Micele |
16 januari 2012 12:32 |
Alle beetjes helpen, Wathelet probeert tenminste iets, hopelijk krijgt het - deze keer - echt een gevolg.
Heb trouwens eigen ervaring betreffende een gepaste bril dragen bij het autorijden, enorm verschil vooral ´s nachts en bij regenweer.
Vele mensen beseffen/merken gewoonweg niet, of willen het niet aanvaarden dat ze een bril nodig hebben.
Gelieve meer als de titel te lezen:
Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120115_099
Wathelet wil automobilisten elke tien jaar medisch screenen
zondag 15 januari 2012, 20u28
Bron: vtm
Melchior Wathelet (CDH), staatssecretaris voor Mobiliteit, laat onderzoeken of chauffeurs geen medische testen kunnen ondergaan als ze binnenkort hun rijbewijs moeten vernieuwen. Weldra krijgen we allemaal een elektronisch rijbewijs dat om de tien jaar vernieuwd moet worden, en daar wil Wathelet van profiteren. De staatssecretaris denkt aan oogtesten, maar ook andere testen zouden kunnen.
Tegen het einde van het jaar krijgen we allemaal een elektronisch rijbewijs. Dat zal elke tien jaar vervangen moeten worden. Daarvan wil staatssecretaris Wathelet profiteren om na te kijken of de chauffeurs wel fit genoeg zijn om te rijden. 'Ik wil enkele testen laten doen', zegt hij aan VTM-nieuws. 'Bijvoorbeeld een oogtest: hebben de mensen nog een goed genoeg zicht om hun rijbewijs te verlengen.'
Wie niet slaagt voor die oogtest, moet dan een bril of lenzen dragen of kan zelfs zijn rijbewijs verliezen. Maar volgens VTM behoort zelfs een uitgebreider medisch onderzoek door de huisarts tot de mogelijkheden.
In Nederland en Italië bestaan zo'n tests al, maar daar gelden ze alleen voor oudere chauffeurs. Wathelet weet nog niet precies wie bij ons de tests zal moeten ondergaan. 'Ik heb de vraag gesteld om iedereen die testen te laten doen.' Maar het idee van Wathelet zit nog in een onderzoeksfase, klinkt het.
'Andere prioriteiten'
De automobilistenvereniging VAB is alvast niet enthousiast over de plannen van de staatssecretaris. 'We denken dat de verkeersveiligheid niet gebaat is met extra medische testen', zegt woordvoerder Maarten Matienko. 'Ik denk dat je op vlak van verkeersveiligheid andere prioriteiten moet stellen.'
Wetsgeneesheer Wim Develter is wel te vinden voor die plannen, zegt hij aan VTM. '80 jaar lijkt me een goede leeftijd voor een systematische controle. Gezonde mensen kunnen dan om de vijf jaar gecontroleerd worden. Maar die termijn kan verkort worden.'
|
Nederland wordt genoemd in de tekst, ze doen oogtesten op oudere bestuurders (wslk vanaf 50 jaar ?) we kunnen het aantal spookrijders-ongevallen in NL dus eens opzoeken, en vergelijken met Be.
Citaat:
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/.../spookrijders/
Spookrijders
Op de autosnelweg verwacht u helemaal niet dat u een andere weggebruiker zal tegenkomen die in de tegengestelde richting rijdt op de linkerrijstrook. De bruuske en irrationele aard van deze 'verschijning', die in de eerste plaats doet denken aan een hallucinatie, verklaart misschien waarom we de term 'spookrijder' gebruiken. In andere landen, zoals Frankrijk of Zwitserland, spreekt men eenvoudigweg van 'iemand die in de verkeerde richting rijdt'.
De federale politie telt elk jaar gemiddeld 350 tot 400 spookrijders op onze autosnelwegen. Van 1998 tot 2008 werden 157 ongevallen geteld die veroorzaakt werden door een spookrijder. De balans van deze aanrijdingen is 52 doden (ofwel 3 % van het aantal doden op de autosnelwegen) en 123 zwaargewonden.
Gelukkig veroorzaakt niet elke spookrijder een ongeval. Maar wanneer dit wel het geval is, zijn de gevolgen meestal dramatisch. Het gaat doorgaans om frontale aanrijdingen met hoge snelheden, waarbij de inzittenden van de voertuigen weinig kans maken.
|
Dat is dus gemiddeld 5,2 doden en 12,3 zwaargewonden per jaar door spookongevallen in Be.
Nederland heeft quasi 30 % meer verkeer, dus gaan we daar eens kijken of door die oogtesten bij oudere bestuurders mss het aantal spookrijders ook daardoor verminderd is.
In NL hebben we betrouwbare cijfers tem 2003, toch al iets.
Nederland zak van gemiddeld bijna 5 doden per jaar van ´91-97 naar...
gemiddeld 2 doden per jaar van ´98-2003´.
Dus Be zal zeker meer als het dubbel aantal slachtoffers hebben door spookrijders mss wel driemaal zoveel.
Waarom vermoed ik (alweer) dat Be zowat het hoogste aantal dodelijke ongevallen heeft (in West-Europa per inwoner) door spookrijders ? :?
( mogelijk betere snelweginfra aan opritten heeft er zeker ook iets mee te maken, maar deze keer moet men het ook bij de bestuurder zelf zien)
Citaat:
http://www.swov.nl/rapport/Factsheet...pookrijden.pdf
SWOV-Factsheet 1 © SWOV, Leidschendam, augustus 2009
Overname is uitsluitend toegestaan met bronvermelding
Over het aantal spookrijongevallen zijn wel betrouwbare gegevens bekend, althans tot en met 2003. Deze gegevens komen uit het gegevensbestand Ongevallen en Netwerk. Dit bestand bestaat uit twee delen. Het eerste deel is het Verkeersongevallenregistratiebestand (VOR), waarin informatie is opgenomen over verkeersongevallen, zoals de locatie, omstandigheden, kenmerken van de betrokken bestuurder en het aantal slachtoffers. Het tweede deel is het Nationaal Wegenbestand (NWB) met daarin informatie over het Nederlandse wegennet. Het ongevallenanalysesysteem IMPULS van Rijkswaterstaat, een systeem dat nu niet meer bestaat, bevatte informatie over verkeersongevallen op het rijkswegennet over periodes van zes jaar; hierin kon ook informatie gevonden worden over spookrijongevallen. Door Blokpoel & De Niet (2000) zijn VOR-bestanden en IMPULS-bestanden bestudeerd om inzicht te verkrijgen in het aantal spookrijongevallen en spookrijincidenten op autosnel-wegen. Uit deze studie blijkt dat spookrijden de oorzaak is van slechts een klein aantal ongevallen per jaar. In de periode van 1991 tot en met 1997 werden per jaar gemiddeld 22 ongevallen geregistreerd (waarvan 12 letselongevallen) als gevolg van spookrijden op de Nederlandse autosnelwegen; dit komt neer op ongeveer 0,1% van alle geregistreerde verkeersongevallen (dus inclusief UMS-ongevallen) op autosnelwegen. Spookrijongevallen zijn wel vrij ernstig van aard: van de verkeersongevallen met dodelijke afloop op autosnelwegen tussen 1991 en 1997 was 2,6% een spookrijongeval.
In die periode vielen er op autosnelwegen bijna vijf doden per jaar als gevolg van spookrijden, wat neerkomt op ongeveer 3,7% van alle verkeersdoden op autosnelwegen.
Na 1997 lijkt het aantal spookrijongevallen af te nemen. Uit de VOR-bestanden blijkt dat er in de periode 1998 tot en met 2003 gemiddeld zeven letselongevallen per jaar als gevolg van spookrijden hebben plaatsgevonden. In dezelfde periode was ongeveer 1,5% van alle verkeersongevallen op autosnelwegen met dodelijke afloop een spookrijongeval. In die periode vielen er gemiddeld twee doden per jaar als gevolg van een spookrijongeval, wat gelijk is aan 1,9% van het totaal aantal verkeersdoden.
In 2004 is de VOR overgegaan in BRON (Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland) en hierin wordt niet meer aangegeven of een ongeval het gevolg is geweest van spookrijden. Het is daardoor onmogelijk om voor jaren vanaf 2004 het aantal spookrijongevallen en bijbehorende slachtoffers te bepalen.
|
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF14022006_060
BRUSSEL - De overheid moet werk maken van een gratis oogtest voor oudere bestuurders. Dat zegt SP.A-politicus Flor Koninckx in een reactie op een Europese studie waaruit blijkt dat één op de acht bestuurders in te slecht ziet om achter het stuur te kruipen. Koninckx verklaarde dat op Actua-TV.
08/02/06 Een op de acht autobestuurders ziet te slecht
De studie wordt morgen in detail voorgesteld in het Nederlandse Utrecht.
Vooral senioren blijken onvoldoende goed te zien. De meesten krijgen visuele problemen vanaf hun 75ste. Toch beseffen ze dat vaak niet zelf. Daarom pleit Flor Koninckx voor een oogtest voor oudere chauffeurs.
Die oogtest moet gratis zijn of terugbetaald worden door het RIZIV. ,,Ik zie niet in waarom een oogarts zou weigeren een gratis oogtest uit te voeren, tenslotte krijgt hij of zij er op die manier ook patiënten bij'', aldus Koninckx op Actua-TV. Koninckx gaat daarmee in tegen onder meer SP.A-minister van Mobiliteit Renaat Landuyt. Die had eerder vraagtekens geplaatst bij het nut van een verplichte oogtest.
|
|