Bokkenreyder |
14 januari 2012 15:59 |
Enquëte: Laura Beyne is de knapste en de knapste Miss België in jaren?
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G973KM1UH
Citaat:
Of ze zich nu het mooiste meisje van het land voelt? Laura Beyne slaat de ogen neer, haalt haar stralendste glimlach boven en piept dan: 'Een beetje.' De kersverse Miss België 2012 is schattig, perfect tweetalig en zot van haar kroontje. 'D�*t is mijn droom.'
Ze is pas negentien, maar op de frêle schouders van de Brusselse Laura Beyne rust meer druk dan ze zelf denkt. Want meer dan ooit lijkt dit het jaar van de waarheid te worden voor de nationale missverkiezing, die steeds meer van haar gouden glans verliest. Enkel wie digitaal kijkt via Telenet en de moeite deed om de zender LifeTV te zoeken, zag zondag de liveshow, die verre van eigentijds was. Maar behalve met de organisatie, heeft het imagoprobleem ook te maken met de missen zelf. Veel meer dan mooi wezen en actes de présence geven, deden de Miss Belgiës van de afgelopen jaren niet. De grootste ambitie van Justine De Jonckheere, Miss België 2011, is om 'bedrijfspresentaties' te blijven doen. West-Vlaamse degelijkheid, jawel, maar erg spannend is het niet.
Dan heeft de nieuwbakken miss Laura een hoger sprookjesgehalte. Ten eerste had ze het echt - écht - niet verwacht. De Henegouwse Aurore De Geest was de gedoodverfde favoriet, maar strandde op de plaats van eerste eredame. Maar vooral: geen showtranen toen ze haar kroontje kreeg, maar pure ontroering. 'Dit is eerlijk waar mijn grootste droom. Ik wil al heel mijn leven niets liever dan Miss België worden', vertelt Laura. 'En ja, het is mijn ambitie om iets op televisie te doen. Mijn grote voorbeeld is Julie Taton. Zij heeft een grote carrière.' Taton, Miss België 2003, is een van de succesvolste missen van het afgelopen decennium. Ze presenteert op de Waalse televisie, acteert en geeft Start-to-run-cursussen.
Organisatrice Darline Devos hoopt op meer kansen voor haar miss. 'Er zijn nieuwe zenders op komst. Misschien kunnen ze zo opgepikt worden. Ik wil een en ander ook relativeren: álle missen hebben er enkele jaren over gedaan om door te breken.'
Perfect tweetalig
Wie zal het zeggen? Knap is Laura zeker. Een rijbewijs heeft ze ook al. En toen we haar voor het eerst ontmoetten tijdens de Nederlandse lessen voor de Waalse kandidaten, viel de perfect tweetalige Beyne meteen op met haar krachtige boodschap: 'Als Brusselaar ben ik zowel Vlaams als Waals. Dankzij mijn Congolese roots kan ik België in al zijn kleuren vertegenwoordigen.' Hoewel Laura schattig timide kan zijn - ze is nog maar 19 - is ze geen doetje. Een jeugd in de drukke hoofdstad en een exotische huidskleur hebben haar gehard. 'Natuurlijk heb ik racisme gekend. Ik zat als enige donkere in een blanke school. Ik heb een sterk karakter, ik ga gewoon door. Dat kwetst me niet. Mijn zus is daar anders in: die zet meteen een woest gezicht op.' (lacht) Haar moeder is Congolees, haar vader een Belg. 'Opa had een bedrijf in Congo, waar mijn vader ging helpen. Zo heeft hij mijn mama ontmoet. Toen de oorlog uitbrak in Congo, zijn ze naar België verhuisd. Mijn moeder kan maar niet geloven dat haar kleine meisje Miss België is. Mijn uiterlijk heb ik van hen allebei. Mijn vader is nu wel oud, maar als je foto's ziet van vroeger: wow.'
Haar vader is niet de enige knappe gast in het leven van Laura. Ze heeft al twee jaar een vriend, die voetbalt in Roeselare. 'Ik heb hem gisteravond aan de lijn gehad en ik denk echt dat hij aan het wenen was, wat hij natuurlijk niet wilde toegeven. (lacht) En ja, ik weet dat Miss België en relaties niet goed samengaan, maar we zullen wel zien. Net als die mediacarrière: ik wil ze doodgraag, maar als het niet lukt, ga ik gewoon terug vastgoed studeren.'
|
|