![]() |
Hoe bespaar je / leef je zo goedkoop mogelijk?
Zwartrijden met het openbaar vervoer, in de GB of delhaize stiekem nog wat fruit of groenten bijdoen na het wegen (heb ik al vaak gehoord hoor ;)), spullen verkopen op kapaza of ebay, tweedehands spullen kopen via internet of kringwinkel, maximaal prijzen vergelijken voor je iets koopt, dingen die je maar even nodig hebt van vrienden lenen, vooral bij discounters gaan winkelen, uren vergelijken voor het goedkoopste tarief, enkel de meest noodzakelijke verzekeringen hebben, apparaten niet overbodig laten draaien, ... Je kent het wel.
De meesten onder ons, met een budget beperkt, hebben wel manier om te besparen. Hoe doen jullie het? Hoe beknibbel je op budget? En waarop beknibbel je dat? Hoe leef je zo goedkoop mogelijk? |
P.S.: Aan fans van Panos: deze maand iedere dag een ander product aan -50%. ;)
|
Voor studenten: investeer in een eReader. Ik heb zo al honderden euros bespaard door boeken en referentiewerken via niet-geheel-legale kanalen te downloaden en aan de prof. te vragen een PDF van zijn cursus online te zetten. Voor wie graag leest is dat ook de moeite, ik heb voor duizenden euros aan boeken zonder er een cent voor te betalen en heel de collectie past in mijn jaszak. :-)
Voor wie probeert aan te komen: ongezouten pinda's zijn goedkoop en bevatten enorm veel calorieen. |
Een rondje minder geven op café
|
Eigenlijk zou ik een staande ovatie moeten krijgen van de groenen, aangezien ik me maar om de 2 dagen douche, om de +/- 3 weken afwas, om de +/- 2 weken ne was insteek, om de 2 maand eens dweil... ;-)
en de verwarming staat op 19 graden :-P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*sist iets als een schorre "proficiat", kucht eens, en kijkt wat gegeneerd in het rond in de hoop dat Dronkoers niet al te veel twijfel of vragen op haar gelaat opmerkt...* Mijn electriciteit en water zitten al in de huurprijs... dus hoewel ik je tips zeer ter harte neem, zal ik ze allicht niet implementeren... :-/ |
Citaat:
Voor de vrouwen alhier: zelf nog niet geprobeerd, maar gooi dure haarproducten weg en ga zelf aan de slag: olijfoliemaskers, eventueel met ei en ... bier :| zouden veel beter en gezonder voor je haar zijn. En goedkoper. :silly: Getekend, iemands wiens haar volledig naar de vaantjes is, ondanks gebruik van hopen commerciële maskers, conditioners, ... |
In plaats van op café te gaan carapils drinken op een bankje in het park.
|
Door sowieso consequent elke maand te sparen en zien dat ik rond kom met wat overblijft. Is er een boek of iets anders dat ik graag zou willen, tja, dikke pech, kan ik niet kopen. Een mens moet niet alles kopen wat die graag zou willen hebben.
Verder: maximum 15 euro per maand voor de gsm, geen TV, geen vast telefoon, geen cinema, amper concerten, nauwelijks frivoliteiten, geen reizen en voor de rest: kop niet zot laten maken door geld. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar de wifi gebruik ik niet, en touchscreen is eigenlijk overbodig. Als deze de geest geeft wordt het een kindle denk ik. Wat jij nodig hebt hangt af voor wat je hem wil: zoveel mogelijk gratis en diverse bronnen, of enkel de mainstream literatuur. http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...e-book_readers |
Citaat:
Door omstandigheden ben ik overgestapt naar de veel duurdere ( 5 keer duurder) Samsung Galaxy tab P1000. Veel beter scherm, betere touch-screen, VEEL meer geheugen veel sneller reageren, veel meer app keuzes en een iets betere accu. Helaas blijft de accu het hekele punt. Ik heb dat wel opgelost door een externe accu te brouwen, maar da's niet zo evident. Maar voor een pure Ereader, een E-inkt model, kan je dagenlang mee lezen op 1 accu. Als het kan een model met een simpele toetsenbediening. De goedkopere touch screens zijn zo snel pijn gedaan.... |
Ik kan niet heel de tijd op zo'n scherm zitten koekeloeren. Dat ontspant me niet. Dan ga ik liever naar een bibliotheek op zoek naar het boek dat ik wil hebben. En als ik dat niet vind, zoek'k wel een alternatief. En dat is er altijd.
|
Citaat:
/discussie On-topic: Soep eten is zowat de goedkoopste manier om calorieën binnen te krijgen. Panos sowieso mijden (ook al is het - 50%, nog steeds te duur en brol), zwartrijden en winkeldiefstal zijn ook af te raden, niet alleen door van de morele implicaties, maar vooral omdat het je een pak geld kost als je gepakt wordt. Prijzen vergelijken tussen de verschillende supermarkten (dun Aldi is niet altijd de goedkoopste). Kraantjeswater i.p.v. flessen. Skypen i.p.v. GSM'en. |
Citaat:
Als je eenmaal aan je boek bezig bent, en wireless afzet, gaat de batterij makkellijk twee tot drie weken mee, als je 2 tot 3 uur per dag leest. Ook die gratis 3G wireless is zalig. |
Citaat:
Je bent niet afhankelijk van buitenlicht (integendeel), je kan een hele bibliotheek in 1 SD kaartje steken. en dan nu, bedtijd. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be