

Citaat:

Citaat:

in t oog houden idd

op zich is die aftrek mi vooral een groot cadeau aan ... de banken ...
dus premies voor allerhande (ecologische)verbeteringen aan huizen, lijken mij gerichter dan die woningaftrek an sich ...

maar het gaat niet altijd de slechte kant op als Vlaanderen het doet

zo is er in Wallonie nog altijd kijk- en luistergeld, dacht ik, en ook de successierechten zijn interessanter in VL dan in W ...

Vito 12 januari 2012 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 5926475)

Dat is een eerlijk voorstel.

Zeker omdat het hebben van een eigen woonst het verschil maakt op latere leeftijd tussen rijk en arm.

pajoske 12 januari 2012 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5926547)

Op papier oogt dat soms mooi. Vlaanderen heeft bv een registratie van 10% en Walloniê van 12.5%. Maar als het op betalen aankomt merk je dat de basis van berekening in Vlaanderen is: "het geen de meestbiedende bereid zou zijn te betalen' mm.a.w. je betaalt altijd meer dan dat je op: basis van de echte aankoopsom zou betalen. PLus: je hebt totaal geen (of toch zeer beperkte) verweermogelijkheden.

largo_w 12 januari 2012 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5926547)
in t oog houden idd

op zich is die aftrek mi vooral een groot cadeau aan ... de banken ...
dus premies voor allerhande (ecologische)verbeteringen aan huizen, lijken mij gerichter dan die woningaftrek an sich ...

Omdat gij U eigen huis al hebt gekocht zeker :roll:.
Citaat:

zo is er in Wallonie nog altijd kijk- en luistergeld, dacht ik, en ook de successierechten zijn interessanter in VL dan in W ...
De Van Mechelen tax :-)
Dat is inderdaad een voorbeeld van hoe het ook kan... De jobkorting was nog een voorbeeld van hoe het anders kon. Elke werkende Vlaming kreeg een stuk van zijn centen terug. Afgeschaft door deze Vlaamse regering. Wat in feite neerkwam op een verhoging van de belastingen per werkende Vlaming.

Kijk en luistergeld is overal nul maar dat werd al vervangen door andere inkomsten wees maar gerust.

Silverfields 12 januari 2012 10:21

Net zoals het afschaffen van de ecopremie voor auto's(zonnepanelen) de prijs van de voertuigen(zonnepanelen) doet zakken, zal afschaffing van hypothecaire aftrek lijden tot goedkopere woningen!

vlijmscherp 12 januari 2012 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5926568)
Op papier oogt dat soms mooi. Vlaanderen heeft bv een registratie van 10% en Walloniê van 12.5%. Maar als het op betalen aankomt merk je dat de basis van berekening in Vlaanderen is: "het geen de meestbiedende bereid zou zijn te betalen' mm.a.w. je betaalt altijd meer dan dat je op: basis van de echte aankoopsom zou betalen. PLus: je hebt totaal geen (of toch zeer beperkte) verweermogelijkheden.

langs de andere kant is Vlaanderen natuurlijk bijna schuldenvrij en Wallonië en Brussel niet.

Dus het kan zeker zijn dat wij in Vlaanderen meer belastingen betalen, maar dat lijkt me dan nog altijd beter dan op een schuldenberg te zitten.

omaplop 12 januari 2012 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5926573)
Omdat gij U eigen huis al hebt gekocht zeker :roll:.

De Van Mechelen tax :-)
Dat is inderdaad een voorbeeld van hoe het ook kan... De jobkorting was nog een voorbeeld van hoe het anders kon. Elke werkende Vlaming kreeg een stuk van zijn centen terug. Afgeschaft door deze Vlaamse regering. Wat in feite neerkwam op een verhoging van de belastingen per werkende Vlaming.

Kijk en luistergeld is overal nul maar dat werd al vervangen door andere inkomsten wees maar gerust.

Klopt niet: in Wallonië moet je nog kijk-EN luistergeld betalen!!!

Bokkenreyder 12 januari 2012 10:23

Citaat:

Pajoske, gewoon op de juiste partij in Vlaanderen kiezen, jong! de partij waarvan jij denkt dat het er in Vlaanderen beter mee op vooruit zal gaan.
Dat kan toch geen probleem zijn, niet?

pajoske 12 januari 2012 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5926578)
langs de andere kant is Vlaanderen natuurlijk bijna schuldenvrij en Wallonië en Brussel niet.

Daar ben ik niet zo zeker van.

Anna List 12 januari 2012 10:25

Citaat:

maar nee, wijzigingen aan die berekeningsvoeten zijn fractionair en onbeduidend op t geheel vd inning

die zinswending houdt de mogelijkheid open om al te grove afwijkingen (de Vlaming betaald nogal graag een deel zwart) te corrigeren.

pajoske 12 januari 2012 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5926582)
Pajoske, gewoon op de juiste partij in Vlaanderen kiezen, jong! de partij waarvan jij denkt dat het er in Vlaanderen beter mee op vooruit zal gaan.
Dat kan toch geen probleem zijn, niet?

Toch wel. In Vlaanderen zal het er niet op vooruit. Met geen enkel partij. Het project Vlaanderen heeft gewoon geen toekomst

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be