Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Koninklijke familie is creatief (https://forum.politics.be/showthread.php?t=166232)

Jakko 14 januari 2012 23:12

Koninklijke familie is creatief

Citaat:

Koninklijke familie betaalt geen btw

Dat de leden van de koninklijke familie geen belastingen moeten betalen op het overheidsgeld dat ze ontvangen, is bekend. De dotaties van de prinsen en prinsessen zijn net als de middelen die de vorst krijgt fiscaal vrijgesteld. Wat minder geweten is, is dat alles wat daarmee wordt aangekocht eveneens wordt vrijgesteld van belasting, accijnzen, invoerrechten of btw. De wettelijke basis daarvoor is niet echt duidelijk. Maar het betekent in de praktijk wel een enorm cadeau.

Het gunstregime geldt niet voor privé-aankopen. Alleen is de grens tussen publiek en privé in de praktijk volgens paleismedewerkers niet altijd even duidelijk. Zo zijn er geen vaste regels om te bepalen welke wagen privé is en dus btw-vrij kan worden gekocht.

Hetzelfde geldt voor het benzinegebruik. Laken beschikt over een eigen benzinepomp. Die wordt volgens ingewijden door zowat de hele koninklijke familie gebruikt voor hun verplaatsingen. Ongeacht of die privé zijn of in de uitoefening van hun functie. Zo'n 50 tot 60 procent van de prijzen voor benzine en diesel, die in de gewone pompstations recordhoogtes bereikt, bestaat uit accijnzen en btw. Maar die zijn Albert II en zijn familie dus niet verschuldigd.
koninklijke familie betaalt geen BTW

omaplop 14 januari 2012 23:41

Alle diplomaten betalen ook geen BTW!

daiwa 15 januari 2012 02:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jakko (Bericht 5932287)

De burgers van ons land moeten een inspanning doen was dan te horen in zijn kersttoespraak..

lombas 15 januari 2012 03:23

Tja, openbare diensten betalen nu eenmaal geen BTW.

Waarom zou de Koning ook BTW moeten betalen?

Het is al erg genoeg dat leerkrachten een brutoloon krijgen ipv enkel een netto.

De schoofzak 15 januari 2012 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5932559)

Het is al erg genoeg dat leerkrachten een brutoloon krijgen ipv enkel een netto.

Ofwel zevert ge, en dan blijft ge zeveren;
maar niet mengen hé, want dan zullen mensen je te vaak niet begrijpen.

Daarom Schoofzak nu superernstig:
- heel mijn leven als ambtenaar: op alle aangekochte goederen, geleverde diensten .... voor de staat, wordt wel btw betaald

- dat van de leerkrachten heb ik nooit persoonlijk ondervonden, maar in mijn (schoon)familie zitten er vele onderwijzenden. Ik durf het hen niet vragen ....

alle eendjes zwemmen in het water

brother paul 15 januari 2012 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5932559)

Dus scholen moeten geen btw en accijnzen betalen op hun brandstof ? Waarom moeten ze dan nog sociale lasten betalen op hun personeel en belastingen ? Als je de faktuur zonder lasten wilt maken dan is het wel helemaal zonder ??

schietboog 15 januari 2012 11:55

Dat de koning en zijn nazaten geen belasting, accijnzen, taksen, BTW, etc... moeten betalen op hun uitgaven "in functie" is 1 ding. Dat ligt nu éénmaal (jammer genoeg) wettelijk vast.
Maar blijkbaar is dat voor hen nog niet genoeg en gaan ze ook nog eens frauderen door een deel van hun privé-aankopen onder dezelfde regel te laten vallen. Zijn eindejaarstoespraak klinkt alsmaar cynischer.

Misschien kan de fiscus, wanneer het onderzoek De Gucht is afgelopen, deze fraudeurs eens aanpakken.

lombas 15 januari 2012 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5932761)
Ofwel zevert ge, en dan blijft ge zeveren;
maar niet mengen hé, want dan zullen mensen je te vaak niet begrijpen.

Daarom Schoofzak nu superernstig:
- heel mijn leven als ambtenaar: op alle aangekochte goederen, geleverde diensten .... voor de staat, wordt wel btw betaald

- dat van de leerkrachten heb ik nooit persoonlijk ondervonden, maar in mijn (schoon)familie zitten er vele onderwijzenden. Ik durf het hen niet vragen ....

alle eendjes zwemmen in het water

Ik kan u alleen maar zeggen dat als ik bij de spoorwegen iets bestel, dit altijd exclusief BTW is. Nu kan dat enkel mij betreffen natuurlijk, maar ik vermoed dat wij dan als autonoom overheidsbedrijf toch in zijn geheel van BTW vrijgesteld zijn.

En als de spoorwegen van BTW zijn vrijgesteld, denk ik toch dat dit minstens voor andere autonome overheidsbedrijven zo is, laat staan voor federale en regionale overheidsdiensten zelf?

Maar ik kan me vergissen natuurlijk en mijn departement als eiland in de BTW-zee begeleiden.

Hoe dan ook: dat overheidsdiensten BTW zouden betalen is uiteraard absurd vermits hun dotatie uit publieke gelden komt. Alleen is dit voor andere zaken (zoals RSZ) natuurlijk handig om de berekening later te faciliteren en anderzijds monetaire doorspeelhandeltjes (naar een volgend budget bijvoorbeeld) te voeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be