![]() |
mijn mooiste getal
vrede,
nogal wat mensen hebben een lievelingsgetal. dat is niet verwonderlijk. getallen zijn mooi, gezellig en ze schijten meestal niet in de living (wat niet steeds van alle huisdieren of vrienden gezegd kan worden). vandaar mijn vraag: wat is je lievelingsgetal en waarom? vrede, redwasp |
vrede,
mijn lievelingsgetal (op dit moment) is 29. het is het 10de priemgetal en tegelijk het eerste priemgetal dat wordt voorafgegaan door een rij van 5 niet-priemgetallen. dat maakt het uniek. er bestaat namelijk geen enkel ander n-de priemgetal dat wordt voorafgegaan door n/2 niet-priemgetallen. als we die eigenschap generaliseren (en dus ieder n-de priemgetal bekijken dat wordt voorafgegaan door n/a niet-priemgetallen (a een natuurlijk getal), dan zien we dat die getallen sowieso vrij dun gezaaid zijn. voor iedere a die we kiezen, kunnen we slechts een eindig aantal priemgetallen vinden die aan die eigenschap voldoet. een heel persoonlijke reden waarom dit 29 tot mijn lievelingsgetal maakt is het feit dat ik dit zelf heel onlangs ontdekte toen ik aan het prutsen was om een verjaardagspuzzel voor mijn broer te maken. ik ben dan ook op zoek naar meer literatuur over deze zeldzame eigenschap, als iemand me iets kan aanraden, zal ik daar dankbaar voor zijn. vrede, redwasp |
88
|
11
|
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp |
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp |
π
|
Citaat:
Ik raad je toch aan van andere vrienden te zoeken 8O |
Citaat:
|
42
en ik heb altijd een handdoek bij |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
vrede,
Citaat:
wist je trouwens dat er een simpel truukje bestaat waarmee je heel makkelijk een getal van twee cijfers met 11 kunt vermenigvuldigen? altijd leuk! vrede, redwasp |
vrede,
Citaat:
vandaar ha ha (fonetisch voor H.H.) vrede, redwasp |
Citaat:
|
42, omdat ik onorigineel ben.
![]() |
Ik ben geboren in 1988, vandaar.
Maargoed, aangezien ze hier weer hun racisme niet kunnen verbergen, kies ik nu voor 18 Gewoon, omdat 18 jaar een speciale leeftijd is. |
vrede,
Citaat:
als je trouwens een andere reden hebt om 88 te kiezen, vertel die dan even. dit boeit me. getallen zijn heel mooi en ik weet graag waarom mensen dit of dat getal uitkiezen als lievelingsgetal. EDIT: vraag is ondertussen al beantwoord. bedankt. nogmaals sorry. vrede, redwasp |
48
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be